در میان بیم و امیدهای غرش آسمان، باران همواره پیام آبادانی برای روستاییان داشته است اما سال های سال است که بارندگی ها و جاری شدن سیل، مخرب شده و خروش آن، دلهره انگیز شده است.

چهره عبوس باران و سیل، که با تخریب خانه ها، رانش زمین، تخریب راه ها و از بین رفتن محصولات کشاورزان همراه بوده، این سال ها، چهره آشنایی برای مردم است.

البته در این میان، کارشناسان می گوید، سیلی طبیعت به انسان و تخریب ها، پاسخ رفتاری است که انسان با طبیعت داشته است و اگرنه، زمین همان مادر مهربان و آسمان همان بخشنده همیشگی است.

تخریب عرصه های طبیعی، از بین رفتن پوشش گیاهی، حضور بیش از حد دام در طبیعت که برای دستیابی به سود بیشتر انجام شده و به طبیعت دست اندازی شده، سبب شده تا سیل ها، مخرب و خسارت‌زا باشد.

تخریب عرصه های طبیعی، از بین رفتن پوشش گیاهی، حضور بیش از حد دام در طبیعت که برای دستیابی به سود بیشتر انجام شده و به طبیعت دست اندازی شده، سبب شده تا سیل ها، مخرب و خسارت از باشد

رانش زمین و خسارت به منازل مسکونی، یک روی سکه باران است که دامن گیر مردم برخی از نقاط روستایی استان می شود.

خاک برخی مناطق استان، مستعد رانش است و با افزایش بارندگی ها، خاک در لایه های زیرین، می لغزد و به حرکت می افتد.

روستاییان در چند شهرستان بویژه در بجنورد و شیروان، تجربه خسارت رانش زمین به منازل خود را دارند.

امسال هنوز گزارشی از خسارت رانش زمین به منازل مسکونی گزارش نشده اما این حادثه، پارسال دلهره در روستاییان ایجاد کرد.

خسارت باران به ۱۶۰ منزل روستایی 

معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره گفت: باران های امسال، سبب خسارت جدی در منازل روستاییان نشده است، البته بر اساس گزارش های رسیده، باران به ۸۰ منزل مسکونی در روستاهای فاروج و ۸۰ واحد مسکونی در روستاهای بجنورد، خسارت وارد کرده است.

علی روحانی اظهار داشت: کارشناسان از این روستاها بازدید کردند، البته خسارت ها بسیار جزیی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای بازسازی این واحدهای مسکونی، تسهیلات از محل طرح ویژه مسکن روستایی، البته با اولویت، پرداخت می شود.

خسارت ۱۴۸ میلیارد ریال به تاسیسات آبی

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم گفت: بارندگی ها و سیلاب امسال، ۱۴۸ میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی در شهرها و روستاها در ۶ شهرستان خسارت وارد کرده است.

رضا عطایی با بیان اینکه عمده خسارت ها، در روستاها بوده است اظهار داشت: خسارت ها از شهرستان های بجنورد، فاروج، اسفراین، گرمه، مانه و سلمقان و شیروان گزارش شده است.

وی افزود: سیلاب، سبب قطع آب در ۱۵ روستای استان شد که البته مشکل در هفت روستا حل شد و مابقی در دست پیگیری است.

سیلاب، سبب قطع آب در ۱۵ روستای استان شد که البته مشکل در هفت روستا حل شد و مابقی در دست پیگیری است

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سیل اخیر، قنات ها، چشمه ها و خطوط انتقال آب خسارت دیده است.

قطع آب ۳ سد از مدار مصرف شهروندان 

ورود سیلاب به سه سد خراسان شمالی، سبب کاهش کیفیت آب آشامیدنی در سه شهر شد که به ناچار، شرکت آب و فاضلاب استان آن را از مدار مصرف خارج کرد که البته با کاهش کدورت، آب ۲ سد به مدار بازگشت.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره گفت: ورود سیلاب به سدها، سبب متلاطم شدن آب مخزن و گل آلود شدن آن شد از این رو به علت کاهش کیفیت آن، آب سه سد، از مدار مصرف بجنورد، شیروان و اسفراین خارج شد.

ورود سیلاب به سدها، سبب متلاطم شدن آب مخزن و گل آلود شدن آن شد از این رو به علت کاهش کیفیت آن، آب سه سد، از مدار مصرف بجنورد، شیروان و اسفراین خارج شد

غلامحسین ساقی اظهار داشت: آب شهروندان استان در سه شهر مزبور، از منابع سطحی(سد) تامین می شود که بخش بسیار بزرگی از مشترکان آب را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه آب سد شیرین دره و بیدواز به مدار مصرف بازگشته است گفت: بروز مشکل در کیفیت آب شهر بجنورد، ناشی از سیلاب سد شیرین دره، در سال های پیش نیز تکرار شده بود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.  

خسارت سیل به ۳۰۷ کیلومتر راه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: سیل روز شنبه هفته جاری به پنج محور شریانی و ۴۹ محور غیرشریانی استان و در مجموع به ۳۰۷ کیلومتر راه خسارت زد.

جعفر شهامت اظهار داشت: بیشترین خسارت ها در شهرستان فاروج با ۱۸۰ کیلومتر و شهرستان اسفراین با ۱۰۰ کیلومتر راه بوده است.

وی با بیان اینکه در اثر سیل ۱۶ دستگاه ابنیه در راه های استان خسارت دیده گفت: راهداران تاکنون ۷۲ مورد پاکسازی و ریزش برداری مسیرهای استان را انجام داده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سیل همچنین سبب بروز مشکل تردد در ۶۱ محور استان شد که این تعداد محور توسط راهداران بازگشایی شده است.

سیل همچنین سبب بروز مشکل تردد در ۶۱ محور استان شد که این تعداد محور توسط راهداران بازگشایی شده است

خسارت ۴۰۰ میلیارد ریالی به کشاورزان 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی هم گفت: سیلاب، تگرگ و باران، به ۲۳ هزار  هکتار عرصه کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

جواد نظری اظهار داشت: خسارت سیل و بارندگی به بخش کشاورزی، ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: در حوزه راه ها و ابنیه فنی هم میزان خسار های سیل، حدود ۱۰۰ میلیارد ریال گزارش شده است.

۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدها شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: ۲۰ میلیون مترمکعب آب در پی بارندگی‌های ۲۱ روز گذشته وارد مخازن سدهای استان شد.  

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: این میزان آب ورودی به سدهای استان مدیریت و در این مدت، ۱۵ میلیون مترمکعب از این روان آب ها ذخیره شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، برای ظرفیت سازی در سدها، پنج میلیون مترمکعب آب از این مخازن سدها هم رها شده است.

مرتضوی افزود: اکنون رهاسازی آب در سدهای شیرین دره شهرستان مانه و سملقان، بیدواز شهرستان اسفراین و سد چندیر در شهرستان مرزی راز و جرگلان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سد چری در شهرستان فاروج،   پس از بارندگی های روزهای گذشته پر شد و دوشنبه‌شب سرریز کرد.   

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که بیش از نیمی از مخازن این سدها پر است.  

برخی مناطق استان خراسان شمالی در هفته جاری بیش از ۷۰ میلیمتر بارندگی داشتند.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفر واقع در شمال شرق کشور دارای ۳۴۴ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.