دکتر حسین زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مراجعه برای خونگیری در این بازه زمانی در مقایسه با سال پیش از آن ۲ درصد افزایش داشت، اظهار کرد: همچنین میزان اهدای خون در این یکساله ۱۱.۶ درصد رشد یافته است.

وی گفت: هزار و ۱۹۴ نفر از بانوان خراسان شمالی در این بازه زمانی موفق به اهدای خون شدند که این میزان در مقایسه با سال ۹۷، حدود ۴۱.۱۳  درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: در سال گذشته میزان اهدای مستمر خون نیز نسبت به سال قبل از آن ۶.۷ درصد افزایش داشته است.  

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: بانوان نقش بسیار مهمی در خانواده ایفا می کنند و می توانند الگوی مناسبی برای ترویج اهدای خون در خانواده و جامعه باشند، به همین منظور از بانوان هم استانی دعوت به اهدای خون می شود.

زارع شاخص اهدای خون در سال گذشته را ۷۵.۵ درصد و در سال ۹۷ را ۶۹ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: شاخص اهدای خون بانوان در استان نیز در سال گذشته ۶.۲ درصد بود و حال آنکه در سال ۹۷ تنها ۴.۹ درصد بوده است.

وی شاخص اهدای خون مستمر را نیز در سال گذشته ۶۰.۳ و در سال ۹۷ حدود ۶۳.۱ درصد عنوان کرد.

وی  اظهار داشت: انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی ۱۲ بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: نیاز به خون همیشگی است و در این روزها  از شهروندان تقاضا داریم با حضور در پایگاه های انتقال خون به نجات جان بیماران بشتابند.
زارع، برخی نگرانی های ایجاد شده در خصوص اهدای خون در زمان شیوع کرونا را بی‌جا خواند و گفت: این در حالی است که مراکز اهدای خون همواره پروتکل ضدعفونی خاص و ویژه ای را برای سلامت اهداکنندگان و خون دریافتی رعایت می‌کنند.

وی افزود: انتقال خون از نظر رعایت استانداردها در مسایل بهداشتی و سایر موارد لازم بسیار سختگیرانه عمل می کند و شهروندان باید با اطمینان خاطر برای عمل نوع دوستانه اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، تمامی تمهیدات لازم برای ضدعفونی کردن پایگاه انجام می شود و از مردم و همچنین افرادی که به صورت مستمر خون اهدا می کنند می خواهیم که با اعلام فراخوان ها، بدون هیچ نگرانی برای خون دادن مراجعه کنند.

زارع افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن، نه فصلی و مقطعی که همیشگی است و بیماران سرطانی، دیالیزی و خاص از جمله تالاسمی،  زنان باردار و مصدومان تصادفات و دیگر موارد نیازمند خون هستند و نباید اهدای این ماده حیاتی در هیچ شرایطی کمرنگ شود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۶ درصد نیاز خونی آن در داخل استان تامین می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.