روستاییان می گویند که به واسطه نداشتن تماس و ارتباط زیاد با شهر و یا خارج استان، از کرونا در امان بوده اند، اما اکنون با تعطیلات نوروز، نگران چرخش این ویروس مخرب در این مناطق هستند.  

برخی از روستاییان، به صورت خودجوش از ورود مسافران و گردشگران به داخل روستا ممانعت کرده و از پذیرایی از آنان امتناع دارند اما برخی از روستاها، بر این اقدام فائق نیامده و از پس حضور جسورانه مسافران برنیامده اند.

برخی از دهیاران در برخورد با گردشگران و جلوگیری از ورود آنان به باغ ها، نگران ایجاد تنش و مشکلات اجتماعی هستند و خواستار ورود نیروی انتظامی در این زمینه شده اند.

برخی از دهیاران در برخورد با گردشگران و جلوگیری از ورود آنان به باغ ها، نگران ایجاد تنش و مشکلات اجتماعی هستند و خواستار ورود نیروی انتظامی در این زمینه شده اند

حضور گردشگران در روستاها، در حالی است که به دهیاران روستاهای هدف گردشگری اعلام شده است که به هیچ عنوان مسافران را به روستا راه ندهند.

گلایه از مسافران 

یکی از اهالی روستای فیروزه شهرستان بجنورد در این باره گفت: متاسفانه مردم رعایت نمی کنند، با خودخواهی که دارند، در باغ های روستا حاضر می شوند و ساعاتی را به تفریح می پردازند.

علی اصغر فیروزه اظهار داشت: مسافران هر روز می آیند، با خانواده و بعضا چند پسر جوان، می آیند و در باغ می نشینند و در اطراف روستا می چرخند، من پیرمرد از پس چند جوان بر نمی آیم، یک بار که به حضورشان معترض شدم با تمسخر و قهقهه مرا تحقیر کردند.

وی افزود: بیشتر از این هم همکلام شوی، کار به تنش و مشاجره و درگیری می کشد، خودشان باید شرایط را درک کنند اما درک ندارند.

نگرانی از انتقال با حیوانات

یکی از اهالی روستای درکش شهرستان مانه و سملقان هم در این باره گفت: برخی مردم هنوز به توصیه ها عمل نمی کنند در باغ های روستا حضور دارند،  برخی با سگ خود در کوچه ها و باغ های روستا می چرخند.

رویا یزدانی اظهار داشت: از گردشگران فاصله بگیریم، سگشان را چه کنیم، اخیرا گفته شده این ویروس از حیوانات هم قابل انتقال است،  ما نگران انتقال این ویروس از سگ این گردشگران به حیوانات روستا هستیم،  اگر یکی از سگ ها و یا دام های روستا مبتلا شود، چه بلایی بر سر مردم می آید؟

وی افزود: تردد خودروها این روز ها در روستا زیاد است و ما نگران این موضوع هستیم، درکش،  گردشگر پذیر است و ما هر ساله پذیرای مسافران بوده ایم اما امسال نگران شیوع کرونا هستیم از این رو از مردم می خواهیم به روستای ما نیایند.  

نیازمند همکاری نیروی انتظامی هستیم

دهیار روستای فیروزه هم ر این باره گفت: متاسفانه حضور خودروها و گردشگران در باغ های این روستا، نشان می دهد مردم هنوز توصیه ها را جدی نگرفته اند، این امر می تواند سبب تشدید مشکل کرونا در روستاها شود.

میثم فیروزه اظهار داشت: در یکی از روزها، شمار خودروها در این روستا، به بیش از ۱۰۰ دستگاه رسید، شمار مسافران خیلی زیاد است، و البته تاکنون از پس این مردم برنیامده ایم.

در یکی از روزها، شمار خودروها در این روستا، به بیش از ۱۰۰ دستگاه رسید، شمار مسافران خیلی زیاد است، و البته تاکنون از پس این مردم برنیامده ایم

وی با بیان اینکه مردم روستا، نگران انتقال بیماری کرونا، از طریق حیوانات هستند افزود:  برای اعمال ممنوعیت ورود مسافر به روستا، نگران مشکلات اجتماعی هستیم.

وی اظهار داشت: بعضا مسافران می گویند که باغ فلان آشنایمان است و مالک در جریان است، اگر بحث به طول بکشد، احتمال تنش وجود دارد، در این زمینه نیاز است تا نیروی انتظامی همکاری داشته باشد تا به دور از بروز مشکل اجتماعی و تنش، از ورود مسافران به روستا جلوگیری کرد.

دهیار روستای فیروزه گفت: تفریح گاه دالان فیروزه، به علت جلوگیری از شیوع کرونا، تعطیل شده است اما مسافران می آیند و در اطراف آن، اتراق می کنند.

برخورد قاطع با مسافران 

دهیار روستای اسفیدان بجنورد هم گفت: از همان روزهایی ابتدایی انتشار اخبار شیوع کرونا، ستادی تشکیل شده است و با همکاری بسیج اقدامات لازم برای مهار مشکل برنامه ریزی شده است.

محمدصادق محمدی اظهار داشت: با همکاری بسیج، به طور قاطع از ورود مسافران و گردشگران به روستا ممانعت می شود و مسافران را برمی گردانیم.

وی افزود: متاسفانه مسافران بدون توجه به شرایط این روزهای کرونایی و لزوم در خانه ماندن، هنوز هم مراجعه دارند و خواستار ورود به روستا هستند اما ما از پذیرش آنان در روستا معذور هستیم.

محمدی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، تیم تب سنجی مستقر شده و مردم روستاهای اطراف که برای رفت و آمد، از اسفیدان گذر می کنند، تب سنجی می شوند.

وی گفت: با وجود توصیه ها برای حذف دید و بازدیدها، هنوز هم برخی از مسافران، برای دیدن اقوام به روستا می آیند، و برخی از مردم روستا که تعطیلات و بخشی از سال را در این روستا سپری می کنند، به این روستا مراجعه می کنند که به ناچار آنان را به روستا راه داده ایم.

دهیار روستای اسفیدان خاطرنشان کرد: اما مردم روستا همچنان از ورود سایر مسافران و گردشگران ممانعت می کنند، مسافران خیلی می آیند و ما آنان را برمی گردانیم، روزی ۱۰ دستگاه خودرو در این تعطیلات، بازگردانده شده است، بیشتر این افراد، بومی استان هستند.

مردم روستا همچنان از ورود سایر مسافران و گردشگران ممانعت می کنند، مسافران خیلی می آیند و ما آنان را برمی گردانیم، روزی ۱۰ دستگاه خودرو در این تعطیلات، بازگردانده شده استروئین از پذیرش مسافر معذور است

رییس هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی خراسان شمالی هم در این باره گفت: با همکاری بسیج، از ورود مسافران به روستای هدف گردشگری روئین جلوگیری شده است.

علی وصالی اظهار داشت: مردم روستا، با همکاری و هم افزایی، به جد با ورود خودروهای مسافران جلوگیری می کنند، البته در این میان، هنوز افرادی برای دیدار اقوام به روستا می آیند که البته این افراد، قابل شناسایی هستند و نیز تب سنجی آنان، انجام می شود.

وی افزود: با همکاری مردم، مبلغی، جمع آوری شده  یک دستگاه تب سنج و نیز اقلام بهداشتی، خریداری شده است.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی خراسان شمالی گفت: در ورودی روستا، چند نفر با روابط عمومی بالا، مستقر شده اند که مسافران را راضی و متقاعد به بازگشت شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این باره گفت: به دهیاران  روستاهای هدف گردشگری استان اعلام شده است که از ورود گردشگر به روستا خودداری کنند و البته در این باره اطلاع رسانی ها انجام شده است.

علی کاظمی اظهار داشت:  در ورودی برخی روستاها از جمله درکش در مانه و سملقان، اسفیدان در بجنورد و روئین در اسفراین، تیم تب سنجی مستقر شده و تب سنجی و رصد سلامت افراد، انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: به آژانس ها و فعالان بوم گردی استان هم اعلام شده تا زمان عادی شدن اوضاع، خدمات رسانی به مسافران را متوقف کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: محیط روستا کوچک تر و البته حساسیت و سخت گیری ها در زمینه ممانعت از ورود مسافران به روستا، بیشتر است.

هفت روستای هدف گردشگری و ۳۴ واحد بومگردی در استان خراسان شمالی، وجود دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور، در حدفاصل قطب سیاحتی شمال کشور و مشهدالرضا (ع) واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند.

تاکنون در این استان هشت هزار و ۷۰۰ جاذبه گردشگری در حوزه های مختلف شناسایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.