گلدی آخوند کمالی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه دین تاثیر زیادی در رعایت بهداشت فردی دارد، خاطر نشان کرد: توصیه های بهداشتی پزشکان برای پیشگیری از کرونا برای ما حجت است، به گونه ای که بنده نیز بارها اهالی ترکمن شهری و روستایی را به عدم اجتماع تشویق کرده و برنامه تفسیر قرآن خود در مسجد روستا را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده ام.

وی در خصوص افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نکرده و سرنوشت انسان را در دست خدا می دانند، گفت: بارها گفته ام که البته هیچ عملی در جهان بدون اذن و اراده خداوند اتفاق نمی افتد ولی به معنای این نیست که خود را در معرض انواع آسیب ها گذاشته و بگوییم تقدیر خدا بر این بوده است تا من بیمار شوم،  زیرا پیامبر اعظم (ص) نیز در جایی فرمودند که از فردی که جذام گرفته مانند شیر درنده است فرار کنید و این به معنای توجه به گفته های پزشکان و رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت است.

آخوند کمالی با بیان اینکه دین مبین اسلام مکتبی است که به مسائل و اصول بهداشتی سفارش بسیاری دارد، افزود: در آیات قرآنی،  نسبت به بهداشت و سلامت فرد و جامعه به صراحت اشاره شده است و بدون شک جامعه ای در مقابله با بیماری مهیبی چون کرونا موفق خواهد شد که سلامت جسم را با رعایت نکات بهداشتی و سلامت روان را با مناجات، استغفار و دادن صدقه بیمه کند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ جوامع اسلامی بارها این چنین بیماری های واگیرداری شیوع پیدا کرده است، افزود: بیماری کرونا امتحانی الهی است که برای پیروزی در این امتحان باید ایمان خود را تقویت کرد و هرچقدر ایمان درونی افراد تقویت شود، انسان های سالمی در جامعه خواهیم داشت زیرا که قرآن کریم می فرماید انسان سالم به طور طبیعی گرایش به پاکی و بهداشت دارد.

مردم فرایض دینی را در خانه بجا آورند

خال محمد آخوند سرفراز، مدیر حوزه علمیه هدایتی روستای کلاته ابریشم در شهرستان مرزی رازوجرگلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سهم خود در مهار کرونا را آگاهی بخشی و متعاقد ساختن مردم برای اهمیت دادن به مسائل بهداشتی در پیشگیری از بیماری دانست و گفت: دین ظرفیت فراوانی در ایجاد آرامش و اطمینان درونی افراد در اوضاع کنونی دارد و بدون شک مردم منطقه جرگلان، افرادی مذهبی هستند و در چنین جامعه ای آموزه های دینی می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری کرونا داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: من بارها به بزرگان محل که برای اقامه نماز به مسجد می آمدند، گفتم اگر آموزه های دینی و گفته های پیامبر (ص) را قبول دارید، اجتماع نکنید به گونه ای که لزومی ندارد نماز خود را در مسجد اقامه کنید.  

آخوند سرفراز با تاکید بر اینکه توصیه های بهداشتی و پزشکی برای پیشگیری از کرونا مورد تایید علمای اسلام است، افزود: به جوانان زیادی که در استان های خراسان رضوی و گلستان و همچنین تهران کار می کنند و به هنگام تعطیلات برای سرکشی از خانواده های خود به شهرستان برمی گردند می گویم اگر خانواده خود را دوست دارید و به ارزش های دینی معتقد هستید، خود را به مراکز بهداشت معرفی کرده و به مدت ۱۵ روز در خانه بمانید، که بازخورد این آگاهی بخشی و توصیه ها را در وضعیت پاک این منطقه از بیماری کرونا مشاهده می کنیم.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است و بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. بر همین اساس و به ابتکار ایرنا و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسوولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان شمالی تا دیروز -سه شنبه- ۱۰۰ نفر عنوان شده بود و حال آنکه راز و جرگلان، تنها شهرستان استان است که تاکنون هیچ موردی از کرونا را نداشته است.

در عین حال همچنان یکی از نگرانی های اصلی اهالی این خطه مرزی بازگشت جوانان و مردانی است که برای کار، به تهران و دیگر استان ها رفته بودند و اکنون ممکن است به عنوان ناقل ویروس کرونا به منطقه بازگردند.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان با جمعیت ۷۰ هزار نفر دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.