مهدی شکاری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به میزان جوجه ریزی های انجام شده،  علیرغم افزایش تقاضا برای مصارف خانگی گوشت مرغ،  در ایام نوروز در این خصوص مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: در ۱۱ ماه امسال ۱۴ هزار و ۷۴۸ تن گوشت سفید در واحدهای صنعتی پرورش طیور استان تولید شد که در مقایسه با پارسال ۲۶ درصد رشد یافته است.

شکاری اظهار داشت: در این مدت ۹ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۱۸ قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورش مرغ صنعتی استان انجام شده بود.
وی همچنین از ثبات قیمت مرغ در روزهای آینده خبر داد و گفت: کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد و خبر شیوع ویروس کرونا در کشور و از سویی تاکید بر پرهیز از خروج از منازل، برخی از مردم را برآن داشت تا اقدام به خرید و ذخیره سازی مرغ مورد نیاز مصرف چند روزه خود کنند.  
شکاری افزود: این شهروندان برای مصرف چند روز خانوار گوشت سفید را تامین و ذخیره سازی کرده اند تا کمتر از خانه خارج شوند که این امر منجر به افزایش موقت تقاضای آن در بازار شده است.

شکاری افزود: مرغ سرشار از مواد پروتئینی و اسیدهای آمینه ضروری است که افزایش مصرف آن می تواند برای بهبود نظام ایمنی بدن در برابر امراضی چون کرونا نیز مفید باشد.
وی اظهار داشت: بیشترین سهم جوجه‌ریزی در استان مربوط به شهرستان شیروان با پنج میلیون و ۹۳۴ هزار قطعه و تولید ۹ هزار و ۵۳۰ تن گوشت مرغ و کمترین جوجه‌ریزی مربوط به شهرستان جاجرم با ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ قطعه و تولید ۳۰۱ تن گوشت مرغ در مرغداری‌های صنعتی است و شهرستان راز و جرگلان هم فاقد واحد مرغداری صنعتی است.  
 وی با اشاره به تولید سالانه ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن گوشت مرغ در استان اظهار داشت: بخشی از نیاز مصرفی گوشت سفید استان از استان‌های همجوار تامین می شود.

سالانه حدود ۲۲ هزار تن گوشت مرغ در خراسان شمالی مصرف می شود که حدود ۶ هزار تن از این میزان از سایر استان ها تامین می شود.  

هم اکنون ۹۴ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان با ظرفیت ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۴۳۰ قطعه مشغول به فعالیت هستند که در هر دوره، ۶۵۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارند.

سرانه مصرف گوشت مرغ در خراسان شمالی ۲۰ کیلوگرم در سال است.

همچنین سه واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۶ هزار و ۵۰۰ قطعه در دوره، سه واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۲۵۰ تن گوشت در سال و یک واحد پرورش کبک صنعتی با ظرفیت پنج هزار و ۶۷۰ قطعه در دوره فعالیت دارد.
خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفر، افزون بر ۸۲ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.