مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: این میزان نهال میوه به عنوان نهال های شناسه دار برای ایجاد و توسعه باغ های استان توزیع می شود.

محمدعلی شریکیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نهال ها زیر نظر کمیته فنی استان تولید شده و با نظارت های کارشناسان مربوطه همراه بوده است.

وی با بیان اینکه انتخاب گونه‌ باغی مناسب از موارد مهم کاشت نهال است، گفت: در خصوص باغداری و کاشت نهال یکی از موارد مهم در کنار اصول فنی کاشت، انتخاب گونه‌ باغی مناسب است.

شریکیان افزود: پیش از ساخت هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب جهادکشاورزی مشورت های لازم را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه فصل جابجایی نهال عمدتا اسفند و فروردین است، اظهار داشت: باغداران در برنامه های اصلاح و نوسازی باغ ها در انتخاب نهال دقت لازم را داشته و منحصرا از نهال های دارای شناسه دار استفاده کنند.

شریکیان با بیان اینکه بر روی شناسه نهال نام تولید کننده، نوع پایه و رقم و سال تولید درج شده است به باغداران توصیه کرد در هنگام خرید نهال فاکتور فروش از تولید کننده نهال را نیز بگیرند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر شناسه دار بودن نهال باید دقت شود که نهال سالم و عاری از هر نوع آفت و بیماری باشد.

وی از کشاورزان خواست تا از خرید نهال های بدون شناسه که اصالت و سلامت آن مشخص نیست خودداری کنند و اظهار داشت: باغ داران از خرید نهال های آلوده به آفات خودداری کنند زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می تواند سبب ایجاد خسارت در باغ شود.

وی گفت: عملیات آماده سازی بستر کشت، چاله کنی و حفر کانال با مشورت کارشناسان انجام شود و باغداران باید سطح باغات خود را متناسب با کمیت و کیفیت آب در دسترس تعیین کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در زمان انتقال نهال چنانچه ریشه شکسته باشد یا حجم زیادی داشته باشد می توان با هرس ریشه های شکسته و آسیب دیده را حذف و پس از ضدعفونی اقدام به کشت کرد.

شریکیان ضدعفونی ریشه ها را قبل از انتقال از نهالستان و در زمان کاشت بسیار ضروری دانست و افزود: هم اکنون بیشتر نهال های مورد نیاز استان از خود نهالستان های داخل تامین می شود.
سطح باغ های خراسان شمالی افزون بر ۴۱ هزار هکتار و میزان تولید محصولات باغی استان نیز حدود ۳۰۰ هزار تن شامل ۳۴ نوع محصول باغی است.

خراسان شمالی بیش از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.