استان خراسان شمالی با حضور رنگین کمانی اقوام در پای صندوق هایی که مسیر توسعه کشور از آن می‌گذرد بار دیگر ترفندهای تبلیغاتی رسانه های بیگانه در آستانه انتخابات دوم اسفند۹۸ برای مشارکت پایین اقوام و ادیان در سطح کشور، خنثی کردند.

گنجینه فرهنگ ها از جمله استان هایی است که همواره با مشارکت بالا در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بویژه انتخابات خوش درخشیده و نام خود را در بین استان های با مشارکت بالا، تثبیت کرده است.

این مشارکت سیاسی بالا که در دوره های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری تکرار شده از وحدت و یکپارچگی ساکنان غیور این استان مرزی نظیر ترک، کرمانج، تات،  ترکمن و بلوچ حاصل شده است.

مردم اهل سنت استان در کنار برادران اهل تشییع خود مثلثی از اتحاد و همگرایی را در پای صندوق های رای به نمایش گذاشتند، به گونه ای که زنان و مردان ترکمن با پوشش های رنگین خود، گنجینه فرهنگ ها را به استانی الگو و نمونه در اتحاد میان اقوام و مذاهب بدل کردند.

علاوه بر زنان و مردان ترکمن این استان، دیگر اقوام این دیار نیز با شور و نشاط، آگاهی و بصیرت برای استقبال از رویداد مهم سیاسی در صفوف طولانی با گویش های زیبا منتظر تعیین سرنوشت خود هستند.

یکی از شهروندان اهل سنت ترکمن استان در خصوص شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره پنجمین مجلس خبرگان رهبری به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه استکبار جهانی سعی دارد تا با ایجاد اختلاف بین اقوام و مذاهب زمینه ای برای تهدید کشور در انتخابات فراهم کند،  اما زندگی مسالمت آمیز و وحدت اقوام و ادیان در تمامی نقاط ایران اسلامی بسیار است.

منصور حمیدی افزود:  ترکمن ها به عنوان شهروندان این کشور در تمامی صحنه های سیاسی کشور از انقلاب و جنگ تحمیلی تا انتخابات در دوره های گوناگون، دوشادوش برادران تشیع  حضور داشته اند.

شهروند کرمانج در شهر بجنورد انتخابات را یکی از اشکال همبستگی ملی دانست و گفت: فشار تحریم‌های ظالمانه در زندگی مردم احساس می‌شود؛ اما علی‌رغم گلایه‌های موجود برای سربلندی کشورم در انتخابات شرکت کردم و امیدوارم در نتیجه این مشارکت، مجلسی قوی و کارآمد تشکیل شود.

 حامد دلیری افزود: رای دادم برای اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی برگرفته  از متن مردم است و به همه قومیت ها نگاهی یکسان دارد به گونه ای که در انتخابات، حق شهروندی شرکت در انتخابات برای همه اقشار رعایت شده است.

امام جمعه اهل سنت مسجدخاتم الانبیای بجنورد با بیان اینکه انتخابات از دستاوردهای انقلاب اسلامی پس از سرنگونی نظام استبدادی پهلوی بود، خاطر نشان کرد: علی رغم دسیسه ها و تلاش های استکبار جهانی برای ایجاد تفرقه و شکاف بین امت اسلامی، جامعه اهل سنت این منطقه در کنار سایر هموطنان خود با حضور شکوهمند در انتخابات دوم اسفند بار دیگر حماسه می آفریند، به گونه ای که ثابت کرد، مرزداران مطمئن ایران اسلامی هستند.

آتا آخوند داوری افزود:  شاهد این امر درصد مشارکت بالای اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری  و مجلس در دوره های گذشته بوده است. زیرا که اهل سنت مشارکت در انتخابات را فرصتی ارزشمند برای وحدت فزاینده ایران اسلامی می داند.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۱۰ درصد آنان را ترکمنان اهل سنت تشکیل می دهند که عمدتاً در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بعضاً در بجنورد و مانه و سملقان سکونت دارند.

۸۴۰ شعبه اخذ رای برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای خبرگان رهبری در دوم اسفندماه در خراسان شمالی پیش‌بینی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار برگه تعرفه رای نیز برای این انتخابات در استان تامین شده است.

۶۵۸ هزار و ۳۴۲ نفر در انتخابات پیش رو در این استان واجد شرایط رای دادن هستند.

این استان دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

خراسان شمالی همچنین دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است و با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی در انتخابات امروز برگزیده خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.