مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مدت سه سال ۱۰۸ هزار جلد کتاب به کتابخانه های عمومی این استان اهدا شده که از این رقم ۲۸ هزار نسخه توسط دستگاه های دولتی اهدا شده که بیشترین آن به ترتیب از سوی استانداری، اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، دانشگاه بجنورد و دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد صورت گرفته است.

علی محمد جهانی افزود: در سال جاری اعتباری برای خرید کتاب به کتابخانه ها اختصاص نیافته و برای سال آینده نیز هیچ اعتباری برای این منظور در نظر گرفته نشده است.

وی به طرح ملی پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» اشاره کرد و گفت: فرهنگ مطالعه ارزشمند و مقدس است و ترویج فرهنگ اهدای کتاب، از جمله گام‌های موثر در دستیابی به این مهم است و نهاد کتابخانه‌های عمومی در نظر دارد، با هدف تقویت اجرای برنامه مستمر اهدای کتاب در تمامی کتابخانه‌ها،  این پویش را اجرا کند تا منابع کتابخانه‌های عمومی تقویت شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح باید در ماه ها و مناسبت های مختلف به این امر بیشتر توجه کنیم، در اسفندماه که بیشتر شهروندان خانه تکانی دارند باید از آنان بخواهیم که کتاب هایی که نیاز ندارند را به کتابخانه ها اهدا کنند.

وی گفت: همچنین در مهرماه نیز پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و مشخص شدن پذیرفته شدگان کنکور باید از دانش آموزان و دانشجویان بخواهیم که کتاب هایی را که نیاز ندارند به کتابخانه ها تحویل دهند.

وی افزود: همچنین باید از ظرفیت خیران،  اعضای انجمن استان، نویسندگان، مولفان و ناشران استانی، اساتید حوزه و دانشگاه و مراکز فرهنگی استان نیز برای جلب مشارکت ها دعوت کرد.

جهانی تعداد کتابخانه های عمومی خراسان شمالی را ۷۰ باب عنوان کرد و افزود: در این استان به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۲.۴ متر مربع فضای کتابخانه ای داریم که متوسط کشوری در این شاخص کمتر از ۲ متر مربع است.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر از شهروندان این استان عضو کتابخانه های عمومی هستند، گفت: ۸۰۰ هزار جلد کتاب نیز در کتابخانه های خراسان شمالی وجود دارد که می توان گفت سهم هر نفر جمعیت استان از این کتابها یک جلد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در مناطق روستایی سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.