رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی عطوفت، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خواستار اختصاص زمینی مناسب برای ساخت همراه سرایی در شان بیماران این انجمن در استان شد و گفت: استاندار خراسان شمالی قول مساعدی برای اختصاص زمین داده است که پیگیری لازم برای تحقق آن در حال انجام است.

سیدحمید حریری گفت: بیماران سرطانی نیمی از درمان خود را در قسمت پرتودرمانی سپری می کنند به طوری که روزانه بیش از ۳۵ بیمار نیازمند پرتودرمانی به بیمارستان امام علی (ع) مراجعه می کنند ولی متاسفانه به خاطر نبود همراه سرا، ناگزیرند گاه به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز مسافت های طولانی بین بجنورد و شهر و روستای دورافتاده خود را در رفت و آمد باشند و حال آنکه به علت فقر مالی و حال نامساعد، گاه امکان تامین هزینه های ایاب و ذهاب و داشتن یک همراه را نیز ندارند.

وی با اشاره به وجود تنها یک دستگاه شتاب دهنده خطی کم انرژی برای بیماران سرطانی در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که همزمان باید یک دستگاه شتاب دهنده خطی پر انرژی و یک دستگاه سیتی سیمیلاتور نیز به عنوان مکمل برای این بیماران فراهم باشد زیرا وقتی از یک دستگاه بار اضافه گرفته شود امکان از کار افتادن آن وجود دارد و حال آنکه دستگاه جایگزینی برای آن نداریم.

وی یادآور شد: هم اینک برای خرید دستگاه سیتی سیمیلاتور در استان به دنبال جذب حمایت‌های نیکوکاران سلامت هستیم تا به این وسیله کمکی مفید به بیماران نیازمند صورت گیرد.

حریری با بیان اینکه واژه سرطان در مجموع بحران زاست و بر جسم و روح همه ما انسان ها تاثیرگذار است، اظهار داشت: افزایش رو به رشد سرطان و آمار مرگ و میر ناشی از آن همه ما را نگران کرده است.

وی با اشاره به اینکه عوارض نامحسوس این بیماری ضربات جبران ناپذیری به خود بیمار و خانواده وی، جامعه، اقتصاد ملی و دولت تحمیل می‌کند، افزود: هزینه های سرسام آور درمان این بیماری مشکلات عدیده ای را هم برای مردم و هم برای بیماران به وجود می آورد که یکی از آنها آسیب های اجتماعی فراوانی است که از ناحیه سرطان به خانواده ها تحمیل می شود.

سرطان هایی که طلاق در پی دارد 

وی با اشاره به پدیده طلاق در بین بیماران سرطانی اظهار داشت: بسیاری از بیماران سرطانی ناخواسته و بی اختیار به این بیماری مبتلا شده اند اما متاسفانه مورد بی‌مهری و کم لطفی حتی خانواده خود قرار می‌گیرند و بعضا می بینیم زنانی که مبتلا به سرطان شده اند آن گونه که باید از جانب همسرانشان حمایت نمی شوند و گاه کار به جدایی و یا طلاق عاطفی می کشد.

حریری با تاکید بر چاره‌اندیشی برای این بیماران و با بیان اینکه شاید در آینده نه چندان دور سرطان به مانعی در مسیر توسعه استان تبدیل شود، خاطرنشان کرد: سرطانی ها مظلوم ترین قشر بیماران هستند زیرا سخت ترین بیماری را تحمل و گران ترین داروها را دریافت می کنند ولی به دلیل عدم حمایت ها بیشترین نگرانی ها را نیز دارند.

وی گفت: یک بیمار سرطانی نیاز به مراقبت خوب، حمایت، تغذیه مناسب، داروهای جدید و آنلاین، تجهیزات مدرن پرتودرمانی و رادیوتراپی و شیمی درمانی دارد که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری و غربالگری است، خاطرنشان کرد: باید خود مردم نیز مراقبت‌های لازم را داشته باشند و در کنار آنها دستگاه ها نیز وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی عطوفت خراسان شمالی با اشاره به زیر پوشش قرار گرفتن سه هزار بیمار سرطانی در این استان که بیشتر آنها از اقشار ضعیف و فقیر جامعه هستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این بیماران با حمایت های صورت گرفته در این انجمن به درمان خود امیدوار شده و پیگیر درمان خود می‌شوند ولی ما نیازمند حمایت های ویژه برای کمک های بیشتر به آنها هستیم.

وی ارج نهادن به ارزشهای والای انسانی و افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به شناخت سرطان را رسالت اصلی این انجمن دانست و گفت: هم اینک ۲۵ پزشک فوق تخصص و متخصص و سه پزشک فوق تخصص سرطان خون، آنکولوژی و هماتولوژی و دو پزشک رادیوتراپی و آنکولوژی با این انجمن همکاری دارند که این ترکیب در کشور کم نظیر است.

حریری با اشاره به هزینه کرد روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون ریال از سوی این انجمن برای درمان بیماران، خاطرنشان کرد: از حدود سه هزار بیمار سرطانی که در این انجمن ثبت شده حدود هزار و ۵۲۷ نفر را زنان، ۱۲۹ نفر را کودکان زیر ۱۴ سال و ۸۰ نفر را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

وی شایع ترین سرطان در بین مردان را سرطان گوارش شامل مری، معده و کلون و در بین زنان سرطان پستان دانست که آمار بالایی را به خود اختصاص داده است و گفت: هم اینک ۴۲۵ زن در استان به سرطان پستان و ۱۲۸ زن به سرطان سرویکس دهانه رحم مبتلا هستند که ابتلای این تعداد از زنان استان به سرطان نشان دهنده لزوم توجه بیشتر به این قشر است و بنابراین باید سعی کنیم پیشگیری و غربالگری را در اولویت کارها قرار داد.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی عطوفت، تشخیص زودهنگام این بیماری را در درمان بیش از ۹۰ درصد سرطان ها بسیار تاثیرگذار خواند و خاطرنشان کرد: از هر پنج تومور در سینه بانوان چهار تومور خوش خیم است بنابراین نباید خانم ها از آزمایش و غربالگری هراس داشته باشند و خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، درمانی و امید به زندگی را در راس امور خود قرار دهند.

وی با اشاره به راه اندازی پویش برای پیشگیری از سرطان پستان در بانوان استان، خواستار حمایت همه مسوولان به صورت گسترده و اطلاع‌رسانی در این رابطه شد و گفت: باید با آگاه سازی جامعه نگذاریم حتی یک نفر به سرطان مبتلا شود.

حریری، فقر مالی، فرهنگی و عدم شناخت نسبت به سرطان را از مهمترین عوامل شیوع این بیماری دانست و گفت: باید تشکل‌های مردم نهاد حمایتی و مسوولان در کنار هم و با خرد جمعی در این رابطه عمل کنند و آگاه سازی جمعی صورت گیرد.

وی با اشاره به مصرف زیاد دارو در بین مردم استان و در کنار آن مصرف بسیار کم سبزی، میوه و لبنیات و کم تحرکی و ورزش محدود، یادآور شد: با توجه به افزایش طول عمر و میزان سلامت در استان و کشور باید سهم هزینه بهداشت و سلامت نیز بالاتر رود و با فراهم سازی ساختار آموزشی برای بیماران، افزایش سایت های علمی و تقویت فرهنگستان علوم پزشکی در استان، فرهنگ خودمراقبتی را به کودکان نیز آموزش داده و سفیران سلامت را با مردم در ارتباط قرار دهیم.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی عطوفت گفت: هر چه مردم بیشتر سرطان را بشناسند و آگاهی جامعه بالاتر رود در سالهای آینده شاهد کاهش سرطان خواهیم بود و این میسر نمی شود مگر با عمل گرایی، شفافیت و پاسخگویی تا کمک های مردمی را به خدمت تبدیل کنیم.

حریری با اشاره به زیر پوشش بودن بیش از ۴۰۰ بیمار سرطانی مددجوی کمیته امداد، ۷۰ مددجوی بهزیستی و حدود ۱۵ کودک یتیم در این انجمن، خاطرنشان کرد: بیماران ما از فقیر ترین قشر جامعه هستند که شب تا صبح از درد به خود می پیچند و گاه چاره ای برای درمان خود پیدا نمی کنند.

وی افزود: بیماران در مرحله اول نیاز به روحیه مضاعف دارند زیرا که فقط درک یک بیمار سرطانی درد را دوا نمی‌کند بلکه باید دردش را با تمام وجود حس کرده و به صورت جمعی حرکتی در راستای افزایش امید و درمان آنها صورت داد.

جشن بهبودی ۸ کودک سرطانی 

وی با بیان اینکه باید امید را به مادران و پدرانی که فرزند دلبندشان به این بیماری مبتلا شده، انتقال داد، خاطرنشان کرد: بسیاری از این کودکان هم اینک در حال درمان هستند به طوری که بر اساس آمار ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان خون که اکثریت بیماران را تشکیل می دهند درمان می شوند و بر این اساس امسال نیز جشن بهبودی ۸ کودک مبتلا به سرطان خون و تومور مغزی در استان برگزار می شود.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی عطوفت خراسان شمالی اظهار داشت: باید به دنبال توسعه روش های تشخیص زودهنگام سرطان باشیم و کارزار ملی مبارزه با سرطان را در خراسان شمالی راه اندازی کنیم.

وی انجام عمل پیوند مغز استخوان برای بیش از ۳۰ جوان زیر ۳۰ سال، پیوند کبد برای دو کودک زیر ۱۵ سال و پیوند کلیه برای ۱۴ کودک را از افتخارات این انجمن دانست.

۱۵ بهمن (۴ فوریه) روز جهانی سرطان نامگذاری شده است.

خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد که از شمال ایران و از استان هایی همچون گلستان آغاز شده و تا شمال چین ادامه دارد و به همین دلیل آمار برخی از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش در آن از میانگین کشور بیشتر است و روند افزایشی دارد.  

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.