محمد جعفرپور، دوشنبه در حاشیه برگزاری سومین دوره مسابقات جهانی روزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به راه اندازی سامانه جامع بانک اطلاعات ورزشکاران این رشته، افزود: تمامی سوابق ورزشی، مدیریتی، تحصیلی و خدماتی ورزشکاران در این سامانه، به عنوان بانک کاربردی تمامی ورزشکاران، ثبت شده است.

وی معرفی نشدن بیمه ورزشی و خدمات آن را از مشکلات این حوزه دانست و گفت: تمامی مسائل مربوط به حضور در مسابقات، دوره های مربیگری و داوری و رتبه بندی ورزشی در این سامانه دیده شده است.

جعفرپور خاطرنشان کرد: مدیران زورخانه ها اگر بدانند که بیمه نشدن ورزشکار می تواند چه آسیب هایی به آنها بزند، قطعا از ورود ورزشکاران بدون بیمه به گود جلوگیری می کنند.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی ثبت اطلاعات ورزشکاران در سامانه، اظهار داشت: هم اینک ۹۰۰ زورخانه و ۱۶ هزار ورزشکار بیمه شده کشور در این سامانه ثبت شده اند و عملیات ساخت ۲ زورخانه بین المللی در فارس و کردستان نیز آغاز شده و در سه استان دیگر نیز در حال برنامه ریزی و کسب مجوزهای لازم برای ایجاد زورخانه هستیم.

دبیرکل فدراسیون ملی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی، افزایش چند برابری تعداد ورزشکاران را از اقدامات خوب این فدراسیون دانست و گفت: این امر در تشویق ورزشکاران و ترویج فرهنگ و مرام پهلوانی در جامعه تاثیر بسزایی داشته است.
جعفرپور از رقابت های ورزش های زورخانه ای به عنوان یکی از مسابقات جذاب و پربیننده یاد کرد و گفت: جذابیت این ورزش باعث شده زورخانه های زیادی در دست احداث باشد و یا از فضاهایی از قبیل حسینیه ها برای این امر استفاده شود.
وی از ورزش زورخانه ای به عنوان یک ورزش عرفانی، ملی و کهن ایرانیان یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین نیازمندی های این رشته، آماده سازی مربیان به روز و طراحی تجهیزات استاندارد برای ورزشکاران است.

ایجاد ۷ منطقه برای ورزش زورخانه‌ای 

وی با اشاره به تقسیم بندی ایران به ۷ منطقه، اظهار داشت: ۶ مورد از این مناطق ۵ استان کشور را شامل می شود و تهران، به دلیل وسعت و بالا بودن جمعیت به تنهایی یک منطقه محسوب می شود تا با وجود یک استان قوی در هر منطقه یکی از کمبودهای ما در حوزه آموزش مربیان جبران شود.
وی حضور در مدارس و دانشگاه ها را از راهکارهای ترویج فرهنگ ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی برشمرد و افزود: در این راستا با انعقاد تفاهم نامه هایی از ظرفیت و خدمات این بخش استفاده می شود تا ورزش زورخانه ای را روزآمدتر کنیم.
دبیرکل فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی به تشکیل کمیته آموزش فدراسیون اشاره کرد و گفت: همچنین دو شورای عالی جوانان و پیشکسوتان، برای استفاده از ظرفیت این دو قشر تشکیل شده که تاکنون شعب آن در شهرستان ها راه اندازی شده است.
جعفرپور بر ضرورت مرمت بسیاری از فضاها و ارتقای تجهیزات زورخانه ای تاکید کرد.

تلاش برای المپیکی کردن ورزش زورخانه‌ای  
جعفرپور با اشاره به هزینه کرد عمده بودجه های ورزشی در ورزش های المپیکی، خاطرنشان کرد: حضور این ورزش در المپیک یک حق است تا بتواند خود را در صحنه های بین المللی مطرح کند و به عنوان یک ورزش ایرانی شاهد پیشرفت و گسترش روزافزون آن باشیم.

سومین دوره مسابقات جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، با حضور ۱۰۰ ورزشکار از ۲۱ کشور در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، در حال برگزاری است.

لهستان، استونی، ترکیه، قبرس، مجارستان، کره جنوبی، اوکراین، آذربایجان، بنگلادش، هندوستان، اندونزی، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق، افغانستان، تانزانیا، اوگاندا، زیمباوه و کامرون کشورهایی هستند که در این مسابقات شرکت کننده دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.