عصمت بدخشان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات برای ادامه تحصیل دختران عشایر،  فرهنگ حاکم در این قشر و نیز مسائل اجتماعی است که در این زمینه، دادستان مرکز استان با بزرگان عشایر نشست های متعدد داشته و برای بازگشت این کودکان اقدام شده است.  

وی افزود: از ۴۲ نفر دانش آموز دختر عشایر بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در سال ۹۶،  تنها هشت نفر جذب کلاس ها شدند، این رقم در سال گذشته به ۲۵ نفر رسید و امسال ۳۵ نفر در کلاس های درس حضور یافته اند.

وی گفت: مابقی دانش آموزان، ترک تحصیل کرده و تلاش برای بازگشت آنان به مدرسه، نتیجه بخش نبوده است.  

بدخشان اظهار داشت: اکنون چهار هزار و ۱۹۲ دانش آموز عشایر استان در مدارس جذب شده اند که ۸۱۳ نفر در متوسطه اول، ۲۵۶ نفر در متوسطه دوم و مابقی در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.  

وی افزود: بیشترین دانش آموزان عشایر استان مربوط به شهرستان شیروان است.  

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار داشت: برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان عشایر، این قشر در ۹ آموزشگاه شبانه روزی شهرستان های شیروان و مانه و سملقان جذب می شوند.  

باسوادی عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشور 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی هم در باره کمک به تحصیل دانش آموزان عشایر گفت: با حمایت های استاندار و همکاری نهادهای مختلف،  تمام کتابخانه ها در مدارس شبانه روزی عشایر، تجهیز شده اند.  

محمدرضا قلی پور اظهار داشت: تلاش داریم تا با همکاری مسوولان مربوط، مبادی بیسوادی در جامعه عشایری بسته شود.

وی در باره سوادآموزی جامعه عشایری هم گفت: شناسایی بانوان و مردان بیسواد هم در دست پیگیری است تا ریشه کن کردن بی سودی،  شتاب گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین طرح سرشماری عشایر که در سال ۸۷ انجام شده، میزان باسوادی در این قشر در این استان ۶۷ درصد و در کشور ۶۳ درصد است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: بر این اساس، میزان باسوادی عشایر این استان در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال از میانگین کشور بالاتر است.  

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

بیشتر عشایر خراسان شمالی کوچ قشلاقی خود را به مناطق گرمسیر مراوه تپه استان گلستان انجام می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.