علی بیگ زاده روز دوشنبه در بیان خصوصیات سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به خبرنگار ایرنا گفت: حاج قاسم، در تمام عملیات، جلوتر از سربازها بود، همیشه به ما می گفت بیایید نمی گفت بروید.

این رزمنده لشکر ۴۱ ثار الله در دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: حاج قاسم، فرماندهی بود که رزمندگان از او، بروید نشنیدند و هیچ گاه نگفت بروید، چون همیشه جلوتر بود.

وی افزود: حاج قاسم، از بدو پیروزی انقلاب در حال جهاد بود، جهاد برای برقراری صلح و آرامش در جامعه اسلامی، چه زمانی که در درگیری با منافقان، نقش آفرینی کرد و چه در زمانی که در جبهه های هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از میهن جنگید.

وی گفت: آغاز جنگ، نسبت به آموزش رزمندگان چند گردان در استان کرمان اقدام کرد، او تیپ ثارالله را تشکیل داد و بعد از آن، این تیپ تبدیل به لشکر ۴۱ ثار الله شد که رزمندگانی از استان های سیستان و  بلوچستان هرمزگان و کرمان بودند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی افزود: ویژگی ها و خصوصیات حاج قاسم سلیمانی، شبیه مالک اشتر زمان امام علی(ع) بود، هم اقتدار داشت و هم عطوفت، در معنویت او همین بس که در عبادت آنچنان غرق در نیایش با خدا می شد که گویا در این دنیای مادی نیست.

این رزمنده لشکر ۴۱ ثار الله  که در عملیات کربلای ۵، والفجر ۸ و در دشت عباس با حاج قاسم بوده است اظهار داشت: سرار، در عملیات و زیر آتش سنگین دشمن هیچ گاه از نماز خواندن غافل نشد.

وی افزود: اقتدار حاج قاسم در فرماندهی و برنامه ریزی عملیات، زبان زد بود، در عین حال، همچون یار و دوست در کنار رزمندگان بود، با نیروها، بسیجیان و پاسداران، همنشینی می کرد، آنها را تکریم می کرد و مورد احترام قرار می داد.

بیگ زاده اظهار داشت: رزمندگان هیچ گاه جان فشانی های سردار را از یادم نمی برند، همین جان فشانی ها سبب شد تا همیشه پیش قدم و جلودار باشد،  حاج قاسم، فرمانده «بیا» بود نه «برو». 

وی گفت: حاج قاسم، سرداری که شوق شهادت و ایثارش زبان زد رزمندگان بود، اینک آسمانی شده است، اینکه می بینیم دریایی از مردم با شنیدن شهادتش در عرصه حضور یافته اند، نشان از سرداری او بر قلب ها است.

این همرزم سردار سلیمانی افزود: این سردار آسمانی، همیشه ذکر خدا بر لب داشت، از همین رو فرمانده قلب ها شد، بر دل افراد حکومت کرد، چون با خدا معامله کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی گفت: حضور مردم در آیین تشییع،   نشان از عزت و بزرگی او است، و این مزد سرداری است که حرم ائمه اطهار(ع) را محافظت کرد.

بیگ زاده در باره آخرین ملاقات با سردار سلیمانی گفت: دو، سه ماه پیش بود، دکتر شجاعی، استاندار و سردار چمن فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) استان، به من ماموریت دادند که با حاج قاسم در کرمان صحبت کنم واز ایشان برای حضور در استان دعوت کنم.

وی افزود: من پیام را به حاج قاسم رساندم و ایشان گفتند که اگر زنده بودم، اگر در ایران بودم، تنها برای حضور در یادواره شهدا، به خراسان شمالی می آیم.

این همرزم سردار سلیمانی اظهار داشت: حاج قاسم، برای مطرح کرن خود جایی نمی رفت و  در برنامه ای حضور نمی یافت.

قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود و  در سن ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

قاسم سلیمانی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

باپایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.

وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی  در اسفند ماه ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

نشان ذوالفقار پر افتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سردار سرلشکر سپهبدحاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی به دستور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.