سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز سه‌شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: از این تخلفات ۱۳۵ پرونده مختومه شده و ۱۸۴ فقره پرونده نیز همچنان در جریان است.

مهدی الله پور اظهار داشت: امسال ۲۸۷ نفر متخلف در حوزه های مختلف محیط زیست این استان شناسایی شده‌اند.

وی افزود: تاکنون یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون ریال از ضرر و زیان وارد شده به عرصه های زیست محیطی از متخلفان وصول شده است.

وی تصریح کرد: در این مدت شکار غیرمجاز ۱۴۹ قطعه پرنده وحشی از قبیل کبوتر چاهی، کبک وحشی و پلیکان خاکستری گزارش شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: امسال شکار غیرمجاز ۲۸ راس گونه پستاندار از قبیل قوچ وحشی، گراز، گرگ، شغال و میش شناسایی شده است.

الله پور گفت: زنده‌گیری ۹۴ قطعه پرنده وحشی، زنده‌گیری ۱۰ حیوان از گونه پستانداران و یک مورد صید غیرمجاز خزندگان از دیگر تخلفات ثبت شده در استان بوده است و همچنین ۱۴ مورد شروع به شکار و چهار مورد نگهداری و خرید و فروش وحوش زنده و غیر زنده شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۹۷۱ وسیله و ادوات شکار از متخلفان کشف شده، افزود: این ادوات شامل تور و ادوات زنده‌گیری، چاقو و غلاف، کوله پشتی، باروت،  وسیله تولید صدای پرنده و موتورسیکلت بوده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: در این مدت هفت قبضه سلاح غیرمجاز، ۴۲ قبضه سلاح مجاز و یک قبضه سلاح جنگی نیز از متخلفان کشف شده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ و یوزپلنگ است، مجموعا با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.