سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه فرهنگی و هنری ایران هفته جاری، با هدف تقویت مراودات فرهنگی ۲ کشور همسایه در شهر مرو ترکمنستان برپا شده است.

ابوالحسن حیدری با بیان اینکه گروه موسیقی آیینی و سنتی جایلان به سرپرستی رضا برات‌زاده از این استان با ۱۸ هنرمند در این نمایشگاه حضور یافته است، اظهار داشت: مراسم آیینی که توسط گروه جایلان اجرا می‌شود در راستای ایجاد نشاط و انتقال پیام صلح و دوستی به مردم ترکمنستان است و اجرای موسیقی و حرکات موزون آنها ریشه در آیین‌های نیایشی گذشته خراسان بزرگ دارد.

جایلان در زبان بومی کرمانجی شمال خراسان به معنای جوانان است و گروه موسیقی جایلان از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون برنامه‌هایی را در بیش از ۱۰ کشور از جمله یونان، ترکیه، تایوان، ترکمنستان، فرانسه، بلژیک، کویت به اجرا درآورده است.

حیدری، همچنین از حضور استاد عباسعلی تیمورزاده، خوشنویس برجسته و رییس انجمن خوشنویسان خراسان شمالی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه علاوه بر آثار استاد تیمورزاده، آثار خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق استادان زهره رئیس السادات، حسین رضایی، خلیل رستمی و مبین یزدانی در معرض دید مردم ترکمنستان قرار گرفته است.

وی افزود: برپایی کارگاه های خوشنویسی در این نمایشگاه از برنامه های استاد تیمورزاده در راستای معرفی خط و خوشنویسی ایران است.

خراسان شمالی ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

این استان و ترکمنستان مشترکات فرهنگی زیادی در آیین ها و باورهای فرهنگی و هنری دارند و حضور قوم ترکمن که ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان را تشکیل می دهد مشترکات فرهنگی این استان و ترکمنستان را پررنگ تر کرده است.

مرو، شهری با قدمت ۲ هزار ساله است که از دیرباز تاکنون جایگاه والایی در خراسان بزرگ داشته و این اهمیت بعد از میزبانی قدوم متبرک امام رضا (ع) هنگام انتصاب به ولایتعهدی و سفر آن بزرگوار به خراسان، صد چندان شده است.
در نمایشگاه دوروزه ایران در مرو که با حضور سفیر ایران در عشق‌آباد و جمعی از مقامات استان مرو گشایش یافت، هنرمندان ایرانی آثار خود در رشته‌های مختلف از جمله صنایع‌ دستی فیروزه‌کوبی، میناکاری، خاتم‌کاری، قلم‌زنی، کاشی‌کاری، ترمه‌دوزی را ارایه کرده اند
با هماهنگی به عمل آمده در کنار نمایش این محصولات هنری، نمایشگاه آثار برجسته خطاطی هنرمندان استان خراسان‌شمالی و همچنین کارگاه آموزش خطاطی دایر شده است.

نمایشگاه یاد شده نخستین برنامه فرهنگی در نوع خود به شمار می‌رود که در پی گسترش روابط فرهنگی دو کشور با همکاری وزارت فرهنگ ترکمنستان در شهر کهن مرو برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.