معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: همزمان با اجرای این مرحله، طرح مایه کوبی جمعیت دام سبک استان هم آغاز شده است تا پوشش ایمنی مطلوب ایجاد شود.

دکتر حمید رمضانی ادامه داد: واکسن دام های سبک که از واکسن های تولید داخل استفاده می شود رایگان است اما،  برای دام های سنگین از واکسن های وارداتی استفاده می شود که هزینه برای دامدار دارد  و انتظار می رود که این قثشر از جامعه با تقبل این هزینه اندک، در ایمن سازی جمعیت دامی به عنوان سرمایه ای مولد، نهایت همکاری را با دامپزشکی داشته باشند.

خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون راس دام سبک دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد حجم عملیات فنی مرحله جاری واکسیناسیون تب برفکی به بخش خصوصی واگذار شده، پیش بینی کرد که این طرح در یک ماه به اتمام برسد.

وی یادآور شد: در مرحله نخست طرح تب برفکی دام سنگین استان که تیرماه به پایان رسید، با مایه کوبی حدود ۴۳ هزار راس گاو، ۸۲ درصد جمیعیت دام سنگین استان تحت پوشش ایمن سازی قرار گرفت.

تب برفکی از جمله بیماری های به شدت واگیر ویروسی در دام هاست که با کاهش شدید تولیدات دامی و خسارات فراوان اقتصادی و تلفات دام های جوان همراه است.

واکسیناسیون فراگیر و رعایت اصول ایمنی زیستی و ضوابط قرنطینه ای بهداشتی در حمل و نقل دام ها از مهم ترین شیوه های کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری به شمار می آید.

خراسان شمالی یکی از قطب های مهم دامپروری در کشور محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.