علی ثروتی روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، گفت: البته، جابه‌جایی مخازن نفت بجنورد مصوبه سال ۸۵ است و از آن هنگام تاکنون این جابه‌جایی به علت کمبود منابع مالی انجام نشده است.

طرح انتقال مخازن سوختی بجنورد به خارج از شهر،  از مصوبات دور نخست سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی در مرداد ۸۵ بود که به دلایل مختلف اجرا نشد و پس از آن نیز به خاطر نگرانی از خطرات احتمالی، بارها از سوی مسئولان مختلف بر ضرورت انجام آن تاکید شده است، اما نه‌تنها این طرح اجرایی نشد، بلکه چند مخزن جدید نیز در سال  ۹۰ به آن اضافه شده است.

مسئولان و مدیران شرکت نفت در این سال ها بارها گفته اند که ضریب ایمنی این مخازن افزایش یافته است.

تاریخ ساخت این مخازن به سال ۱۳۴۹ باز می گردد و حدود یک دهه پیش موضوع نشت نفت از یکی از این مخازن رسانه ای شد اما همان زمان این خبر تکذیب شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی در مورد اجرای پروژه های پدافند غیرعامل دستگاه های اجرای استان و اعتبارات این بخش نیز گفت: محدودیت اعتبارات و در نظر نگرفتن ردیف اعتباری مستقل برای پروژه های این بخش و بند «چ» قانون بودجه که دستگاه ها را مکلف کرده تا از اعتبارات داخلی برای این پروژه ها هزینه کنند یکی از ایرادهایی است که وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: همین موضوع موجب شده تا این پروژه ها در اولویت اجرا قرار نگیرد و حتی مورد غفلت واقع شود.

وی افزود: خراسان شمالی پروزه های نیمه تمام زیادی دارد و اختیار هزینه کرد اعتبار در دست مدیران است و ممکن است در اولویت هزینه ها قرار نگیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان‌ شمالی در مورد جایگاه استان در پدافند غیرعامل نیز گفت: در این استان به‌جز موارد محدود زیرساخت‌های حیاتی و حساس وجود ندارد.

ثروتی افزود: خراسان شمالی از استان های مهم است اما در ردیف استان های حیاتی و حساس در پدافند غیر عامل نیست و زیرساخت هایی که وجود دارد نیز قابل حفاظت هستند.

وی از آغاز تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان در سال ۹۷ خبر داد و اظهار داشت:  این طرح که با اعتبار ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال در حال مطالعه است تا پایان امسال تدوین و نهایی خواهد شد.

 وی با نام بردن از پروژه پدافند غیر عامل که توسط دستگاه های خدمات رسان اجرا شده است اظهار کرد: پروژه هایی مانند ایمن سازی آب شرب شهری شیروان با نصب دوربین‌های حفاظتی و افتتاح آزمایشگاه جامع آبفا شهری بجنورد از آن جمله است.

وی افزود: در این هفته در حوزه ارتباطات مانور قطع فیبر نوری و تست آمادگی به کار گیری مولدهای اضطراری برق را برگزار می کنیم.  

ثروتی در تعریف پدافند غیر عامل گفت: مجموعه اقداماتی که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود پدافند غیرعامل است.

وی رصد و  نظارت و به روز بودن در  پدافند غیر عامل را موجب شناخت تهدیدها و آسیب ها در این بخش دانست و گفت: در کارگروه‌هایی همچون کارگروه زیستی، سایبری، فرهنگی و مردم محور اقدامات لازم در راستای جلوگیری از نفوذ دشمن و به حداقل رساندن تهدیدات انجام می شود.

وی شعار امسال هفته پدافند غیر عامل را مقاومت و بازدارندگی بارونق تولید دانست و گفت: برنامه‌هایی همچون برگزاری نشست‌های تخصصی، مانور و رزمایش، افتتاح پروژه‌های پدافند غیرعامل، صبحگاه‌های مدارس و دوره‌های آموزشی طی این هفته در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

۴۴ درصد از جمعیت خراسان شمالی در روستاها زندگی می کنند و یکی از ویژگی های این استان دارا بودن ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.