رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین پنجشنبه‌شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله در بازه زمانی مشخص گروهی از افراد غیربومی از جنوب کشور به عنوان «بازگیر»  به مناطق حفاظت شده این شهرستان، که دارای تنوع گونه های جانوری است آمده و به صید پرندگان شکاری می پردازند.  
رضا حبیبی افزود: این بازگیران غیربومی با همراهی برخی بلدهای بومی منطقه،  اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان و شاهین کرده و آنها را در شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس با قیمت های گزاف می فروشند.  
وی گفت: بازگیران با ایجاد «کوخه» در مناطق حفاظت شده و حفر گودالی به عمق بیش از یک متر در زمین و پوشاندن سقف آن، از سوراخ های تعبیه شده در سقف گنبدی، اطراف را زیر نظر گرفته و پس از شناسایی محل این گونه های کمیاب پرندگان شکاری، نسبت به زنده گیری آن اقدام می کردند.
حبیبی گفت: محیط بانان این اداره در چند هفته اخیر هنگام گشتزنی در مناطق حفاظت شده پارک های ملی این شهرستان متوجه حضور افراد مشکوک در این  مناطق شده و پس از چندین روز رفت و آمد در این مناطق، موفق به شناسایی و دستگیری رابط این دو بازگیر جنوبی شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین افزود: با دستگیری رابط اصلی صیادان بوشهری، محل دام‌گذاری آنان برای صید پرندگان شناسایی و سه قطعه قمری گرفتار در دام رها شده و ادوات شکار پرندگان شامل طناب و تور جمع آوری و کوخه های صیادان نیز تخریب شد.  
حبیبی افزود: دو بازگیر متخلف نیز با هماهنگی مقام قضایی شهرستان در روستای کلاته سنجر اسفراین شناسایی و دستگیر شدند.
وی  با بیان اینکه از متهمان یک بهله دلیجه، ۲ تور و ۲ شبچه کشف شده، گفت: متهمان در اظهارت اولیه به صید و فروش چند بهله دلیجه و بالان در هفته های گذشته نیز اعتراف کردند.
شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و ۳منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور  و محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.