فرماندار راز و جرگلان روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این متقاضیان عمدتا افرادی هستند که منازل آنها در سیل بهار امسال آسیب دیده و اکنون برای نوسازی منازل خود خواهان استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی بنیاد مسکن شده‌اند.

محمد زارعی هدک در خصوص ۲ هزار نفر متقاضی معرفی نشده به بانک ها نیز گفت: این افراد به علل مختلف نخواسته و یا نتوانستند پرونده خود را تکمیل کنند که باید هر چه زودتر تکلیف درخواست خود را مشخص کنند تا امکان دریافت تسهیلات برای خانواده های دیگر فراهم شود.

به گزارش ایرنا بخش زیادی از ساکنان شهرستان مرزی راز و جرگلان، در واحدهای مسکونی فرسوده و نامقاوم زندگی می کنند اما حاضر به دریافت تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی و یا نوسازی منازل خود، نیستند.

به گزارش ایرنا، این شهرستان ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۷۰ درصد آنان ترکمن های اهل سنت هستند که بنا بر مسائل اعتقادی و بر اساس فتوای علمای خود، بهره تسهیلات بانکی را حرام دانسته و از این جهت به آن روی خوشی نشان نمی دهند.
همین پایبندی به عقاید، سبب شده تا عمده شهروندان ترکمن این خطه به تسهیلات بانکی پشت کرده و از آن بی بهره بمانند.
این در حالی است که شهرستان مرزی راز و جرگلان، به علت قرار داشتن در گسل کپه داغ، یکی از مناطق لرزه خیز کشور است و البته در سال های گذشته، از ناحیه زلزله خساراتی را نیز متحمل شده است.

فرماندار راز و جرگلان اظهار داشت: متقاضیان دریافت وام مشکلی برای تأمین ضامن ندارند زیرا ضمانت در طرح ویژه مسکن روستایی بنیاد مسکن به صورت زنجیره ای است و اگر بانکی از این افراد تقاضای سفته کند این کار غیرقانونی است و بانک ها نباید از متقاضیان سفته دریافت کنند.

زارعی هدک، با بیان اینکه بیشترین واحدهای آسیب دیده از سیل امسال خراسان شمالی در این شهرستان قرار دارند، اظهار داشت: بیش از ۴ هزار واحد مسکونی در سیل بهار امسال از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده اند.

وی یکی از مهمترین علل آسیب دیدن این واحدها را خشت و گلی بودن آن بیان کرد و افزود: روستاییان راز و جرگلان تا پیش از سیل امسال رغبت چندانی به استفاده از تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های مقاوم سازی و نوسازی مسکن نداشتند.

شهرستان مرزی راز و جرگلان ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهرستان در ۱۲۰ کیلومتری بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.

بارندگی‌های سیل آسای بهار امسال ۲ هزار میلیارد ریال به این شهرستان خسارت وارد کرد.

به هر واحد روستایی که نیاز به بازسازی پیدا کرده است، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض تعلق می گیرد و برای بازسازی هر واحد شهری نیز ۵۰۰ میلیون ریال وام و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض داده می شود.

همچنین حادثه دیدگان سیل، ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال وام بانکی برای جبران خسارت های معیشتی دریافت می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.