مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آماده شدن ساختمان چهار ایستگاه لرزه نگاری در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و راز و جرگلان، گفت: تا امروز یک دستگاه دیجیتایزر توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ایستگاه «اسدلی» در محور جنوبی بجنورد - اسفراین نصب شده و اکنون در حال انجام اقدامات نرم افزاری است.

دیجیتایزر (Digitizer) دستگاهی است که برای تبدیل امواج آنالوگ ایستگاه های لرزه نگاری به امواج دیجیتال و قابل انتقال به رایانه کاربرد دارد.

جواد نظری افزود: یک دستگاه دیگر نیز با اعتبار یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استان خریداری شده که تا پایان مهرماه در ایستگاه شیروان نصب می شود.

وی با اشاره به روزآمد شدن تجهیزات ایستگاه اسفراین به دلیل قدیمی بودن، یادآور شد: بر این اساس تنها در ایستگاه راز و جرگلان دستگاهی نداریم که پیگیری برای تجهیز این ایستگاه مرزی نیز در حال انجام است.

نظری با تاکید بر اینکه با تجهیز این چهار ایستگاه به دستگاه لرزه نگاری، حداقل نیاز استان به این ایستگاه ها برطرف می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، با توجه به مساحت استان با همین تعداد می توان کار را آغاز کرد ولی در برنامه آینده به خرید چند دستگاه دیگر نیاز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: این در حالی است که هر چه تعداد این ایستگاه ها در استان بیشتر شود توان پایش اطلاعات در حوزه لرزه خیزی بالاتر می رود.

وی گفت: افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای احداث ساختمان این ایستگاه ها از محل منابع استانی هزینه شده است.

نظری گفت: تاکنون تمامی اطلاعات مربوط به وقوع زلزله در مناطق مختلف استان از ایستگاه لرزه نگاری شهرستان قوچان، در استان خراسان رضوی دریافت می شد که روند آن زمانبر بود و سرعت لحظه ای لازم را نداشت که با ایجاد این مراکز لرزه نگاری، به محض وقوع زلزله اطلاعات لازم بلافاصله در خود استان قابل دریافت خواهد بود.

وی احداث و راه اندازی این ایستگاه ها را در روند تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و حتی پیش بینی فعال شدن گسل در نقاط مختلف استان و در نتیجه آن انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار تاثیرگذار خواند.

نظری ابراز امیدواری کرد که با توجه به زلزله خیز بودن خراسان شمالی، راه اندازی این ایستگاه ها نتایج خوبی برای پیشگیری از وقوع بحران زلزله در استان داشته باشد.

به گزارش ایرنا؛ استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.

این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری، از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا ۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده که آخرین آن با قدرت ۶.۲ ریشتر در بهمن سال ۱۳۷۵ خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای گذاشت.

زلزله۵/۷ ریشتری بیست و سوم اردیبهشت ماه سال ۹۶ نیز خسارت مادی زیادی به بار آورد و شماری هم کشته و مصدوم داشت.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.

ط/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.