به گزارش ایرنا، گوجه فرنگی کاران خراسان شمالی در این باره گفتند: قیمت خرید محصول آنها به اندازه ای پایین آمده که رغبتی برای برداشت آن را ندارند.  

یک کشاورز شیروانی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک هکتار از زمین را زیر کشت گوجه فرنگی برده ام، امسال بارندگی ها خوب بود و مشکل آبیاری نداشتم اما قیمت خرید این بسیار پایین است.

محسن مقدسی افزود: کارخانه ها، گوجه فرنگی را به ازای هر کیلوگرم، چهار هزار ریال تا پنج هزار ریال می خرند، البته با اعمال افت، قیمت خرید هر کیلوگرم از این محصول به سه هزار ریال هم نمی رسد.

وی اظهار داشت: وقت و هزینه زیادی را صرف تولید کرده ام، از ابتدای بهار، مشغول کاشت و داشت هستم، هزینه های تامین کود و سایر نهاده ها از یک طرف، هزینه کارگری از طرف دیگر، صرفه تولید را گرفته است.

وی افزود: درآمد حاصل از برداشت گوجه فرنگی، تنها صرف نیروهای کارگری و خرید جعبه ها می شود و با این شرایط هزینه های کاشت و داشت و نگهداری را جواب نمی دهد.

این کشاورز گفت: برای تولید گوجه فرنگی در یک هکتار، ۳۰۰ میلیون ریال هزینه کرده ام اما تنها هزینه های برداشت جبران می شود و معادل مابقی هزینه ها، متضرر شده ام. هزینه های کرایه حمل و کارگری هم در نمی آید.

قیمت پایین خرید، کشاورزان را دلسرد می کند 

عضو کانون خبرگان کشاورزی کشور هم با بیان اینکه حدود پنج هکتار از زمین هایش در شیروان را زیر کشت گوجه فرنگی برده است گفت: امروز قیمت خرید این محصول به ازای هر کیلوگرم، پنج هزار و ۵۰۰ ریال است، البته کارخانه وجوه را یک ماهه پرداخت می کند.

علی کاظمی همچنین با بیان اینکه پایین بودن قیمت گوجه فرنگی، کشاورزان را بی رغبت و برای ادامه فعالیت دلسرد کرده است، گفت: کاهش قیمت گوجه فرنگی در حالی است که قیمت رب تولیدی کارخانه ها، کاهش نیافته است.

وی افزود: گوجه فرنگی تولیدی من، با ۴۰ درصد افت، سه هزار و ۲۰۰ ریال خریداری شد.

کاظمی اظهار داشت: هر کشاورز برای تولید گوجه فرنگی در هر هکتار، ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می کند اما قیمت پایین خرید این محصول، آنها را بشدت نگران کرده است.

وی، راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی را راهکار برای جلوگیری از کاهش قیمت ها عنوان کرد و گفت: البته برای اینکه سود نصیب کشاورز شود، باید این صنایع با مشارکت کشاورزان راه اندازی شود و این اقدامی است که در کشورهای دیگر انجام و تولیدکننده وارد عرصه سرمایه گذاری شده است.

عضو کانون خبرگان کشاورزی کشور افزود: باید شماری از کشاورزان با آوردن سرمایه و ایجاد کارخانه، زنجیره تولید را تکمیل  کنند تا سود حاصل از فعالیت های آنها، نصیب خود شود.

رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار بجنورد هم در این باره گفت: روزانه حدود ۱۰۰ تن گوجه فرنگی کشاورزان در این میدان به فروش می رود.

اسماعیل وحدانی اظهار داشت: قیمت گوجه فرنگی ارزان است و کشاورزان دلسرد شده اند، پنج هزار ریال و هفت هزار ریال در هر کیلو، جبران هزینه های جعبه را هم نمی کند.

وی افزود: کشاورز برای خرید هر جعبه، ۵۰ هزار ریال هزینه می کند.

خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در خراسان شمالی

در این میان، مسئولان جهاد کشاورزی استان، از خرید حمایتی محصول گوجه‌فرنگی‌کاران، خبر داده اند.  

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: با پیگیری های انجام شده، این استان در فهرست استان هایی قرار گرفته است که طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی در آن انجام می شود.

علیرضا صادق اظهار داشت: محصول گوجه فرنگی کاران استان توسط کارخانه های رب شهرستان چناران در خراسان رضوی خریداری می شود.

وی افزود: قیمت خرید حمایتی گوجه فرنگی،  بیشتر از ۱۰ هازر ریال تعیین شده بود اما کارخانه های چناران اعلام کرده اند که سبدهای بسته بندی را به کشاورزان بازمی گردانند و محصول آنان را ۱۰ هزار ریال به ارای هر کیلوگرم خریداری می کنند.

صادق گفت: برای خرید حمایتی گوجه فرنگی، زمان و محدودیت لحاظ نشده است و کشاورزان می توانند برای فروش محصول خود با قیمت مزبور، اقدام کنند.

وی گفت: کاهش قیمت گوجه فرنگی، سبب گلایه و نگرانی کشاورزان استان شده بود اما اکنون قیمت این محصول کمتر از ۱۰ هزار ریال نیست.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کارخانه ها اعلام کرده اند که وجه خرید حمایتی گوجه فرنگی را چهار تا ۶ ماه پس از خرید پرداخت می کنند و البته کشاورزان به این امر رضایت دارند.

امسال سه هزار و ۹۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت گوجه فرنگی رفته است که از میزان،  ۱۷۰ هزار تن محصول برداشت می شود.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.