امین قربانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باید تلاش شود تا صادرات سایر محصولات تولیدی استان رونق یابد اظهار داشت: در پنج ماهه امسال، شرکت پتروشیمی خراسان ۳۳.۸ میلیون دلار صادرات داشته است.  

وی خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی،  ۱۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از این استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشی ۲۴.۵ درصد و به لحاظ وزنی ۳۲ درصد کاهش دارد.  

وی در باره سهم گمرک از صادرات استان گفت: در این مدت،  ۸۰ هزار تن کالا به ارزش  ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار  از گمرک استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۵۶.۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۶.۷ درصد رشد دارد.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در باره علت کاهش میزان صادرات از استان گفت: بخشی از علت ها، مربوط به داخل و بخشی مربوط به خارج کشور است.

قربانی تصریح کرد: اکنون شماری از صادرکننده های استان، به علت شرایط تعهدات ارزی حاصل از صادرات، با کارت بازرگانی تجار سایر استان ها، صادرات انجام می دهند و بر این اساس، آمار این مبادلات در صادرات استان ثبت نمی شود.

وی افزود: پس از صدور بخشنامه‌ های ارزی و به علت محدودیت‌های ارزی و تعهدی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بوجود آمده، شماری از صادرکننده های استان، کالا را با کارت‌ بازرگانی سایر تجار صادر می کنند،  البته اکنون که به تدریج نرخ نیمایی با ارز بازار آزاد نزدیک شده است، مشکلات تعهدات ارز کمتر شده است.  

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات صادرات، مربوط به نقل و انتقال ارز است البته این مشکل از قبل هم بوده و از سال گذشته، حادتر شده است و صادر کننده به سختی ارز را وارد کشور می کند.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: حتی معامله های صادراتی که به صورت ریالی انجام می شود، باید معادل ریال، ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی برگرداند و این امر، مشکل صادرکننده ها را بیشتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از محدودیت ها برای صادرات در داخل کشور ایجاد شده است افزود: به طور مثال، صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی برای تامین نیاز داخل، ممنوع شد و همچنین بر اساس بخش نامه ارسال شده، صادرات سیمان هم محدود شد و در ۵ ماهه امسال، کارخانه سیمان بجنورد، صادرات نداشت.  

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی،  افزایش هزینه های حمل و نقل را از دیگر علت های کاهش صادرات عنوان کرد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، یک درصد جمعیت کشور را دارد، اما به علت پایین بودن شاخص های اقتصادی و توسعه، سهم این استان از تولید ناخالص ملی تنها نیم درصد است.

خراسان شمالی رتبه های آخر استان های کشور در زمینه تولید ناخالص داخلی را دارد.  

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.