به گزارش ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، سه‌شنبه در جمع خبرنگاران استان از این نمایشگاه، به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: ۲۵۱ ناشر در این نمایشگاه ۶ روزه حضور دارند که از این تعداد ۲۰ ناشر و کتابفروشی بومی خراسان شمالی هستند.

حسین فرخنده اظهار داشت: در مجموع ۱۷۶ غرفه برای عرضه ۵۵ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه برپا می شود که ۱۵۰ غرفه متعلق به ناشران تهران و دیگر استانها و ۲۶ غرفه متعلق به ناشران خراسان شمالی است.

وی اعتبار هزینه شده برای برپایی این نمایشگاه را سه میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بن الکترونیکی نیز برای عرضه در این نمایشگاه پیش بینی شده و علاوه بر آن ۹۰۰ میلیون ریال یارانه نیز در اختیار بانک عامل قرار گرفته که در صورت استقبال بیشتر مردم و علاقه مندان به کتاب، قابل افزایش است.

فرخنده با اشاره به تخفیف ۳۰ درصدی خرید کتاب در نمایشگاه، اظهار داشت: علاقه مندان می توانند با خرید بن های الکترونیکی از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار شوند و ناشران نیز موظف به ارائه تخفیف حداقل ۱۰ درصدی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، برگزاری کارگاه های ادبی، روایت‌خوانی کتاب، رونمایی از کتب دانشگاهی، کارگاه رابطه سواد با بزهکاری، کارگاه شعر، داستان و قصه گویی، نمایش و بازی و سرگرمی و نشست های تخصصی مختلف را از برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب برشمرد.

فرخنده، موج‌آفرینی و ایجاد فضای شور و نشاط فرهنگی در بین آحاد مردم و از میان برداشتن فاصله بین ناشران و مردم را از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: با توجه به ضعف چرخه نشر کتاب، برگزاری نمایشگاه می تواند فرصتی فراهم کند که مردم و دستگاه ها بیشتر به سمت کتاب و کتابخوانی روی آورند.

وی با اشاره به اینکه عمدتا استقبال مردم از خرید کتاب در روزهای آخر نمایشگاه نمودار می شود، از شهروندان خواست برای کاهش ازدحام و خرید کتاب های مورد علاقه خود، خرید کتاب را به روزهای پایانی نمایشگاه موکول نکنند.

فرخنده در خصوص میزان فروش کتاب در نمایشگاه خراسان شمالی نیز اظهار داشت: تجربه نمایشگاه های قبلی نشان داده، میزان فروش در این نمایشگاه کمتر از سایر استانها نیست و مورد رضایت ناشران بوده است و امسال نیز تلاش شده تا کتاب هایی با موضوعات مورد نیاز مردم اعم از دینی، علوم انسانی، علمی، دانشگاهی و تاریخی گنجانده شود که البته اقبال به کتاب های ادبیات و رمان بیشتر است.

یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی از ۱۰ تا ۱۵ مهرماه در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برپا می‌شود که صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح و عصرها ۱۶ تا ۲۱ آماده پذیرش علاقه مندان خواهد بود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی اکنون ۶۲ باب کتابخانه عمومی فعال شهری و روستایی و ۳۰ باب کتابخانه در دست ساخت دارد که ۴۰ هزار نفر عضو این مراکز از افزون بر ۸۰۰ هزار جلد کتاب آن استفاده می کنند.

ط/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.