رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز شنبه با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش کشاورزی این استان بیشتر خرده‌مالکی است که برای اجرای طرح های عمومی از جمله بتنی کردن و لوله گذاری کانال های آبیاری، باید از محل اعتبارات دولتی کمک شود.

عبدالله یوسفی افزود: از مجموع کانال های آبیاری موجود در استان چهار هزار و ۴۴۸ کیلومتر بتنی و یا لوله گذاری شده است.

وی در خصوص برنامه این سازمان برای اجرای سند سازگاری با کم‌آبی، افزود: امسال ۳۱۲ میلیارد ریال اعتبار برای بتنی کردن ۳۲۸ کیلومتر کانال آبیاری در استان منظور شده، برای سال ۹۹ نیز ۳۲۸ میلیارد ریال اعتبار با حجم عملیات ۳۲۰ کیلومتر کانال و برای سال ۱۴۰۰ نیز ۴۰۰ میلیارد ریال با حجم عملیات ۳۵۰ کیلومتر کانال در نظر گرفته شده است.  

یوسفی گفت: اکنون راندمان آبیاری استان از ۳۳ درصد به ۴۵ درصد ارتقا یافته که بر اساس برنامه‌ریزی باید این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد برسد.

وی اظهار داشت: هدررفت آب مربوط به کانال های سنتی انتقال آب یک معضل بخش کشاورزی است و در خراسان شمالی با توجه به چالش کم آبی و ضرورت استفاده بهینه از آب، نوسازی تجهیزات و سامانه های آبیاری نیازمند تخصیص اعتبارات قابل توجهی است.
به گزارش ایرنا، حجم آب مصرفی بخش کشاورزی خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۴ میلیون مترمکعب است و حدود ۸۸ درصد آب قابل استحصال استان در حوزه کشاورزی و ۱۲ درصد در بخش صنعت و شرب مصرف می شود.
هم اکنون ۵۸ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی این استان از منابع آب های سطحی تامین می شود و ۹۰ درصد حوزه کشاورزی استان نیازمند به آبیاری است. 

در کنار ایجاد سامانه های نوین آبیاری، روش انتقال آب بین مزارع و در داخل مزارع بزرگ مساله ای است که غفلت از آن تمام اقدامات علمی و تجربی برای جلوگیری از هدررفت آب را بی نتیجه می گذارد.
سنتی بودن شکل انتقال آب در بخش کشاورزی که بیشتر به همان شکل کانال های سنتی و خاکی است، باعث هدررفت میزان قابل توجهی از آب می شود.
تبدیل این کانال ها از شکل سنتی به سیمانی یا انتقال آب درون لوله یا همان شکل سرپوشیده می تواند با حفظ آب، به ارتقای ارزش اقتصادی و استفاده بهینه از آب کمک کند.

خراسان شمالی با بیش از ۸۶۳ هزار نفر جمعیت ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است.

۳۰۰۷/۵۱۳۲ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.