معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ثبت بناها و آثار تاریخی خراسان شمالی روندی دارد که شناسایی و مستندسازی پرونده آنها را شامل می شود به طوری که هر سال تنها می توانیم ۴۰ تا ۵۰ بنا و اثر تاریخی را  به ثبت ملی برسانیم.

علی مستوفیان با بیان اینکه چشم اندازی ۵ ساله برای ثبت آثار شناسایی شده استان تعریف شده، افزود: برخی از آثار شناسایی شده ارزش ثبت ندارد و از تعداد آثار شناسایی شده این استان تنها دوسوم قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد و به همین جهت باید دید که کدام یک از آثار ملموس و بناها و محوطه های تاریخی ارزش ثبت ملی را دارند. 

وی با بیان این که هرسال برای ثبت آثار، کاوش و مرمت آثار تاریخی برنامه ریزی می شود، اظهار داشت: پروژه های فعال امسال ما مرمت و کاوش مجموعه تاریخی بلقیس اسفراین، تپه ریوی آشخانه و تپه ارگ نادری شیروان است.

مستوفیان از فعال بودن ۴۰ کارگاه مرمتی در استان خبر داد و افزود: بنای کاروانسرای قلی، رباط قره بیل، مقبره شهدا در بجنورد، حمام فاروج و امامزاده حمزه رضای شیروان از فعال ترین کارگاه های مرمتی استان خراسان شمالی در سال جاری است.

 وی در مورد بناها و ساختمان هایی که قابلیت نگهداری و ثبت ملی به عنوان میراث فرهنگی دارند، نیز گفت: در سراسر استان چنین بناهایی که مالکیت خصوصی دارند، دیده می شوند اما این ساختمان ها پایش نشده اند و از آن ها آمار دقیقی در دست نیست.

مستوفیان هزینه ای که به طور  میانگین برای تهیه پرونده ثبتی هر اثر صورت می گیرد، را ۳۰ میلیون ریال برشمرد و گفت: امسال پرونده ۸ اثر در حوزه فرهنگی و ۳ اثر طبیعی و ناملموس را باید به ثبت برسانیم.

وی ثبت این آثار را تکلیف اداره متبوع خود دانست و اظهار داشت: فراتر از این تکلیف، ثبت  ۴۰ اثر دیگر با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از دیگر برنامه های امسال معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی است.      

تاکنون نام ۶۴۲ میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد.

ب/۵۱۳۲     

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.