به گزارش ایرنا مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی خراسان شمالی روز دوشنبه در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: پیش‌بینی می شود نیمی از تعاونی‌های استان فعال نباشند که از آن میان ۶۴۷ تعاونی غیرقابل فعال شدن هستند که فهرست آنها به اداره ثبت اسناد و املاک اعلام شده تا اقدامات لازم برای انحلال آنها انجام شود.

حسن نوری افزود: تعاون، یکی از بخش های اقتصاد کشور است و قرار بود ۲۵ درصد از سهم اقتصاد را بر دوش بکشد اما این هدف هیچگاه محقق نشد و میزان تحقق این هدفگذاری در استان خراسان شمالی نیز معلوم نیست و تنها می توان گفت که رقم پایینی است.

وی خاطرنشان کرد: تعاونی ها با تجمیع سرمایه های خرد و اندک می توانند نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصاد داشته باشند اما متاسفانه این شرکت ها با مشکلات درگیر هستند و اعتماد مردم به تعاونی ها کمرنگ شده است.

نوری گفت: در گذشته، تعاونی ها با نگاه و رویکرد دریافت یارانه و حمایت، شکل گرفتند و حال آنکه انتظار می رود تعاونی ها به عنوان بنگاه های اقتصادی، نقش اثربخشی در رونق اقتصاد داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون تعاونی های ما به علت ضعف مدیریت و یا نداشتن دانش لازم و نیز نداشتن فرهنگ کار گروهی، نتوانسته اند نقش واقعی خود را داشته باشند.

وی درباره مشکل مدیریت تعاونی ها گفت: انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل ها با رای گیری انجام می شود و متاسفانه در این میان، برخی مدیران و اعضای هیات مدیره، با زد و بند انتخاب می شوند و این درحالی است که مدیریت تعاونی، نیازمند تعهد و تخصص است.

نوری اظهار داشت: تعاونی بخش خصوصی است و ما نمی توانیم در این زمینه دخالتی داشته باشیم و حتی بعضا در صورت ورود به این موضوع، مورد انتقاد قرار می گیریم که در بخش خصوصی دخالت کرده ایم.

وی گفت: رونق کار تعاونی و کار گروهی نیاز به فرهنگ سازی دارد و در این زمینه بر اساس تفاهم‌نامه ای که در سطح ملی منعقد شده، تشکیل تعاونی ها در مدارس در دستور کار است تا دانش آموزان در آموزشگاه ها با کار گروهی و مزایای آن آشنا شوند.

در استان خراسان شمالی سه هزار و ۴۲۵ تعاونی تشکیل شده و ۱۴۰ هزار نفر عضو این تعاونی ها هستند.

۷۱۸۵/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.