به گزارش ایرنا فرماندار اسفراین در این جشنواره در سخنانی گفت: اسفراین با تولید ۷۸ درصد عسل استان، بزرگترین تولید کننده عسل در خراسان شمالی است اما تاکنون از برندسازی این محصول شاخص، غفلت شده و این محصول بدون هیچ فرآوری و نام و نشان این شهرستان با قیمتی پایین در دیگر مناطق کشور به فروش می رسد.

طاهر رستمی اظهار داشت: در حوزه برندسازی محصولات کشاورزی، به ویژه عسل در شهرستان خوب عمل نشده و برپایی جشنواره عسل رویین میتواند به معرفی این محصول با ارزش به گردشگران و مسافرانی که از نقاط مختلف کشور به این منطقه سفر می کنند، کمک کند.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری و کشاورزی روستای رویین افزود: این روستا گنجینه ای از ثروت در حوزه کشاورزی، گردشگری و بوم گردی است و در شرایطی که صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت ثروت آفرین در جهان مطرح است، اگر می خواهیم روستاهای پررونقی داشته باشیم باید به سمت اقتصاد کشاورزی و گردشگری حرکت کنیم. 
رستمی افزود: تا کنون ۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری در شهرستان پرداخت شده که بخشی از آن در حوزه گردشگری و بوم گردی بوده است. 

لزوم حرکت زنبورداری به سمت ارزش افزوده 
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: تولید عسل و زنبورداری باید به سمت تولید ارزش افزوده برود تا صرفه اقتصادی و ثروت افزایی برای فعالان این حوزه داشته باشد. 
هادی قوامی افزود: تولید ژل رویال از زنبور عسل می تواند ارزش افزوده بالایی در این حوزه ایجاد کند.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری رویین گفت: روستای رویین نباید فقط به عنوان تفرجگاه معرفی شود بلکه گردشگران باید با فرهنگ، تاریخ کهن و آداب و رسوم این دیار نیز آشنا شوند. 
قوامی بر ضرورت حفظ بافت تاریخی روستای رویین تاکید کرد و خواستار رعایت ساخت و سازها برای حفظ بافت سنتی و تاریخی این روستای هدف گردشگری شد.
روستای گردشگری رویین واقع در ۲۷ کیلومتری شهر اسفراین، به دلیل شهرت و قدمت در بافت سفره کردی، به عنوان پایتخت نساجی ایران نیز معرفی شده است.

این روستای تاریخی به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی و دره ای سرسبز، علاوه بر چشم اندازهای زیبای و بکر، بافت تاریخی و پلکانی منازل سنتی، به سبب وجود گیاهان دارویی فراوان در مناطق کوهستانی، محل مناسبی برای پرورش زنبور و تولید عسل با کیفیت شناخته می شود.
جشنواره عسل رویین با هدف معرفی و شناسایی این محصول شاخص شهرستان اسفراین به مسافران و گردشگران با حضور مهمانانی از مرکز استان و شهرستان اسفراین برگزار شد که با استقبال پرشور مسافران و گردشگران مواجه شد.

در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از محصولات کشاورزی، صنایع دستی، دستبافته های سنتی و تولیدات باغی و عسل روستای گردشگری رویین برپا شد.

شهرستان اسفراین با ۱۱۴ هزار کلنی زنبور عسل و ۸۰۰ زنبوردار شناسنامه دار، ۷۸ درصد عسل خراسان شمالی را تولید می کند.
مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

۵۱۳۲/۷۱۸۹    
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.