به گزارش ایرنا خراسان شمالی پس از تقسیم خراسان، در ۱۹ مردادماه ۱۳۸۳ به مرکزیت بجنورد شاکله استانی به خود گرفت و اگرچه شاخص های توسعه آن نسبت به قبل از استان شدن، رشد چشمگیری کرده و در بسیاری بخش ها پیشرفت های قابل توجهی کرده است، اما همچنان به استمرار وزش نسیم تدبیر دل بسته و انتظار می کشد تا بخش زیادی از نداشته های خود را با همت دولت اعتدال پیشه جبران کرده و خود را به میانگین های کشوری نزدیک کند.

رهبر معظم انقلاب نیز در سفر سال ۱۳۹۱ خود به این خطه، با اشاره به استعدادهای غنی و ظرفیت های سرشار خراسان شمالی، چنین بیان کردند که این استان با این داشته ها، قابلیت آنرا دارد که از نظر توسعه ای در میان ۱۰ استان نخست کشور جای داشته باشد.

متعاقب آن، با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، توجه به شکوفایی ظرفیت ها و استعدادهای خراسان شمالی که در دولت یازدهم رنگ واقعیت به خود گرفته بود در دولت دوازدهم شتاب جدی تری به خود گرفت و با وجود آنکه دست دولتمردان،  در دسترسی و هزینه کرد اعتبارات، همچون دولت های پیشین، باز نبود، اما رشد بسیاری از شاخص ها از آن حکایت دارد که این استان همچنان روند رو به رشدی را طی کرده و بارقه های امید به توسعه و پیشرفت در دل ساکنان این خطه همچنان زنده است.

تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار در استان برق‌دار شدند 

استان خراسان شمالی هم اکنون ۳۵۵ هزار و ۸۸۰ نفر مشترک برق دارد این در حالی است که در شروع دولت دوازدم این آمار ۳۳۱ هزار مشترک بود، در  این شاخص ۷.۴ درصد رشده داشته است.

روستاهای کم جمعیت، دور و پراکنده و آبادی های استان از خدماتی از جمله برق برخوردار نبودند که در دولت تدبیر و امید توجه به این مناطق در اولویت کاری استان قرار گرفت و به صورت ضرب الاجلی برق دار شدن روستاهای دور در دستور کار شرکت برق قرار گرفت.

طول شبکه های فشار ضعیف و متوسط در استان خراسان شمالی در پایان سال ۹۵، ۱۱ هزار و ۱۰۸ کیلومتر بود که هم اکنون به ۱۱ هزار و ۴۷۹ کیلومتر با ۳.۱ درصد رشد رسیده است.

همچنین تعداد پست های توزیع در پایان سال ۹۵، ۶ هزار و ۶۹۱ دستگاه بود که اکنون با ۸.۵ درصد رشد به هفت هزار و ۲۶۰ دستگاه رسیده است.

ظرفیت نیروگاهای این استان نیز قبل از دولت دوازدهم ۹۵۴ مگاوات بود که با افتتاح ۲ واحد جدید به یکهزار و ۱۱۴ مگاوات رسیده است که در این شاخص نیز در این مدت ۱۶.۸ درصد رشد داشته ایم.

تعداد چاه های کشاورزی استان که از برق برخوردار بودند یکهزار و ۳۰۰ حلقه بود اما هم اکنون به یکهزار و ۳۳۶ حلقه چاه رسیده است که در این شاخص در طول دولت دوازدهم نیز ۲.۸ درصد رشد داشته است.

هم اکنون ۹۴۳ روستای خراسان شمالی از نعمت برق برخوردار هستند که در پایان سال ۹۵ به ۹۲۵ روستا برق رسانی شده بود، هم اکنون هیچ روستای بالای ۱۰ خانوار در این استان بدون برق وجود ندارد، تنها تعداد معدودی آبادی بدون کد زیر ۱۰ خانوار برق ندارند که در این شاخص نیز ۱.۹ درصد رشد ایجاد شده است.

در پایان ۹۵ برای هر مشترک ۲۴۸ دقیقه خاموشی ایجاد می شد اما هم اکنون این رقم به ۱۳۲ دقیقه رسیده است و در این شاخص ۵۰ درصد کاهش داشته ایم.

قبل از دولت دوزادهم ظرفیت نیروگاه های خورشیدی خراسان شمالی ۶ کیلووات بود که اکنون به ۸۷۰ کیلووات رسیده است.

تلفات انرژی برق در سطح استان در پایان سال ۹۵، ۹.۳۴ درصد بوده است که در پایان خردادماه سال جاری این رقم به ۸.۷۶ درصد رسید که در بحث تلفات انرژی ۵۸ صدم درصد کاهش تلفات داشته ایم.

مشعل گاز در تمام روستاهای استان روشن شد 

ضریب نفوذ گاز استان در حوزه شهری هم اکنون ۱۰۰ درصد و روستایی ۹۹ درصد است، در حالی که میانگین کشور در شاخص شهری ۹۶.۴ درصد و روستایی ۷۵.۳ درصد است.

هم اکنون ۸۳۸ روستای خراسان شمالی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و در هفته دولت نیز گازرسانی به ۶ روستای این استان انجام می شود که در حقیقت تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان از نعمت گاز برخوردار می شوند و تنها ۱۱ روستا یا آبادی که از جمعیت بسیار کمی برخوردار هستند و حتی شرایط لازم برای گازرسانی را ندارند از گاز برخوردار نشده اند اما اکنون اقداماتی نیز برای گازرسانی به این روستاها نیز انجام شده است.

هم اکنون تمامی شهرهای این استان از نعمت گاز برخوردار شده اند، در حالی که هنوز در سطح کشور شهرهایی وجود دارند که از نعمت گاز بی بهره هستند.

ضریب نفوذ گاز طبیعی در استان خراسان شمالی ۹۸.۹ درصد است. این در حالی است که در ابتدای دولت دوازدهم این رقم ۸۱ درصد و در ابتدای دولت یازدهم ۴۹ درصد بوده است.

در ابتدای دولت یازدهم ۲۹۰ روستا و در ابتدای دولت دوازدهم ۵۵۵ روستای این استان از نعمت گاز برخوردار بودند که این رقم اکنون به ۸۳۸ روستا رسیده است.

تولیدات کشاورزی در استان ۲۵ درصد درصد رشد یافت

پیش بینی می شود امسال یک میلیون و ۷۴۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید شود که این رقم در ۲ سال گذشته یک میلیون و ۳۱۹ هزار تن بوده است.
از مجموع کل تولیدات بخش کشاورزی استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مربوط به بخش زراعی، ۳۳۰ هزار تن باغی و ۲۱۰ هزار تن محصولات دامی است.

در سال زراعی جاری ۳۳۰ هزار تن گندم در استان تولید شده و پیش بینی می شود ۲۵۰ تا ۲۹۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود و حال آنکه پارسال تنها ۹۱ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود.
سه هزار هکتار کلزای آبی و دیم نیز در استان کشت شده که انتظار داریم حدود ۶ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.
این در حالی است که در سال های گذشته ۲ هزار تن دانه کلزا از سطح حدود چهار هزار هکتار کشتزار استان برداشت شده بود.

۱۳۰۰ میلیارد ریال برای راه های روستایی استان هزینه شد
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در دولت تدبیر و امید ۴۷۵ کیلومتر راه روستایی در استان اجرا شده که برای ساخت آن یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
علیرضا مصطفی زاده بورا اظهار داشت: با ارقام سال‌های گذشته برای هر کیلومتر راه، ۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهار داشت: سالانه ۱۰۵ تا ۱۱۵ کیلومتر راه روستایی در این استان ساخته و آسفالت می‌شود.
طول راه‌های خراسان شمالی بدون احتساب راه‌های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.
طول راه‌های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه‌های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.
 بهره برداری از ۴۰۸ واحد مسکن مهر در سفر رئیس جمهوری 
۴۰۸ واحد مسکن مهر همزمان با سفر رئیس دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی در تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید.
این واحدها در شهرهای بجنورد و شیروان قرار داشتند که ۲۲۰ واحد از این واحدها در قالب تفاهم‌نامه سه جانبه و ۱۸۸ واحد نیز در قالب خود مالکی به بهره‌برداری رسید.
سهم این استان از مسکن مهر ۲۴ هزار و ۱۵۰ و احد است که از این تعداد ۱۹ هزار واحد به بهره برداری رسیده و چهار هزار و ۳۰۲ واحد باقی مانده است.
همچنین ۲ هزار و ۷۹۶ واحد هم تا انتهای سال افتتاح می‌شود.
قرار است تا پایان سال پرونده مسکن مهر در خراسان شمالی بسته شود

آب روستایی 
شاخص بهره مندی از آب شرب سالم و بهداشتی خراسان شمالی در سال ۹۶ حدود  ۷۴.۱۹ درصد بود که این رقم در سال ۹۷ به ۷۶.۶۷ درصد و امسال به ۷۸.۵۱ درصد رسیده است.
شمار روستاهای زیر پوشش شبکه اب و فاضلاب روستایی نیز در سال ۹۶ حدود ۶۶۹ روستا بود که اکنون به ۶۸۲ روستا رسیده است.
همچنین تابستان امسال و در جریان سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان، چهار پروژه آبرسانی شامل آبرسانی به روستاهای شیروان، بجنورد، فاروج و راز و جرگلان افتتاح شد که برای اجرای آن در مجموع ۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شد و ۲ هزار و ۲۰۸ نفر از مزایای آن بهره مند شدند.

یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه سدها جذب شد
جذب اعتبارات ملی و استانی بیش از یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در راستای مطالعه و اجرای طرح های تامین، انتقال، توسعه  و حفاظت از منابع آب در دولت دوازدهم در این استان انجام شد.
تکمیل و انجام مطالعات بیش از ۱۳ طرح مدیریت بهینه از منابع آب استان، بهره برداری از ۲ سد و ساخت حدود ۱۳۰۰ هکتار شبکه آبیاری اصلی، شروع عملیات اجرایی یک سد، پیشرفت حدود ۳۵ درصدی عملیات اجرایی دو سد دیگر در استان و تکمیل و بهره برداری از یک بند انحرافی و کانال آبیاری از جمله طرح های انجام شده در این مدت در استان خراسان شمالی بوده است.

تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان از منابع آب زیرزمینی و آب های سطحی به میزان بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب، تامین آب صنایع بزرگ و کوچک استان از منابع آب زیر زمینی و سطحی حدود  ۴۰ میلیون مترمکعب، آزادسازی بیش از ۵۰ هکتار از تصرفات غیرمجاز در حاشیه رودخانه ها و انسداد حدود ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و برخورد با متخلفان از دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید بوده است.

توجه به اشتغال و افزایش ماندگاری روستاییان 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: توجه دولت تدبیر و امید به اشتغال روستاییان و عشایر بسیار زیاد بوده و یکی از اقدامات ارزنده، پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری با کارمزد پایین است که البته در نوع خود بی نظیر است.

حسن نوری اظهار داشت: پرداخت تسهیلات اشتغال به روستاییان با این شرایط، در هیچ دولتی سابقه نداشته است و خوشبختانه خراسان شمالی از این فرصت بسیار خوب استفاده کرده و در رده دوم استان های کشور قرار دارد. 

وی افزود: تاکنون سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات به طرح های مشاغل روستایی و عشایری در استان پرداخت شده است که این اعتبارات به حدود چهار هزار و ۶۹۰  طرح تعلق گرفته و با اجرای این تعداد طرح و بهره برداری از آن، برای بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلات روستایی و عشایری به استان ابلاغ شده که هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال مربوط به نهادهای حمایتی کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید است.
نوری با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری سبب افزایش رغبت به ماندگاری در روستاها شده است، افزود: شرایط خوب و ارزان قیمت بودن این تسهیلات، متقاضیان دریافت را افزایش داده است و امید می رود با این اعتبارات شاهد توسعه و رونق اقتصادی در این مناطق باشیم.

بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی و ایجاد نواحی صنعتی جدید

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی، توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی، شروع عملیات اجرایی ناحیه صنعتی در بجنورد که تنها شهرستان فاقد ناحیه صنعتی در استان بود و توسعه خوشه های صنعتی مهمترین اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر بوده است.
سیاوش وحدت با بیان اینکه هیات دولت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بجنورد را به مساحت ۳۵۵ هکتار با گرایش های صنعتی- تجاری و آموزشی تصویب کرد، افزود: این منطقه در دهه فجر سال ۹۷ افتتاح شد و شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی به عنوان متولی ایجاد این منطقه، اکنون امکانات زیرساختی ۴۹ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد را تامین کرده است و البته این منطقه جزو طرح های اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی نیز هست.
وی با اشاره به اینکه امکانات زیربنایی ایجاد شده در مرحله نخست منطقه ویژه اقتصادی بجنورد شامل شبکه توزیع آب، برق و روشنایی و گاز است، اظهار داشت: خدماتی مانند مخابرات، اینترنت پرسرعت، گمرک، آسفالت بخشی از معابر نیز اجرا شده است و اراضی این منطقه دارای سند مالکیت و تفکیکی است و هم چنین دریافت کدگمرکی در سامانه گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی از جمله اموری است که در ۲ سال گذشته به منصه ظهور رسیده است.

وحدت، از انعقاد ۸ قرارداد با متقاضیان سرمایه گذاری در منطقه به مساحت ۴ هکتار خبر داد و افزود: نخستین واحد صنعتی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد نیز به بهره برداری رسیده است.
وی از آغاز مطالعات طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی در مرحله دوم به مساحت ۲۰۵ هکتار خبر داد و اظهار داشت: از این طرح تا ۲ ماه آینده دفاع خواهد شد و همچنین امسال یک انبار در این منطقه ساخته می شود تا امور گمرکی را نیز در این منطقه اجرایی کنیم. 
وی با بیان اینکه خراسان شمالی دارای ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی است اظهار داشت: اراضی در اختیار برای احداث شهرک ها و نواحی صنعتی هزار و ۴۵۴ هکتار است و از این رقم ۶۰۰ هکتار به عنوان اراضی صنعتی احصا شده است.  
افزایش قراردادها در ۲ سال اخیر
 وی تعداد قراردادهای منعقد شده در این ۲ سال را جهشی خوب در سرمایه گذاری توصیف کرد و افزود: انعقاد ۳۰ فقره قرارداد از معاملات کوچک، متوسط و بزرگ (۲۲ قرارداد از محل اعتبارات جاری و ۸ قرارداد از منابع استانی و ملی) به ارزش حدود ۳۹ هزار و ۷۸۰ میلیون ریال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان و منطقه ویژه اقتصادی بجنورد شامل ۱۸ فقره قرارداد پیمانکاری به مبلغ ۳۴ هزار و ۲۴۰ میلیون ریال و ۱۲ فقره قرارداد مشاوره به مبلغ ۵ هزار و ۵۴۰  میلیون ریال از جمله این قراردادها بوده است.

وی گفت: همچنین اصلاح قیمت گذاری شهرک ها و نواحی صنعتی بر اساس شاخص های تورم و برآورد به روز برنامه عملیاتی اخذ مصوبه ایجاد ناحیه صنعتی لوجلی شیروان از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، صدور ۶۵ پروانه ساخت مربوط به واحدهای صنعتی متقاضی استقرار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان و منطقه ویژه اقتصادی بجنورد و صدور ۱۳ فقره پروانه پایان کار واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید است. 
وی در زمینه تامین امکانات زیربنایی شهرک ها و نواحی صنعتی نیز گفت: در ۲ سال اخیر تامین آب و آبرسانی به شهرک های صنعتی، تامین برق، ایجاد تصفیه خانه و جمع آوری فاضلاب، ایستگاه آتش نشانی و ایجاد فضای سبز و زیباسازی، اجرای عملیات خاکی، زیرسازی، آسفالت معابر و محوطه سازی، تامین و تکمیل مخابرات اجرا شده است و هم اکنون همه شهرک های صنعتی استان از این امکانات برخوردارند.
وحدت با بیان اینکه اقدامات حمایتی از صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان از جمله امور مستمری است که به آن پرداخته می شود، اظهار داشت: حمایت مادی و معنوی برای حضور صنعتگران استان در نمایشگاه ها داخلی و خارجی و کلینیک های کسب و کار و عارضه یابی سریع ۲۲ واحد صنعتی با همکاری پارک علم و فناوری خراسان شمالی و اتصال نخستین واحد صنعتی استان به بازار فرابورس کشور، ایجاد شبکه های (بافت، فروش) در نقاط صفر مرزی استان با هدف بهبود معیشت روستاهای مرزنشین و نخستین استارتاپ های صنعتی از اقدامات مستمر انجام شده در ۲ سال اخیر بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال ۵ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان احیا شده که با توجه به هدفگذاری برای احیای ۱۵ واحد صنعتی در سال جاری، این روند ادامه خواهد داشت. 
وی با اشاره به اینکه پارسال ۱۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی خراسان شمالی احیا شده بود، افزود: امسال ۱۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد ریال و اشتغال ۶۵ نفر به بهره برداری رسیده است.
وی اظهار داشت: با ثبات نرخ ارز در ماه های اخیر ظرفیت واحدهای صنعتی افزایش یافته و ۲۰ تا ۲۵ درصد از واحدهای صنعتی فعال از ۱۰ تا ۷۰ درصد افزایش ظرفیت پیدا کرده اند.
 

سفر دولت، سکوی جهش صنعتی استان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: تأمین زیرساخت های شهرک های صنعتی در سال جاری نیز همچون سالیان پیش ادامه دارد و با توجه به همین امر خدمات رسانی به نواحی صنعتی انجام می شود که در همین چهارچوب معابر ناحیه صنعتی راز، مرکز شهرستان راز و جرگلان امسال باز شد و هم اکنون خدماتی مانند رساندن آب و برق به آن نیز در حال اجرا است که در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
وی سفر هیات دولت به خراسان شمالی را سکوی جهش این استان برشمرد و افزود: همزمان با دومین سفر رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان و در راستای ایجاد بسترهای صنعتی و توسعه صنایع کوچک به منظور محرومیت زدایی از و ایجاد اشتغال پایدار، تفاهم ‌نامه همکاری اجرای زیرساخت‌های ۵ ناحیه صنعتی در شهرستان‌های اسفراین، فاروج، مانه و سملقان، راز و جرگلان از طریق فراهم نمودن زیرساخت های مورد نیاز بخش صنعت در حضور رئیس جمهوری به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در ادامه اظهار داشت: با انعقاد این تفاهم نامه شرکت شهرک های صنعتی استان موظف به ایجاد و بسترسازی ۵ ناحیه صنعتی روستایی در مناطق خرق فاروج، صفی آباد اسفراین، غلامان و جرگلان راز و جرگلان، مانه (پیش قلعه) در مدت زمان سه سال می گردد.
استان خراسان شمالی هم اکنون ۶ ناحیه صنعتی، ۹ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی قابل واگذاری به سرمایه گذاران صنعتی دارد.

۶۰۵ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۶۰۵ هزار نفر از شهروندان این استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند.

محسن رعنایی اظهار داشت: ۶۱۰ موسسه، ۱۲ بیمارستان، ۸ شبکه بهداشت و درمان، ۳۶۴ موسسه مستقل و ۲۲۶ موسسه وابسته با بیمه سلامت این استان قرارداد دارند.

۱۱۰ هزار بیمه شده اصلی تامین اجتماعی 

خراسان شمالی ۱۱۰ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی دارد که ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر ماهانه مستمری و همچنین هزار و ۳۰۰ نفر نیز بیمه بیکاری دریافت می کنند.
 نسبت بازنشسته ها به بیمه شده ها در این استان ۶.۵ است که از این نظر نسبت به شاخص ۴.۵ کشور وضعیت بهتری دارد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: استقبال زنان خانه دار این استان از بیمه تامین اجتماعی ۲۰۷ درصد افزایش یافته و اکنون ۸۴۹ نفر از زنان این استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
محمدعلی عباس زاده وحید، با بیان اینکه هم اکنون تمرکز این سازمان بیمه ای روی زنان خانه دار و دانشجویان است، گفت: امیدوار هستیم که این سازمان بیمه ای در آینده تمامی شهروندان را که زیر پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند، در راستای امنیت و آسایش خانواده آنان زیر پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد ارائه خدمات این سازمان بیمه ای به افراد زیر پوشش الکترونیکی است، اظهار داشت: هم اکنون در مراکز درمانی ملکی این سازمان دفترچه نیز حذف شده است و خدمات به بیمار با کد ملی ارائه می شود.

شتاب قطار گردشگری در خراسان شمالی
در ۲ سال اخیر توسعه گردشگری در خراسان شمالی شتاب بیشتری گرفته و هم اکنون به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این استان پروژه های گردشگری به ارزش چهار هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال اجرا است که بستری برای رونق صنعت گردشگری است. 
حبیب یزدان پناه با بیان اینکه این پروژه‌ها در بخش گردشگری، شامل مجتمع های گردشگری، اقامت‌گاه های سنتی، کافه سنتی و سایر تاسیسات گردشگری است، گفت: تاکنون ۶۱ موافقت اصولی برای اجرای پروژه های گردشگری در استان صادر شده است.  

وی افزود: یکی از ظرفیت های توسعه گردشگری، تقویت فعالیت واحدهای بومگردی است و در این زمینه، در سال های ۹۷ و ۹۸، بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای توسعه بومگردی در روستاهای استان تسهیلات پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه اقامتگاه های بومگردی استان امسال به طور چشمگیری توسعه می یابد، اظهار داشت: شمار اقامتگاه های بومگردی استان از ۳۳ اقامت‌گاه در وضعیت کنونی به ۵۰ اقامت‌گاه در پایان امسال افزایش می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه مصوبات دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری استان در سفر نخست به طور کامل محقق شده است، اظهار داشت: ساخت کمپینگ گردشگری فاروج و جاجرم و مطالعه و طراحی کمپینگ گردشگری بجنورد از مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به این استان بود و همچنین کمپینگ گردشگری فاروج با جذب کامل اعتبار ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی، به طور کامل اجرایی شد و در قالب این پروژه توقفگاه و محوطه سازی شامل سنگفرش و مجتمع خدماتی و بهداشتی کمپینگ اجرا شده و در سال ۹۶ از آن بهره برداری شد و کمپینگ گردشگری جاجرم نیز با جذب کامل اعتبار ۶ میلیارد ریالی، در همان سال اجرایی شد.
وی افزود: در سفر دوم رئیس دولت تدبیر و امید به استان نیز هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به بخش گردشگری و صنایع دستی این استان اختصاص یافت و اعتبارات این اداره کل نیز نسبت به سال های قبل ۱۲ برابر شده و به ۲۵۰ میلیارد ریال رسید.
یزدان پناه با بیان اینکه در مورد میراث فرهنگی نیز برنامه های مختلفی در دست اجراست، افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال به کاوش های باستان شناسی اختصاص یافته است و امسال روشنایی و نورپردازی ارگ تاریخی بلقیس اسفراین تکمیل خواهد شد.
وی از افزایش سطح اشغال تخت های مسافری در بجنورد در مراکز اقامتی مانند هتل ها از ۱۵ درصد سال های قبل به ۲۵ تا ۲۸ درصد در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری ها در بخش گردشگری و عبور سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر انتظار داریم این رقم افزایش پیدا کند.
 

رونق صنایع دستی در خراسان شمالی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اقداماتی که در این بخش انجام شده است، گفت: ۱۲ میلیارد ریال محصولات صنایع دستی از این استان در سال ۹۷ صادر شد که این محصولات شامل سفال و سرامیک، دست بافته‌های داری و پارچه ای بود و این محصولات به کشورهای چین، لهستان، ترکیه، ایتالیا و سوئد صادر شده است.
وی افزود: سال گذشته هم ۵۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال تسهیلات صنایع دستی از سوی پست بانک، صندوق کارآفرینی امید، توسعه و تعاون، بانک ملت و بانک سپه پرداخت به صنعتگران پرداخت شده است.
وی افزود: صدور و تمدید ۵۵۹ فقره مجوز پروانه تولید انفرادی، ۱۰ فقره جواز تأسیس کارگاهی، ۴۲۹ فقره کارت شناسایی صنعتگری و ۳۰۷ فقره صدور مجوز اشتغال خانگی از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
وی از ثبت شهر بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم و سفره کردی خبر داد و افزود: ۱۴ رشته صنایع دستی این استان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت و ۱۴ رشته نیز احیا و ۴ رشته صنایع دستی نیز مهر اصالت یونسکو دریافت کرده است و در مجموع ۶۱ رشته صنایع دستی در خراسان شمالی با ۲۵ هزار صنعتگر فعال در این استان شناسایی شده اند.
یزدان پناه در مورد اقدامات انجام شده در بخش میراث فرهنگی نیز گفت: تهیه پرونده های ثبتی برای آثار تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس، مرمت بناهای تاریخی استان، راه اندازی موزه مردم شناسی عمارت مفخم، تشکیل شورای راهبردی پایگاه بافت تاریخی روستای گردشگری روئین اسفراین از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

وی از گسترش کاوش های مشترک بین المللی با سایر کشورها در سایت های تاریخی این استان خبر داد و  تهیه طرح مرمت و مقاوم سازی و احیای مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم را هم از اقدامات دیگر این اداره کل در بخش گردشگری بیان کرد.
وی گفت: راه اندازی موزه فرش استان، برگزاری اولین نمایشگاه عکس بناهای تاریخی ایران و همچنین آغاز عملیات اجرایی پروژه موزه شهرستان مانه و سملقان، آغاز پروژه مرمت عمارت و آیینه خانه مفخم، بازنگری طرح محتوایی موزه باستان شناسی و مردم شناسی مجموعه مفخم نیز از دیگر اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر بوده است.

توسعه زیرساخت‌های مخابراتی استان   
مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان شمالی گفت: در ۲ سال اخیر بیش از ۳۴۲ پروژه مخابراتی با اعتبار ۶۲۲ میلیارد و ۶۸۱ میلیون ریال در استان به بهره برداری رسیده است. 
علیرضا هاشمی اظهار داشت: این پروژه ها شامل ۷۱ پروژه شبکه انتقال و فیبر نوری، نصب و راه اندازی ۱۳۸ سایت بی تی اس همراه، توسعه و تجهیز ۲۰ شبکه ارتباطی، ۱۰۰ اینترنت شبکه روستایی، مرکز بهداشت و توسعه ۱۳ شبکه دیتا و اینترنت است. 
وی در ادامه تعداد مشترکان تلفن ثابت در خراسان شمالی را ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ۷۵۰ مشترک تلفن همراه و بین ۳۰ تا ۵۰ هزار مشترک 'ای، دی،اس، ال' در استان وجود دارد. 
وی با ذکر اینکه شرکت مخابرات خراسان شمالی اکنون به ۷۸۰ روستا خدمات می دهد و ۷۴۰ روستا از نعمت تلفن ثابت و ۱۳۵ روستا از 'ای، دی،اس، ال' برخوردار هستند، گفت: ۴۰۰ روستا نیز در زمینه اینترنت از اپراتورهای دیگر استفاده می کنند. 
هاشمی اضافه کرد: ۱۰۰ درصد از شهرها از اینترنت پرسرعت همراه اول با سرعت بالغ بر ۵۰ مگابایت برخوردار هستند و تلفن های ثابت ۲۲ شهر استان به روز واگذار شده و در تمام شهرها نصب 'ای، دی،اس، ال' انجام شده است. 
وی گفت: در کنار توسعه کمی و فیزیکی، کیفیت خدمات در تمام حوزه ها رو به رشد است و در حال حاضر ۳۵۰۰ متر فیبر نوری در خراسان شمالی زیر بار داریم. 
هاشمی همچنین افزود: مصرف روزانه مردم خراسان شمالی در دیتای تلفن ثابت حدود پنج هزار مگابایت است. 
وی مصرف روزانه دیتا در حوزه همراه اول را در خراسان شمالی ۲۶ هزار مگابایت عنوان کرد و گفت: ۴۴۰ سایت 'بی تی اس'  همراه در استان وجود دارد که ۳۳۰ مورد آنها از ۲ جی به ۳ جی و ۴ جی تبدیل شده است.

افتتاح ۳۰ پروژه بهداشتی و درمانی 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه بهداشت و درمان در ۲ سال اخیر، گفت: در این مدت افزون بر ۳۰ پروژه بهداشتی و درمانی افتتاح شده که از این تعداد ۱۶ پروژه در بجنورد و مابقی در شهرستان های شیروان، رازوجرگلان، مانه و سملقان و جاجرم بوده است.
سیداحمد هاشمی، ساخت مراکز جامع سلامت؛ خانه های بهداشت و پانسیون های موجود در این خانه ها و خوابگاه و سلف دانشجویی را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: محوطه سازی و سلف سرویس بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی امام حسن (ع) بجنورد نیز در این سالها انجام گرفت.
وی با اشاره به ایجاد و راه اندازی ۲۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع زیربنای بهداشتی و درمان، خاطرنشان کرد: تعداد ۳۹۹ نفر نیز در بخش های مختلف در این مجموعه استخدام شدند.
هاشمی، توسعه و گسترش اتاق ال.دی آر و ان.آی سی.یو در بیمارستان بنت الهدای بجنورد، تکمیل بخش قلب به مساحت سه هزار متر مربع، تکمیل دانشکده دندانپزشکی به مساحت ۳ هزار و ۸۹۷ متر و تکمیل مرکز تجمیع دندانپزشکی و محوطه سازی پردیس دانشگاه به مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر و آغاز عملیات ساختمانی ام.آر.آی شیروان را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

افزایش سرانه ورزشی استان به ۵۲ سانتیمتر
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز گفت: تا قبل از سال ۹۶ سرانه ورزشی استان ۴۹ سانتی متر بود ولی با افتتاح تعدادی از پروژه ها از جمله سه زمین چمن مصنوعی و چندین سالن ورزشی از قبیل بوکس و ژیمناستیک، این میزان اکنون به ۵۲ سانتی متر رسیده است.
محمد بروحی افزود: با افتتاح چندین پروژه نیمه تمام که در مراحل پایانی کار قرار دارند این سرانه تقریبا به میانگین کشوری که ۶۳ سانتی متر است، نزدیک می شود.
وی سرانه بیمه ورزشکاران را تا قبل از این مدت شامل ۲۶ هزار ورزشکار اعلام کرد و گفت: این میزان اکنون به ۲۹ هزار ورزشکار افزایش یافته است.
بروحی یادآور شد: همچنین تعداد هیات های ورزشی از ۴۵ به ۵۰ هیات افزایش یافته و اکنون بیشتر رشته های ورزشی را در استان داریم.
وی اظهار داشت: این در حالی است که میزان اعتبارات ورزشی نیز حداقل از رشد ۵۰ برابری برخوردار بوده است.
وی گفت: همچنین ورزشکاران استان در این مدت موفقیت های بسیاری در میادین ورزشی کشوری و بین المللی کسب کرده اند.
بروحی افزود: مصوب شدن قانون ۲۷ صدم ارزش افزوده برای ورزش و افتتاح ساختمان اداره کل ورزش و جوانان نیز در این دولت انجام گرفت.

افزایش سالن های سینما
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز از دستاوردهای دولت در حوزه فرهنگی و افزایش سالن های سینما از یک باب به هفت سالن در ۲ سال اخیر خبر داد و گفت: این در حالی است که در سال های ۸۸ تا ۹۰ حتی یک سالن سینما هم در استان نداشتیم.
حسین فرخنده افزود: اکنون در خراسان شمالی به ازای هر ۴۴۰ نفر یک صندلی سینما داریم که از میانگین کشوری بالاتر است.
وی افزایش دو برابری سرانه فضای مطالعه به نسبت جمعیت و کسب عنوان برتر در فضای کتابخوانی را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: در این مدت فضاهای خوبی نیز برای مشارکت جامعه فرهنگی و هنری فراهم شده که از رشد خوبی برخوردار بوده است.
فرخنده با اشاره به واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری به هنرمندان استان، اظهار داشت: این امر نه تنها هزینه های دولت را در نگهداری این مجتمع ها کم کرد بلکه درآمدزایی و اشتغال خوبی نیز برای دولت به همراه داشت.
وی یادآور شد: در زمینه فعالیت های قرآنی نیز رشد ۱۰۰ درصدی را در صدور مجوز موسسات قرآن و عترت و بیمه فعالان قرآنی شاهد بودیم.
وی گفت: افزون بر ۲۴۵ مرکز هنری از قبیل آموزشگاه، نگارخانه و دیگر موسسات فرهنگی و هنری نیز در این مدت راه اندازی شد.

حذف مدارس سنگی و خشتی از خراسان شمالی 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: با حذف ۱۷ مدرسه سنگی، به عنوان آخرین واحدهای ناایمن مشتمل بر ۶۷ کلاس درس، امسال تا ابتدای مهرماه، پرونده مدارس سنگی در این استان بسته می شود.

امین فلاح اظهار داشت: در سفر اخیر دولت، تامین اعتبار لازم برای برچیده شدن مدارس سنگی مصوب شد که البته ۳۰ درصد از این اعتبارات از منابع استان تامین می شود و تامین مابقی بر عهده سازمان نوسازی است.

وی برچیده شدن بخاری های گازی از مدارس و تجهیز کلاس های درس به سامانه های استاندارد گرمایشی را از دیگر مواردی عنوان کرد که در سفر رئیس سازمان نوسازی مدارس، به این استان مورد توافق قرار گرفته است.

وی افزود: ۳۰ درصد از اعتبار مورد نیاز برای برچیدن بخاری های گازی از آموزشگاه ها، از منابع استانی تامین می شود و مابقی نیاز این بخش توسط سازمان نوسازی تعهد شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: با اجرای مصوبات سفر پیشین کاروان تدبیر و امید به این استان بساط مدارس خشتی و گلی از این خطه برچیده شده بود و بر این اساس ۴۲ مدرسه خشتی و گلی با ۱۲۱ کلاس درس از گردونه فعالیت‌های آموزشی حذف شد که برای این منظور حدود ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

برچیدن بساط بخاری های نفتی از استان

نیمه های دیماه ۹۷ بود که با ضرب الاجل یکماهه استاندار خراسان شمالی، مبنی بر ضرورت حذف بخاری های نفتی از کلیه مدارس استان، اقدامی جهادگونه کلید خورد و در آستانه دهه فجر خبر مسرتبخش حذف بخاری های نفتی از کلاس های درس شهری و روستایی این استان در فضای رسانه ای کشور پیچید.

این اقدام بسیجی وار که در چهلمین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی رسانه ای شد چنان به مذاق همگان شیرین آمد که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از آن به عنوان یک الگو برای انجام اقدامی مشابه در دیگر استانها یاد کرده و بر آن اساس حذف بخاری های نفتی از مدارس دیگر استانها را هدفگذاری کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در آغاز دهه فجر پارسال گفت: با خرید و نصب یکهزار و ۳۷۸ بخاری هوشمند هرمتیک، کار حذف بخاری های نفتی از مدارس این استان به سرانجام رسید.
امین فلاح اظهار داشت: این اقدام، با دستور و پیگیری استاندار، حتی سه روز پیش از پایان مهلت تعیین شده از سوی استاندار برای حذف بخاری های نفتی، محقق شد.
فلاح هزینه خرید و نصب بخاری های استاندارد در قالب این طرح را ۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: نیمی از این هزینه توسط استانداری و نیمی از محل اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تامین شده است.
وی خاطرنشان کرد: مدارسی که از بخاری های نفتی برای گرمایش استفاده می کردند عمدتا در مناطق سخت گذر و محروم استان واقع بودند که برای نصب بخاری های هرمتیک، که همزمان برق و گاز مصرف می کند، نسبت به گازکشی این مدارس اقدام شد.

ره‎آوردهای سفر تیرماه امسال دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی

استان خراسان شمالی، در ۲۳ تیرماه امسال نیز پس از مدتها انتظار، میزبان ریاست جمهوری اسلامی و کاروان دولت تدبیر و امید بود، که این سفر دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی بسیاری برای این استان به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، افتتاح چندین طرح‌ عمرانی در این سفر با حضور رئیس دولت دوازدهم، بارقه‌های امید را در دل مردم این سامان روشن کرد و تصویب اعتبارات و مصوبه‌ها، دریچه ای روشن تر را به روی آینده این استان برای توسعه اقتصادی و رونق اشتغال گشود.

در این سفر ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی، که عمدتاً در سفر پیشین دولت در قالب ۳۰ طرح برای شهرستان‌های مختلف مصوب شده بود، به بهره برداری رسید که بر اساس اعلام مسئولان استان، برای اجرای این طرح‌ها در مجموع هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

افتتاح سیکل ترکیبی شیروان

رئیس جمهوری در این سفر با سفر به شهرستان شیروان ۲ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی را که با ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری اجرا شده بود، افتتاح کرد که با افتتاح این نیروگاه که ظرفیت هر واحد آن تولید ۱۶۰ مگاوات برق است، میزان صرفه جویی سوخت سالانه آن هم به ۳۷ میلیون یورو خواهد رسید.

با ۳۰ درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در حقیقت تمام نیاز برق استان خراسان شمالی تأمین می‌شود و ۷۰ درصد مازاد تولید آن هم برای تأمین برق دیگر استان‌ها در نظر گرفته شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شامل ۶ واحد گازی هر کدام با ظرفیت ۱۵۹ مگاوات و سه واحد بخار هر کدام ۱۶۰ مگاوات است که در مجموع توان تولید آن هزار و ۴۳۴ مگاوات است.

این نیروگاه از نظر بزرگی بعد از نیروگاه دماوند تهران و نکا در شمال، سومین نیروگاه بزرگ کشور محسوب می شود.

افتتاح سد و شبکه چندیر

رئیس جمهوری در سفر تیرماه امسال به خراسان شمالی، همچنین سد و شبکه آبیاری سد چندیر در شهرستان راز و جرگلان را با یکهزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار و شبکه و آبیاری غلامان با ۲۴۴ میلیارد ریال اعتبار را افتتاح کرد.

افتتاح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب اسفراین، کارخانه شمش آلومینای جاجرم، فولاد کیمیای صبا و طرح کیمیاداران نوین شمال در اسفراین از دیگر طرح‌های افتتاح شده در سفر کاروان تدبیر و امید بود و همزمان با این سفر ۲۸ پروژه نیز در استان کلنگ زنی شد که برای این پروژه‌ها چهار هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی هزینه شده که با بهره برداری از آن برای یکهزار و ۷۰۵ نفر اشتغال ایجاد می شود.

راه اندازی بزرگترین طرح صنعتی بخش خصوصی خراسان شمالی

شرکت صنعتی فولاد آلیاژی کیمیای صبای اسفراین که بزرگترین پروژه بخش خصوصی حوزه صنعت در خراسان شمالی بود نیز در این سفر با دستور رئیس جمهوری در شهرستان اسفراین بهره برداری شد که برای اجرای این طرح صنعتی توسط بخش خصوصی ۴ هزار ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و در فاز نخست ۵۶۰ نفر اشتغال زایی دارد و این پروژه صنعتی در فاز نخست در واحد ذوب آهن آلیاژی فعالیت می‌کند و فاز دوم این طرح نیز که در این سفر کلنگ زنی شد در واحد نورد فعال خواهد شد.

شرکت صنعتی فولاد آلیاژی کیمیای صبا سالانه ۳۲۰ تن شمش فولاد تولید می‌کند.

بهره برداری از ۷۰ کیلومتر بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین در این سفر استانی ۷۰ کیلومتر از بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان در حوزه شهرستان‌های مانه و سملقان، بجنورد و گرمه را مورد بهره برداری قرار داد و قول‌های مساعدی نیز برای توسعه حمل و نقل خراسان شمالی داد و مقرر شد این استان تا پایان کار دولت به راه‌آهن سراسری بپیوندد و بر این اساس طرح راه آهن جوین - اسفراین و بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و بهره برداری شود. بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان هم در مدت باقی مانده از دولت دوازدهم اجرا می‌شود.

پروژه راه آهن جوین - اسفراین به طول ۵۷ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال اجرا شده و خراسان شمالی از این طریق به راه آهن سراسری وصل می‌شود.

مسیر بجنورد - جنگل گلستان ۲۷۷ کیلومتر از مسیر دالان شرقی و غربی است که ۱۱۷ کیلومتر آن قبل از سال ۹۶ آماده شده، ۷۰ کیلومتر آن دیروز افتتاح رسمی شد و ۹۰ کیلومتر باقی مانده جزو مواردی است که تا پایان دولت تکمیل می‌شود.

بهره برداری از ۴۰۸ واحد مسکن مهر، دو مرکز معاینه فنی، مجتمع بین راهی و راه روستایی و پروژه آر. وی. آر فرودگاه بجنورد برای بالا بردن افق دید با اعتبار یک هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های افتتاحی سفر رئیس دولت در استان خراسان شمالی بود.

در این سفر چهار هزار میلیارد ریال برای حوزه راه و راه آهن خراسان شمالی مصوب شد.

ایجاد ۱۵۴۰ شغل در بخش کشاورزی خراسان شمالی

در این سفر با حضور رئیس جمهوری بیش از ۱۰۰ طرح و پروژه بخش کشاورزی خراسان شمالی نیز افتتاح شد که با بهره بردای از این طرح‌ها برای یکهزار و ۵۴۰ نفر شغل ایجاد شد.

برای اجرای این پروژه ها ۳۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. ۵۰ طرح در زمینه آب و خاک تکمیل شده است که تجهیز کشتزارهای روستای دشت در شهرستان گرمه به آبیاری نوین از مهم‌ترین این طرح‌ها بود.

امضای ۱۷ تفاهم‌نامه

در سفر استانی رئیس دولت دوازدهم همچنین ۲۸ توافق در قالب ۱۷ تفاهمنامه با حجم سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال در نشست شورای اداری و توسعه خراسان شمالی با حضور رئیس جمهوری به امضا رسید.

امضای تفاهم نامه با شرکت ایمیدرو و ایدرو به مبلغ پنج هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال، بانک صنعت و معدن ایران به مبلغ ۲۹ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال، تعدادی از بانک‌ها از قبیل ملی، سپه، صادرات، کشاورزی و… به مبلغ ۳۰ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال، مرکز ملی فرش ایران به مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال و صندوق کارآفرینی امید به مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از جمله آنها بود.

همچنین تفاهم نامه‌ای با شرکت عمران و توسعه شایگان مبتکر به منظور مشارکت و طراحی و استحصال آب بین سد گلیل و سرانی به میزان ۱۵ میلیون متر مکعب و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور تأسیس مدرسه صادرات و چند سازمان دیگر نیز در این نشست منعقد شد.

امضای تفاهم‎نامه ایجاد ۵ ناحیه صنعتی در خراسان شمالی

همزمان با سفر رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان خراسان شمالی، تفاهم نامه همکاری برای اجرای زیرساخت‌های ۵ ناحیه صنعتی در این استان به امضا رسید.

امضای این تفاهمنامه ها در حضور رئیس جمهوری، بین معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نیابت از معاون وزیر و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استاندار خراسان شمالی انجام شد

این اقدام با هدف ایجاد بسترهای صنعتی و توسعه صنایع کوچک به منظور محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفت. این نواحی صنعتی روستایی در مدت ۳ سال در شهرستان‌های اسفراین، فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان و در مناطق خرق، صفی آباد، غلامان، جرگلان و پیش قلعه اجرا می‌شود.

دیگر رهآورد مهم سفر حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به خراسان شمالی امضای ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه برای توسعه بخش های مختلف این استان بود.

۵۱۲ پروژه در خراسان‌شمالی آماده افتتاح شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی می گوید که اکنون نیز ۵۱۲ پروژه با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار در این استان آماده بهره‌برداری شده که در هفته دولت به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

رضا رجب زاده می افزاید: همزمان با هفته دولت، ۴۷۵ پروژه در بخش دولتی افتتاح می شود که برای اجرای این پروژه ها یکهزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی اضافه می کند: از این تعداد ۱۳۰ پروژه در شهرستان بجنورد، ۵۴ پروژه در شهرستان شیروان، ۶۴ پروژه در شهرستان اسفراین، ۶۳ پروژه در شهرستان مانه و سملقان، ۶۳ پروژه در شهرستان فاروج، ۱۶ پروژه در شهرستان جاجرم، ۱۰ پروژه در شهرستان گرمه و ۷۴ پروژه در شهرستان راز و جرگلان افتتاح می شود.

وی می افزاید: بخش خصوصی هم ۳۷ پروژه را آماده افتتاح کرده است که این پروژه ها با یکهزار و ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت افتتاح می شود.

وی خاطرنشان می کند: ۸۱ پر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.