دکتر مریم پورآدینه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر در مجموع استان فقط یک دستگاه ماموگرافی در درمانگاه جوادالائمه بجنورد و یک دستگاه در شیروان موجود است.

وی از مهم ترین نیازهای مرکز استان را خرید حداقل یک دستگاه ماموگرافی دانست و افزود: انجام غربالگری پستان در حوزه مراقبت از زنان ۴۰ سال به بالا فقط با استفاده از این دستگاه امکانپذیر است.

 پورآدینه یادآور شد: هر خانم ازدواج کرده باید معاینات بالینی خودآزمایی را از سن ۳۰ سال به بالا توسط ماما در مراکز پزشکی انجام دهد.

وی انجام معاینات ماموگرافی را در خانم هایی که سابقه خانوادگی پستان داشته و یا توده و نشانه هایی از این بیماری را مشاهده کردند بسیار ضروری خواند.

 مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از جمله علائم این بیماری را لمس یک توده در پستان، نمای پوست پرتقالی، تغییر حجم پستان، ترشحات غیرطبیعی، زخم و انحراف نوک سینه و ... اعلام کرد.

به گزارش ایرنا؛ ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌های غیرقابل لمس پستان است. ماموگرافی می‌تواند سرطان پستان را ده سال قبل از آن که قابل لمس شود، شناسایی کند. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که افراد درجه یک آن‌ها (یعنی مادر یا خواهرشان) مبتلا به سرطان باشند باید از ۳۵ سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

ط/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.