در جهان امروز به رغم تحول عظیم علمی و با وجود پیشرفت های بزرگی که در علوم پزشکی رخ داده است، هنوز تامین کافی خون سالم یکی از چالش ها و دغدغه های مجامع پزشکی جهان است .

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، بشر تاکنون هیچ جایگزین مناسبی برای این ماده حیاتی نیافته است و لذا  یکی از مهم ترین نیازهای مراکز درمانی در جهان برای نجات جان آسیب دیدگان سوانح و بلایا ، بیماران با جراحی های بزرگ و سوختگی های وسیع ، مبتلایان به بیماریهای مختلف مانند کم خونی ها و اختلالات انعقادی و نیز خونریزیهای دوران بارداری و زایمان و ... ، خون و فراورده های خونی سالم است.

هر عضو جامعه در طول زندگی ممکن است به دلایل مختلف مصرف کننده خون و فراورده های خونی باشد. با توجه به وظایف حیاتی خون، کمبود و یا وقفه طولانی خونرسانی در هر فرد می تواند منجر به آسیب های وسیع اجزای بدن شود که در نهایت به مرگ یا معلولیت های غیر قابل برگشت منجرخواهد شد. از هر سه نفر در طول زندگی، یک نفر نیازمند خون و فراورده های خونی می شود. آیا ما وعزیزانمان نیازمند خون نخواهیم شد؟

  تامین خون و فراورده های خونی یک فوریت پزشکی است و با کاهش ذخایر خونی  تامین نیاز بیماران به این ماده حیاتی با چالش مواجه می گردد که فقط با افزایش مشارکت انسان های مومن، سالم و نیکوکار در امر انساندوستانه اهدای خون قابل پاسخگویی است.  هم اکنون انسان های بسیاری هستند که با روشن بینی دریافته اند که اهدای خون سالم یکی از پاک ترین انواع انفاق است . امروزه با فرهنگ سازی و ترویج معروف پسندیده اهدای خون، اعتقاد به باورهای مقدس دینی و سنت های ارزنده اخلاقی ، بسیاری از اقشار جامعه با آگاهی از ضرورت تهیه مستمر خون سالم، داوطلب اهدای این ماده حیات بخش هستند. اهداکنندگان نیک اندیش و نیکوکار هر روز را روز اهدای خون و روز اهدای زندگی می دانند .

محمد علی نظری یکی از اهدا کنندگان مستمر خون در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: اولین بار سال 63 همزمان با دفاع مقدس که برای جبهه های کشور خون مورد نیاز بود، خون اهدا کردم و از آن به بعد به صورت مسمتر خون اهدا میکنم.

وی با بیان اینکه در آن زمان که شروع به اهدا خون کردم سیستم ثبت رایانه ای وجود نداشت، افزود: باتوجه به آنچه در سیستم رایانه ای ثبت شده تا به حال بیش از 70 مرتبه خون اهدا کرده ام اما اگر بخواهیم مجموع دفعاتی که خون اهدا کردم را به طور کلی بگوییم حتی ممکن است به بیش از 100 مرتبه هم برسد، معمولا سالی چهار بار خون می دهم که گاهی اوقات ممکن است به سه مرتبه برسد و تاکنون مشکلی پس از اهدای خون برایم پیش نیامده است.

وی افزود: وقتی سلامتی و شرایط لازم برای اهدا خون را دارم این کار را انجام می دهم و به سلامتی و برداشتن باری از دوش هموطنانم کمک می کنم، البته کار خوب خوشحالی به همراه دارد و با اهدا خون احساس رضایت در من ایجاد می شود که این مسئله نیز خوب است.

شهناز احمدی یکی دیگر از اهداکنندگان خون در این استان در ادامه گفت: دقیقا نمیدانم از چه سالی اهدا خون را آغاز کرده ام اما فکر می کنم حدود 15 سال پیش باشد و تاکنون بیش از 50 بار خون اهدا کرده ام، قبلا که سیستم ثبت رایانه ای وجود نداشت سالی چهار مرتبه خون اهدا می کردم اما اکنون هر چهار ماه خون اهدا می کنم.

وی با اشاره به اینکه با اهدا خون به بیماران کمک می کنیم و می توانیم حداقل جان چند انسان را نجات دهیم، افزود: به یاد دارم که حادثه ای پیش آمد و سازمان انتقال خون اعلام کرد که به گروه خونی مثبت احتیاج دارند، همسرم فورا به این سازمان مراجعه کرد و خون اهدا کرد.

علی اصغر آزاد مرد از دیگر اهداکنندگان خون در ادامه بیان کرد: از سال 82 یا 83 اهدا خون را شروع کردم و تاکنون بیش از 50 بار خون اهدا کردم. سعی کرده ام سالی چهار مرتبه خون بدهم و تاکنون مشکلی برایم پیش نیامده است، هر زمان سازمان انتقال خون به خون احتیاج دارد و به ما اعلام می کند به سرعت به این سازمان مراجعه می کنم.

وی ادامه داد: اهدا خون را فقط برای رضا و خشنودی خدا انجام می دهم و هدف دیگری ندارم.

طیبه فرزین که گروه خونی منفی دارد گفت: از حدود سال 70 شروع به اهدا خون کردم و تاکنون بیش از 40 بار و هر سال چهار مرتبه خون اهدا می کنم.

وی افزود: اهدا خون را فقط برای کمک به بیماران سرطانی و رضای خدا انجام می دهم و کمک به هم نوع حس خوبی به من می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گروه خونی من مهم و مورد نیاز است یک بار برای عمل قلب باز خون گرم مورد نیاز بود و من به مشهد رفتم و خون اهدا کردم، همچنین چند مرتبه برای عمل های کلیه، خون اهدا کرده ام.

آمار اهدای خون زنان خراسان شمالی کمتر از مردان

حسین زارع مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: زنان سه بار در سال می توانند اهدای خون داشته باشند، با توجه به اینکه احتمال می رود جمعیت زنان از نظر داشتن رفتارهای پرخطر در زمینه عفونت های قابل انتقال از طریق خون مانند اعتیاد تزریقی و تماس جنسی نامطمئن در مقایسه با جمعیت مردان جامعه کمتر باشد اما آمار اهدا خونشان کمتر است لذا مشارکت بیشتر انتظار می رود.

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته تعداد 24 هزار و 878 فرد داوطلب برای اهدا خون به مراکز ثابت و سیار خون گیری استان مراجعه داشته اند که از این تعداد 17 هزار و 290 نفر موفق به اهدای خون شدند که 810 نفر را اهداکنندگان خانم شامل می شوند.

وی با بیان اینکه میزان شاخص اهدای خون استان بیش از 69 درصد است، تصریح کرد: میزان شاخص اهدا خون بانوان بیش از هفت درصد، شاخص اهدای مستمر 74 درصد و شاخص جذب اهدا کننده بیش از 15 درصد است.

به گفته وی، در این بازه میزان 15 هزار و 679 گلبول قرمز فشرده، 16 هزار 562 پلاسما تازه منجمد، هشت هزار و 426 پلاکت، یک هزار و 331 خون کم لکوسیت و 448 کرایو تولید شده است که از این میزان تولیدات، میزان دو هزار و 400 لیتر معادل 12 هزار عدد پلاسما تازه منجمد به ستاد مرکزی برای تولید مشتقات دارویی و میزان شش هزار 715 گلبول قرمز فشرده به استان های نیازمند مانند سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.