جواد نظری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این ایستگاه ها در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و راز و جرگلان ایجاد شده و اکنون در انتظار خرید و نصب دستگاه‌های لرزه ‌نگاری در این ایستگاه‌ها هستیم.

وی با اشاره به خرید یک دستگاه دیجیتایزر برای استان، خاطرنشان کرد: هم اینک خرید این دستگاه بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با پژوهشکده لرزه نگاری و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از کانادا انجام گرفته و تا ماه آینده در یکی از این ایستگاه ها نصب می شود.

دیجیتایزر (Digitizer) دستگاهی است که برای تبدیل امواج آنالوگ ایستگاه های لرزه نگاری به امواج دیجیتال و قابل انتقال به رایانه به کار می رود. در ایستگاه های لرزه نگاری امواج به صورت آنالوگ ثبت می شود که دیجیتایزر با دیجیتال کردن این امواج آن را برای رایانه قابل استفاده می سازد.

نظری افزود: نصب این دستگاه در حال حاضر برای شروع به کار ثبت اطلاعات لحظه ای زلزله در استان کافی است ولی در برنامه آینده به خرید چند دستگاه دیگر نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کانادا تنها کشور تولید کننده این دستگاه در دنیا است، موافقت نامه های لازم برای خرید ۲ دستگاه دیگر توسط شرکت مورد تایید دانشگاه تهران صورت گرفته تا در برنامه بعدی در ایستگاه های لرزه نگاری استان نصب شود.

وی اعتبار هزینه شده برای ساخت اتاقک ایستگاه های لرزه نگاری استان را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و خرید دستگاه دیجیتایزر را یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال ذکر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: تاکنون تمامی اطلاعات مربوط به وقوع زلزله در مناطق مختلف استان از ایستگاه لرزه نگاری شهرستان قوچان، در استان خراسان رضوی دریافت می شد که روند آن زمانبر بود و سرعت لحظه ای لازم را نداشت.
نظری افزود: با احداث این مراکز لرزه نگاری، به محض وقوع زلزله اطلاعات لازم بلافاصله در خود استان قابل دریافت خواهد بود.

وی احداث و راه اندازی این ایستگاه ها را در روند تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و حتی پیش بینی فعال شدن گسل در نقاط مختلف استان و در نتیجه آن انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار تاثیرگذار خواند.

نظری ابراز امیدواری کرد که با توجه به زلزله خیز بودن خراسان شمالی، راه اندازی این ایستگاه ها نتایج خوبی برای پیشگیری از وقوع بحران زلزله در استان داشته باشد.

به گزارش ایرنا؛ استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.

این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری، از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا ۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده که آخرین آن با قدرت ۶.۲ ریشتر در بهمن سال ۱۳۷۵ خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای گذاشت.

زلزله۵/۷ ریشتری بیست و سوم اردیبهشت ماه سال ۹۶ نیز خسارت مادی زیادی به بار آورد و شماری هم کشته و مصدوم شدند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.

ط/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.