محمد بروحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رقابت های المپیاد استعدادهای برتر کشور موی تای به میزبانی استان یزد برگزار شد و در آن، ۲۲ نفر ورزشکار شامل ۱۱ نفر زن و ۱۱ مرد در آن حضور یافتند.  

وی گفت: دو ورزشکار مرد و دو ورزشکار زن در این رقابت های ملی موفق به کسب مدال برنز شدند.

وی با بیان اینکه این رقابت ها در رده سنی ۱۳ تا ۱۵ سال برگزار شد،  افزود: یک خانم از رزمی کاران استان هم به اردوی تیم ملی شد.   

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: این استان شهریورماه امسال دو رویداد ملی را میزبانی می کند.

موی‌تای به معنای مشت‌زنی تایلندی است و به همین جهت تای‌بوکس نیز خوانده می‌شود، موی به معنی مبارزه و تای همان تایلند است.

این رشته ورزشی قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد و از ورزش های سنتی در کشورهای تایلند و میانمار وکامبوج و مالزی است، موی تای ورزش ملی تایلند و یکی از مهم‌ترین سمبل‌های فرهنگی این کشور است روز ۱۷ مارس در این کشور روز موی‌تای نامیده می‌شود.

موی‌تای یکی از سبک‌های آزاد ورزش‌های رزمی است مبارزات آن به صورت فول کنتاکت و در رینگ برگزار می‌شود به همین دلیل از موی‌تای به عنوان یک رشته خشن و سخت رزمی در دنیا یاد می‌شود.

تکنیک‌های مشت در موی‌تای شباهت زیادی به بوکس غربی دارند و وجود فنون گلاویزی این رشته را به کیک بوکسینگ و ساندا نزدیک ساخته است.

وی اظهار داشت: این استان شهریورماه امسال میزبان رقابت های ملی رشته رزمی سامبو است همچنین مسابقات ملی قایقرانان کشور هم در سد شیرین دره در رشته روئینگ برگزار می شود.

بروحی افزود: رقابت های ملی رشته رزمی سامبو از ۶ تا ۹ شهریور ماه امسال با حضور بیش از ۳۰۰  نفر از رزمی کاران مرد برگزار می شود.  

وی گفت: رقابت های قایقرانان کشور هم برای حضور در رقابت های روئینگ با حضور این ورزشکاران مرد از ۹ شهریورماه به مدت سه روز آغاز می شود و رقابت های روئینگ بانوان هم با یک روز تاخیر در سدشیرین دره شهرستان مانه و سملقان برگزار می شود.  

معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی افزود: ۲۵۰ نفر قایقرانان در این رقابت های ملی حضور خواهند داشت.  

سامبو یک رشته رزمی نسبتاً جدید روسی که بر فنون گلاویزی و پرتابی تأکید دارد و تلفیقی از مؤثرترین تکنیک‌های چندین رشتهٔ دیگر از جمله جودوی ژاپنی، کشتی آزاد و فرنگی و سبک‌های محلی کشتی آسیای میانه و قفقاز است که امسال برای نخستین بار وارد المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور شده است.

رویینگ نیز نوعی رشته قایقرانی است که در آن ورزش‌کاران بر روی یک قایق با استفاده از پارو در رودخانه، دریاچه یا دریا به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در این رشته قایقرانان در قایق رو به عقب نشسته و با استفاده از دو پارو که با گیره به قایق چسبیده، آن‌را به جلو هدایت می‌کنند. قایق‌های روئینگ دراز و باریک و دو سوی آن نیمه مدور است.

در خراسان شمالی ۲۷ هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب ۴۵ هیات ورزشی فعالیت دارند.  

۷۱۸۵/ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.