به گزارشایرنا،  رضا رجب زاده در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان اظهار داشت: این استان در اجرای برنامه های اقدام مشترک در حوزه بازآفرینی شهری جزو استان های پیشرو بوده و توقع این است توجه متولیان امر کشوری به این موضوع در استان بیشتر شود.

وی با بیان اینکه سهم استان در اعتبارات بازآفرینی ۲۰ درصد و در جذب افزون بر ۲۰ درصد بوده است بر تعریف طرح های محلی تاکید کرد و افزود: این طرح ها می توانند موجب تحول و تحرک توسعه در این محلات باشند و ما نیز می توانیم با قول مساعد مسئولان مربوط کشور مازاد بر اعتبارات موجود اعتبار جذب کنیم.

رجب زاده یادآور شد: در سفر مسئولان مختلف کشوری به استان مشخص شد هر جا طرح و پیشنهادی داشتیم توانستیم اعتبار بگیریم، بنابراین در حوزه بازآفرینی شهری تنها به بیان گزارش های کلی نپردازید و طرح با قابلیت اجرایی ارائه دهید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: طرح ها و پروژه های مربوط به بازآفرینی شهری باید قابلیت اجرایی داشته و منطبق بر واقعیت های جامعه باشد.

وی با بیان اینکه هدف از بازآفرینی شهری بهبود و نوسازی بافت های فرسوده است افزود: اهداف طرح های مطالعاتی بازآفرینی شهری باید قابل دستیابی باشد و منابع اعتباری و جدول زمان بندی اجرای آن مشخص باشد.

رجب زاده گفت: امسال اعتبارات بازآفرینی جذب شد اما تاکید دارم برای جذب اعتبارات بعدی باید دستگاه های اجرایی با اهتمام بیشتری پای کار بیایند و همکاری لازم را با ستاد داشته باشند.

وی افزود: ساز و کار توزیع اعتبارات سال ۹۸ هزینه ۳۰ درصد اعتبارات در حوزه بازآفرینی شهری با هدف برقراری عدالت اجتماعی است که باید این هزینه کرد توسط دستگاه های اجرایی بررسی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: پس از پذیرش اینکه محله ای محروم است باید تلاش کنیم وضعیت این منطقه بهبود یابد که طرح بازآفرینی شهری در این راستا است.  

بر اساس این گزارش،  در خراسان شمالی مطالعات بازآفرینی شهری برای سه شهر بجنورد، اسفراین و شیروان انجام شده است.

توسعه شهرنشینی و اسکان جمعیت زیاد در شهرها که غالباً مهاجران هستند تأثیرات قابل توجهی بر بافت های قدیمی و فرسوده برجای گذاشته که باعث تخریب و فرسودگی بافت های مذکور و در نتیجه مشکلات و محدودیت های بسیاری شده است.

بازآفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی فضایی (کالبدی و فعالیتی) منجر می شود. در این اقدام، فضای شهری جدیدی حادث می شود که ضمن شباهت های اساسی با فضای شهری قدیم، تفاوت های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش می گذارند.  

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.