احمد ریواده یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بافت فرهنگی این استان، زنان اولویت اول این شورا در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد است.

وی در تشریح وضعیت زنان معتاد خراسان شمالی گفت: این وضعت از چند جنبه مهم است نخست آن که در استان عامل اصلی اعتیاد خانواده و اقدامات ما در حوزه پیشگیری نیز متمرکز برخانواده است و از دیگر سو نقش مادر در خانواده بسیار محوری است و اگر مادر خانواده ای دچار اعتیاد باشد آسیب پذیری خانواده بیشتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: هم چنین زنان در مقابل اعتیاد آسیب پذیرترند و حمایت ها اجتماعی و فرهنگی و هم چنین صیانت اجتماعی نسبت به زنان کم است، زنان کمتر می توانند حمایت جامعه را نسبت به خود جلب کنند و به لحاظ اقتصادی و معیشتی آسیب با مشکل مواجه می شوند و همین امر آسیب های دیگری را نیز متوجه زنان می کند و در واقع اعتیاد بانوان خطرناکتر و آسیب زایی بیشتری دارد.

ریواده در ادامه افزود: زنان معتاد از سوی خانواده، همسر و اجتماع طرد می شوند و از سوی دیگر ابزارهای لازم برای حمایت از آن ها هم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: معتادان زن به سرعت آسیب می بینند و کارتن خواب می شوند و به دلیل شرایط فیزیولوژیکی سریع تر به آخر خط می رسند و از پا در می آیند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با اشاره به بند «ث» ماده ۸۰ برنامه ششم اظهار  داشت: این بند بر ایحاد مراکز صیانت جامع توانمند سازی و صیانت معتادان زن تصریح دارد اما این مرکز در خراسان شمالی وجود ندارد و از دیگر سو، حتی مرکز ماده ۱۶ مخصوص زنان معتاد نیز نداریم و درواقع با این نداشته ها امکان نگهداری زنانی که متجاهر و بی خانمانه هستند وجود ندارد که این دو مکان از نیازهای اولیه اقدامات مقابله با اعتیاد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی و پیشگیری برای کنترل هیجان و خشم ویژه دانش اموزان و دانشجویان و توسعه آموزش های پیشگیری در نقاط پرخظر و محلات با تاکید بر جمعیت جوان نوجوان و زنان انجام شده است گفت: کمبود نشاط اجتماعی از عوامل درگیر شدن با اعتیاد است و برای افزایش نشاط اجتماعی به ویژه  در حوزه زنان باید فعال تر وارد شد.

وی با بیان اینکه ۳۸ معتاد زن متجاهر و خیابانی در این استان شناخته شده است، افزود: درمان زنان معتاد موفق تر است و زنان به همان نسبت که سریع دچار مشکل می شوند سریع هم درمان می شوند و اگر مراکز یاد شده در این استان ایجاد شود زنانی که اعتیاد آن ها درمان می شود در مراکز توانمند سازی و صیانت نیز نگهداری خواهند شد و پس از حرفه آموزی وارد اجتماع می شوند اما اکنون در نبود این مراکز احتمال بازگشت آن ها به کارتن خوابی و تجاهر با توجه به نبود حمایت های لازم احتمال بالایی دارد.

وی از شناسایی ۲۹ زن باردار معتاد فاقد خانواده نیز خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۰۳ زن باردار معتاد درمان شد و ۱۳نوزاد نیز از این زنان که شرایط نگهداری نداشتند گرفته و به مراکز حمایتی تحویل داده شد.  

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و مهمترنی آسیب اجتماعی این استان اعتیاد است.

با توجه به رتبه چهارم اعتیاد در خراسان شمالی، این آسیب اجتماعی منشا آسیب های دیگری مانند طلاق و سرقت شده است.

۴۵ هزار معتاد در جمعیت عمومی استان در بازه سنی ۱۵ تا ۶۰ سال شناسایی شده اند.

ب/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.