هنر در میان دختران و زنان شهرستان راز و جرگلان از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است، رنگ و طرح در میان این افراد بسیار خاص بوده بطوریکه این بانوان این منطقه با ذوق و قریحه ای که دارند همیشه آثار جهانی همچون فرش دو رویه تمام ابریشم را خلق کرده اند.

تولید پارچه های ابریشم به صورت کاملا سنتی از دیگر هنرهای زنان و دختران این منطقه است که تمام محصول تولید شده نیز به مصرف خود شهرستان می رسد.

برای تولید چنین پارچه هایی باید نخ ابریشم وجود داشته باشد که ابریشم استفاده نیز محصول همین زنان و بانوان هنرمند و یا تولید این شهرستان است که در آنجا تولید می شود.

اما بالا رفتن قیمت ابریشم این نگرانی را به وجود آورده که مبادا این صنعت دست منحصر به فرد که تبدیل به درآمدی برای زنان خانوار منطقه شده به حاشیه کشیده شود.

گلثوم کوهی یکی از بانوان ترکمن و کارآفرینان برتر در حوزه پارچه بافی ابریشم شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان شمالی گفت: مدت زیادی است که در حرفه پارچه بافی با ابریشم مشغول بکار هستم و حتی در حال آموزش این حرفه به سایر زنان این بخش هستم.

وی با اشاره به اینکه این حرفه را از مادر بزرگ خود آموخته ام، افزود: زنان بخش جرگلان برای انجام این کار ابتدا ابریشم را از طریق تولید پیله ابریشم تامین می کنند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه پیله های ابریشم تولید شدند، ابتدا تمیز می شوند و سپس توسط دستگاهی به نخ های ابریشم استحکام داده می شود.

کوهی اظهار کرد: بعد از اینکه نخ ها محکم شدند به صورت ضرب دری تبدیل به کلاف می شوند و بعد از آن توسط خاکستر درخت توت و بوته کنجد سفید، سفید می شوند و با با رنگ های شیمیایی، پوست درخت گردو و پوست انار رنگ می شوند.

وی بیان کرد: آهار کردن نخ های ابریشم از دیگر اقداماتی است که بعد از رنگ کردن انجام می شود و این امر مقاومت نخ ها را بیشتر می کند.

به گفته وی نخ های محکم شده داخل قرقره گذاشته می شود و توسط آن امر چله کشی انجام می شود.

کوهی تصریح کرد: با پارچه های ابریشم بافته شده روسری ترکمن ابریشمی و پارچه پیراهنی زنانه تولید می شود.

وی بیان کرد: تا سال گذشته خود خانواده امر نوغان داری را برای تامین نخ ابریشم مورد نیاز انجام می داد اما از آنجاییکه امسال مشکل تامین برگ درخت توت وجود داشت، تولید پیله ابریشم نداشتم اما به مقدار 20 کیلوگرم از تولیدکنندگان پیله ابریشم، پیله خریداری کردیم و باید تبدیل به نخ کنیم.

این کارآفرین نمونه گفت: با این میزان پیله خریداری شده می توان هفت تا هشت پارچه روسری هشت متری بافت.

وی توضیح داد: سال گذشته که قیمت هر کیلوگرم ابریشم با قیمت 170 هزار تومان بود امسال به 700 تا 800 هزار تومان رسیده در نتیجه قیمت روسرهای نیز بالا رفته است.

کوهی با بیان اینکه برای بافت پارچه هر روسری ابریشمی یک کیلوگرم ابریشم نیاز است، افزود: بنابراین مجبور هستیم تا هر روسری ابریشمی را با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان به فروش برسانیم این درحالیست که این رقم در سال گذشته 850 هزار تومان بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین روسری هایی را با این قیمت مردم خریداری می کنند، بیان کرد: از آنجاییکه یکی از رسوم قوم ترکمن در این منطقه این است که در مراسم شادی روسری ابریشم را بر سر کنند، این روسری های خریداری می شود و هنوز مشتریان خود را از دست نداده است.

کوهی ادامه داد: البته برخی از افراد نیز هستند که در مراسم شادی پیراهن با پارچه ابریشمی بر تن می کنند که برای یک پیراهن ابریشمی هشت متر پارچه نیاز است و قیمت آن یک میلیون و 500 هزار تومان می شود، اما با توجه به بالا رفتن قیمت، به پوشیدن پیراهن هایی با پارچه کتان بسنده می کنند ولی هنوز بازار روسری ابریشمی رونق دارد.

به گفته وی پارچه های بافته شده در مساحت 36*40 سانت است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.