به گزارش ایرنا دکتر علی حق بین، سه شنبه در نشستی خبری که با محوریت «بسیج ملی کنترل فشار خون» برگزار شد، اظهار داشت: احتمال می رود حدود 52 هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال استان فشار خون بالا داشته باشند.
وی افزود: در قالب این طرح 50 درصد افراد بالای 30 سال استان و نیز بیماران کلیوی و زنان باردار، که جمعیتی حدود 349 هزار نفر را شامل می شوند، مورد سنجش فشار خون قرار می گیرند.
دکتر حق بین با اشاره به کمک و همراهی تمامی سازمان ها در این پویش برای شناسایی مبتلایان، گفت: کنترل های لازم در این رابطه از طریق رابطان بهداشت صورت می گیرد.
وی افزود: تمامی افراد مبتلا برای درمان خود باید سبک و روش زندگی و تغذیه خود را تغییر دهند و به پیاده روی، تغذیه سالم، کاهش استرس و اضافه وزن توجه بیشتری داشته باشند.

* 20.3 درصد جمعیت استان فشار خون دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به ابتلای 20.3 درصد جمعیت بالای 30 سال استان به فشار خون بالا، اظهار داشت: بر این اساس حدود 64 هزار نفر از جمعیت استان گرفتار این بیماری هستند.
دکتر سیداحمد هاشمی با اشاره به بی خبر بودن 60 درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود، افزود: 19 درصد این افراد نیز هیچ گونه اقدامی برای کنترل فشار خون خود نمی کنند.
وی با اشاره به راه اندازی پویش مبارزه با پرفشاری خون در سطح کشور و استان، برای اطلاع رسانی در خصوص پیامدهای این بیماری، اظهار داشت: بیماری های قلبی و عروقی در صدر علت مرگ و میر هستند که از مهمترین دلایل ابتلا به آن فشار خون بالا است.
وی با اشاره به تاثیرگذاری بالای تغذیه سالم در درمان این بیماری، بر پرهیز از استفاده زیاد از نمک و چربی ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر میزان مصرف نمک و روغن در کشور و استان ما بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اجرای برنامه خودمراقبتی در قالب این پویش، اظهار داشت: هر شخص می تواند با گرفتن فشار خون خود، وضعیت را در سامانه سلامت ثبت و اطلاعات و راهنمایی لازم را دریافت کند.
دکتر هاشمی یادآور شد: در مرحله دوم این پویش تمامی افراد در 85 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، 307 خانه بهداشت و 20 پایگاه سیار استان غربالگری می شوند.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.