علی مستوفیان روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد موزه های مشارکتی مشروط به همکاری دستگاه های مختلف مرتبط است اما با وجود پی گیری های این اداره و با وجود دریافت مجوز از سازمان مرکزی هنوز منتظر موافقت این دستگاه ها هستیم.
وی گفت: ساختمان بانک ملی یک اثر تاریخی است و با وجود اینکه مجوز ایجاد موزه سکه و پول را هم در این محل دریافت کرده ایم اما بانک ملی باید کار را شروع کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی پارک موزه ارتش و موزه مفاخر را هم از جمله موزه های مشارکتی بیان کرد که باید راه اندازی شود.
مستوفیان با بیان این که شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان هنوز موزه ندارند، افزود: شهرداری آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان زمینی به همین منظور واگذار کرده است و ساخت موزه در این محل به محض دریافت اعتبار آغاز می شود.
وی از ساخت موزه در اسفراین نیز خبر داد و افزود: موزه این شهرستان که با استانداردهای لازم در حال ساخت است تا پایان سال به اتمام می رسد.
وی اظهار داشت: موزه مردم شناسی عمارت مفخم با هماهنگی اداره کل موزه های تهران راه اندازی شد و از همان زمان تلاش داریم مجموعه موزه عمارت مفخم و آیینه خانه هم بازگشایی شود و اکنون 3 میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی برای مرمت بنا دریافت کرده ایم.
621 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
از مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست ملی کشور، 509 اثر تاریخی، 42 اثر طبیعی، 70 اثر ناملوس و تعداد 11 اثر نیز ثبت جهانی شده است.
6 موزه فعال با مساحت 10 هزار و 150 متر مربع در خراسان شمالی دایر است.
موزه های این استان شامل عمارت مفخم، موزه باستان شناسی و مردم شناسی، آیینه خانه مفخم، حمام قدیمی جاجرم موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم و موزه قلعه جلال الدین گرمه است.
استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و هرساله پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) عبوری است.
ب/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.