محمدرضا قلی پور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بارش باران و سیل به یکهزار و 412 باب سرپناه عشایر استان که در مناطق قشلاقی استان گلستان و نیز شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و اسفراین مستقر بودند، آسیب وارد کرد.
وی افزود: 40 درصد این سرپناه ها که از مصالح بومی شامل خشت و گل، سنگ و چوب ساخته شده اند بین 30 تا 100 درصد خسارت دیده اند.
وی اظهار داشت: خانوارهای عشایری این استان در مناطق قشلاقی از سرپناه های خشتی و گلی و در مناطق ییلاقی از سیاه چادر استفاده می کنند.
قلی پور اظهار داشت: سرپناه های عشایری از نظر جانمایی غلط، استفاده غیر اصولی از مصالح و سایر موارد آسیب شناسی می شود و برای بازسازی و مقاوم سازی آنها برنامه ریزی خواهد شد.
وی افزود: از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز مجوز بازسازی سرپناه های عشایری با مصالح مستحکم از جمله بلوک و سیمان گرفته شده که این امر بسیار کمک کننده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر استان در سال جاری از ناحیه بارندگی و سیل 400 میلیارد ریال خسارت دیدند که 64 میلیارد ریال آن به سرپناه های آنان وارد شده است.
قلی پور افزود: در زمان بارش باران، بین برخی خانوارهای عشایر استان پلاستیک توزیع کردیم که از این طریق از بخشی از سرپناه ها محافظت شد.
وی اظهار داشت: عشایری که از سیاه چادر برای سرپناه استفاده می کردند از ناحیه بارش باران خسارت زیادی ندیدند.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: علاوه بر خسارت ها از ناحیه بارش باران 50 درصد چادر خانوارهای عشایری این استان کهنه و فرسوده است که نیاز به مرمت و نوسازی دارد.
قلی پور افزود: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب 50 میلیارد ریال برای نوسازی چادرهای عشایر استان اختصاص یافته بود که با آن پنج هزار تخته چادر برزنتی در اختیار خانوارها قرار گرفت.
وی گفت: اختصاص اعتبار برای خرید چادر عشایر برای اولین بار در این استان اتفاق افتاد اما این چادرها بعد از گذشت پنج سال در اثر باد و باران، آفتاب و سرما هم اکنون فرسوده شده و نیاز به تعمیر و حتی نوسازی دارد.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.