به گزارش ایرنا راه ارتباطی روستای رشوانلو، از توابع بخش مرکزی شیروان، از مسیر رود می گذرد که با هر بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه، زخم راه و تردد روستاییان دوباره تازه می شود.
اهالی روستا می گویند که این وضعیت آنان را برای سفر به مرکز شهرستان برای تامین مایحتاج زندگی روزمره به دردسر انداخته و گاه باید برای یک رفت و آمد ساعت ها وقت گذاشته و انتظار بکشند تا یک تراکتور گذری آنها را از عرض رودخانه عبور دهد.
یکی از ساکنان روستا می گوید: چندین سال بود رودخانه خشک بود که بارندگی های اندک فصل بهار جان تازه ای به رود می داد اما مردم در تردد دچار مشکل نمی شدند و اگر هم می شدند این برای یک یا دو روز بود، اما حکایت بارندگی های امسال متفاوت است.
براتعلی رستمیان افزود: هم اکنون بیش از 40 روز است با جاری شدن سیلاب شدید، راه ارتباطی این روستا مسدود شده که مشکلات فراوانی را برای اهالی روستا ایجاد کرده و آنان برای تهیه نیازهای زندگی خود از شهر با مشکلاتی مواجه هستند.
پیرمردی 65 ساله و عصا به دست از این روستا که نفس نفس زنان، قصد سفر به شهر را دارد، می گوید: چندین ساعت است که در این سوی رودخانه منتظر تراکتور هستم ولی گویا تراکتورها اول صبح عبور کرده اند و تا عصر هیچ خبری نیست.
طاهر خداپیرزاده اظهار داشت: مسئولان بارها از منطقه بازدید و موضوع را پیگیری کرده اند اما اقدام موثری که منجر به حل مشکل روستا شود انجام نشده و همچنان منتظر هستیم این شرایط سخت برطرف شود.

* راه رشوانلو از اسفند پارسال قطع است
دهیار روستای رشوانلوی شیروان نیز گفت: از 28 اسفند سال 97، جاری شدن سیلاب موجب مسدود شدن راه ارتباطی این روستا شد که از آن موعد اهالی روستا تنها با تراکتور می توانند از عرض رودخانه عبور کنند.
رقیه نظرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال های پیش به دلیل خشک بودن رودخانه، مردم مشکلی برای تردد از این مسیر نداشتند ولی بارندگی های امسال کار دست آنان داد.
وی افزود: در نخستین بارندگی ها که جریان سیلاب شدیدتر بود با بالگرد و تراکتور آذوقه و مایحتاج به روستا می رسید اما با توقف کمک رسانی ها، و با توجه به نبود فروشگاه و نانوایی در روستا، اکنون ساکنان برای تهیه نان، مواد غذایی و سایر مایحتاج خود دچار مشکل هستند.
نظرزاده، با تقدیر از اقدامات ستاد بحران شهرستان افزود: مردم روستا برای عبور از رودخانه باید تا روستای دوآب و کورکانلو، در فاصله پنج کیلومتری، پیاده بروند که البته گاه در صورت گذر تراکتور از رودخانه، سوار بر آن می شوند.
دهیار روستای رشوانلو گفت: در چندین نوبت بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از روستا، اجرای یک راه ارتباطی از بالای کوه چاره کار عنوان شده که اکنون در دست اجراست اما با توجه به هزینه بالای آن نیمه کاره مانده است.
وی همچنین به مشکل محرومیت این روستا از نعمت گاز اشاره کرد و افزود: علیرغم پیگیری های فراوان، گازرسانی به رشوانلو نیز به دلیل عدم موافقت راه و شهرسازی برای عبور خط لوله از راه، ابتر مانده است.
نظرزاده گفت: طرح گازرسانی چند سال است که معطل مانده و مردم، این روستای سردسیر و کوهستانی، به ناگزیر از سوخت مایع و فسیلی استفاده می کنند.

* گذر 4 کیلومتر راه روستا از بستر رودخانه
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار شیروان با تایید مشکلات اهالی روستای رشوانلو در زمینه راه ارتباطی گفت: چهار کیلومتر از راه ارتباطی این روستا در بستر رودخانه قرار دارد که با بارندگی های اخیر، امکان تردد آنان از بین رفته است.
صمد ایزانلو اظهار داشت: به دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن این مسیر و محدودیت زمانی، مقرر شد در اقدامی مشترک، ایجاد راه جایگزین با همکاری ناحیه مقاومت بسیج، راه و شهرسازی، راهداری و مردم منطقه در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون تردد از این مسیر فقط با وسایل نقلیه سنگین مانند تراکتور امکانپذیر است، گفت: قبلا بخشی از مسیر جدید ارتباطی توسط راه و شهرسازی اجرا شده که به دلیل نبود اعتبار ناتمام مانده است.
ایزانلو با اشاره به نیاز این مسیر به خاکبرداری زیاد در سه نقطه آن، افزود: با این خاکبرداری که حدود 5 میلیارد ریال هزینه بری دارد تنها راه دسترسی برای ساکنان روستا ایجاد می شود.
وی گفت: برای ساخت راه استاندارد برای رفت و آمد ساکنان این منطقه به تخصیص 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
معاون فرماندار شیروان با اشاره به اقدامات کنونی اداره راه و شهرسازی برای بهسازی این مسیر، گفت: پیگیر حل مشکل راه روستاییان هستیم و هم اینک دستگاه بولدوزر در منطقه مستقر است.
ایزانلو افزود: با تامین اعتبار لازم و خرید یک دستگاه پیکور، مسیر ارتباطی این روستا اصلاح و راه ارتباطی جدید آن برقرار خواهد شد.
روستای رشوانلو در 45 کیلومتری شمال شیروان، 80 خانوار مشتمل بر 400 نفر جمعیت دارد.
7186/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.