رضا فیروزه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش کالاهای صادراتی را بیش از 134میلیون دلار دانست که این میزان هم نسبت به سال 96 بیش از 10 درصد کاهش دارد.
وی با بیان اینکه سال گذشته صادرات 160 میلیون دلار کالا از این استان هدف گذاری شده بود افزود: در سال گذشته 84 درصد از برنامه های صادراتی تحقق یافته است.
فیروزه گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک)، محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، سیمان، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، الکترود، آخال خرده ریز و مصالح ساختمانی است.
وی اظهار داشت: این میزان کالا به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه، هند، امارات، بلغارستان، مالزی، ازبکستان، عراق، ایتالیا، آمریکا، دانمارک، اسپانیا، میانمار، استرالیا، سومالی، سریلانکا، تایوان، پاکستان، روسیه، آلمان، گرجستان، بلژیک و قزاقستان صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین صادرات استان به کشور افغانستان بوده است گفت: 29 درصد از صادرات استان به افغانسان انجام شده است و هند 21.7 درصد، میانمار 11.9 درصد، عراق 10.4 درصد، ترکمنستان 8.5 درصد و سایر کشورها 18.5 درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

* افزایش واردات
فیروزه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به افزایش واردات کالا به استان در سال 97 گفت: پارسال 12.9 هزار تن کالا به ارزش 26.6 میلیون دلار به استان وارد شده است.
وی گفت: میزان واردات کالا نسبت به سال ماقبل 116 درصد از لحاظ ارزشی 143 درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی شامل مجموعه برنج، گل، برگ و میوه مصنوعی، فروکروم، نیکل، ماشین تراش افقی برای برداشتن فلز، ماشین ها و دستگاه های مکانیکی با کار خاص، اجزاء و قطعات ماشین آلات و دستگاه های پرورش طیور یا جوجه، چراغ های شیلنگی و سایر مصنوعات و لامپ رشته ای، الیاف شیشه ای، سیمان نسوز، گرافیت مصنوعی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کالاهای مزبور از کشورهای چین، پاکستان،ترکیه، کانادا، اتریش و فدراسیون روسیه وارد استان شده است.
به گزارش ایرنا، تک محصلی بودن صادرات، یکی از دغدغه های صادراتی خراسان شمالی است و اکنون بخش بسیار چشمگیری از صادرات استان به محصولات پتروشیمی وابسته است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.