مهدی کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میانگین بارش های سال زراعی 97-98 را تا 23 فروردین ماه امسال 297.7 میلی متر اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان در سال زراعی گذشته 114.9 میلی متر بوده است.
وی افزود: این در حالی است که میانگین بلندمدت بارش های استان در دوره زمانی 40 ساله گذشته 186.7 میلی متر بوده است.
کمالی گفت: بر این اساس بارندگی های سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته 159 درصد و نسبت به بلندمدت 59 درصد رشد داشته است.
وی میزان بارش های شهرستان بجنورد تا 20 فروردین ماه را 283.5 میلی متر اعلام کرد که نسبت به 80.5 میلی متر سال گذشته 203 درصد و نسبت به 168.9 میلی متر دوره بلندمدت 115 درصد رشد را نشان می دهد.
رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی خراسان شمالی یادآور شد: بیشترین بارش های سال زراعی امسال استان متعلق به شهرستان رازوجرگلان با 435.5 میلی متر است و افزود: این میزان در سال زراعی گذشته 145.9 میلی متر بوده که از 290 درصد افزایش در سال جاری برخوردار است.
کمالی گفت: همچنین بارندگی های امسال این شهرستان نسبت به 199.2 میلی متر بارش دوره بلندمدت 235 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به افزایش بارندگی ها در سایر شهرستان ها در دوره کوتاه و بلندمدت، اظهار داشت: کمترین میزان بارندگی امسال مربوط به جاجرم بوده که در سال زراعی گذشته 51 میلی متر بوده که امسال با رشد 121 درصدی به 171.9 میلی متر رسیده و نسبت به 75.5 میلی متر دوره بلندمدت 96 درصد رشد داشته است.
وی ضمن رد گفته های برخی مبنی بر تاثیرگذاری بارورکردن ابرها بر بارندگی های امسال، افزود: بارورکردن ابرها امری نقطه ای است در حالی که این سامانه بارشی کل کشور را در بر گرفته است.
رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی خراسان شمالی این بارندگی ها را در نتیجه تغییرات سیستماتیک بارشی دانست که باعث ایجاد مقدار زیادی رطوبت روی دریای مدیترانه و سایر قسمت ها شده که بدون هیچ مانعی وارد کشور شده و باعث ایجاد تغییرات اقلیمی و چرخه های آب و هوایی شده است.
وی گفت: در خصوص تاثیرات این بارندگی ها بر خشکسالی نیز اظهار داشت: خشکسالی پدیده ای چند ساله است که با بارندگی های یک سال از بین نمی رود.
وی افزود: با بارش های رخ داده در این مدت در بحث خشکسالی هواشناسی در این چند ماهه شاهد ترسالی بودیم امام نگاه به بارندگی های یک سال گذشته نشان می دهد همچنان استان شاهد خشکسالی است زیرا که از بین رفتن خشکسالی نیاز به زمان دارد.
میانگین بارش های سالیانه خراسان شمالی 240 میلی متر است.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.