به گزارش ایرنا، سازمان آتش نشانی بجنورد بارها در زمینه فعالیت غیرمجاز و ناایمن ال.پی.جی ها ابراز نگرانی کرده و نسبت به آن هشدار داده است. این سازمان خواستار ساماندهی فعالیت این واحدها در مکانی ایمن و استاندارد شده اما این امر تاکنون محقق نشده است.
شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان شمالی اعلام کرده است که سوخت ال.پی.جی در سبد سوخت تعریف نشده است از این رو نمی تواند برای ایجاد جایگاه ایمن مجوز صادر کند.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می گوید که نظارت بر فعالیت غیرمجاز واحدهای ال.پی.جی با اداره کل استاندارد است و اداره کل استاندارد مدعی است فعالیت واحدهای صنفی که اقدام به سیلندر پر کردن دارند باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت ممانعت شود.
اداره کل استاندارد بیان کرده است که چون مجوز واحدهای صنفی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده، جلوگیری از تخلف این واحدها هم با آن سازمان است.

* فعالیت هفت واحد تاسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع مجاز در استان
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان شمالی در این باره گفت: در سطح استان، هفت واحد تاسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع مجاز وجود دارد که با رعایت الزامات فنی و ایمنی این شرکت و مطابق با دستورالعمل های استاندارد و نظارت مستمر کارشناسان آن اداره و نمایندگان این شرکت فعالیت دارد.
مجتبی شکوری اظهار داشت: این واحدها با هدف تامین گاز مایع خانوارهایی که از نعمت گاز طبیعی بهره مند نیستند فعالیت می کنند.
وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر نصب غیرمجاز و نا ایمن تجهیزات گاز مایع بر روی خودروها و توزیع گسترده این فرآورده در مکان های فاقد مجوز، مخاطرات جدی را بدلیل کاهش ضریب ایمنی خودروها برای رانندگان و سرنشینان خودروها در معابر عمومی فراهم کرده است.
وی گفت: عرضه کپسول های ای.پی.جی در مکان های غیر مجاز و عرضه نا ایمن و خارج از شبکه با قیمت های متفاوت و غیر مصوب رواج یافته است.
شکوری خاطرنشان کرد: ضمن تایید نگرانی های سازمان آتش نشانی، این شرکت، مکرر در جلساتی که بدین منظور برگزار شده موافقت خود را با ممانعت و برخورد قانونی با عاملان توزیع غیر مجاز اعلام داشته است.
وی گفت: در راستای اقدامات قانونی مراجع ذیصلاح و همکاری با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که به عنوان متولی تنظیم ونظارت بربازار است، آماده هرگونه همکاری بوده و نماینده خود را در بازدیدهای مشترکی که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی گردیده اعزام کرده است.
شکوری تصریح کرد: با وجود پیگیری های مستمر، بر اساس تصمیم ستاد سوخت کشور، گازمایع در سبد سوخت حمل و نقل قرار نگرفته و احداث جایگاه عرضه ای.پی.جی در حال حاضر امکان پذیر نیست.
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: جایگاه های ال.پی.جی به عنوان سبد سوخت مکمل برای مصرف در بخش حمل و نقل شهری و بین شهری ایجاد و در حال ارائه خدمات توسط 29 باب جایگاه درسطح استان هستند.

* هیچ اقدامی برای ساماندهی انجام نشده است
مدیرعامل آتش نشانی بجنورد هم به شدت از فعالیت واحدهای ال.پی.جی در سطح این شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی این واحدها انجام نشده است.
مجید گریوانی اظهار داشت: مکاتباتی با شرکت توزیع نفت انجام شده است اما این شرکت اعلام کرد که نمی توند مجوزی برای راه اندازی جایگاه استاندارد صادر کند زیرا ال.پی.جی در سبد سوخت ناوگان حمل و نقل قرار ندارد.
وی افزود: تنها یک واحد سیلند پرکنی در بیدک بجنورد دارای مجوز است و مالک آن اعلام کرده است که در صورت اعطای مجوز، با سرمایه خود، نسبت به راه اندازی جایگاه استاندارد اقدام می کند.
وی افزود: مالک این فرد اعلام کرده است نسبت به تهیه نازل و مخازن استاندارد اقدام می کند و قیمت عرضه این سوخت را در حدی پایین می آورد که هیچ متقاضی در داخل شهر سوخت گیری نکند.
گریوانی با بیان اینکه در بجنورد 30 واحد ال.پی.جی فعال است که قریب به اتفاق آنان غیرمجاز هستند اظهار داشت نمی توان به راحتی جلوی فعالیت 30 واحد را گرفت و افراد را بیکار کرد اما باید با رایزنی و هم افزایی، تدبیری برای ساماندهی آنان داشته باشیم.
مدیرعامل آتش نشانی بجنورد تاکید کرد:. باید با همکاری سازمان های مختلف، مجوزهای لازم برای فعالیت ایمن این واحدها داده شود.
وی افزود: در استان های دیگر هم وضعیت همین است و ال.پی.جی ها با مشکل ایمن روبه رو هستند.
گریوانی اظهار داشت: دامنه اشتعال ال.پی.جی پایین است و سریع تر از سی.ان.جی مشتعل می شود از این رو نیاز است تا ایمنی واحدهای توزیع این محصول بیشتر مورد توجه باشد.
مدیرعامل آتش نشانی بجنورد در باره استفاده خودروها از ال.پی.جی گفت: برخی ناوگان عمومی بین شهری هم از سوخت ال.پی.جی استفاده می کنند که این امر بسیار خطرناک است و باید نظارت بر آن بیشتر شود.

* صمت، مجوزی برای ال.پی.جی نداده است
معاون وقت امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: شماری از واحدهای صنفی برای خدمات به مسافران، در جاده ها نسبت به توزیع اقلام مختلف مبادرت دارند و از این سازمان مجوز دریافت کرده اند که بعضا به توزیع گاز ال.پی.جی هم اقدام می کنند.
محمدعلی صدرزاده با بیان اینکه اقدام این واحدها برای سیلندر پر کنی، تخلف است اظهار داشت: این واحدها مجوزی برای توزیع ال.پی.جی ندارند.
وی افزود: باید تیمی متشکل از دستگاه های مختلف برای ساماندهی این واحدها اقدام کنند.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکید کرد: همه خوار و بار فروشان در حاشیه جاده ها و بیرون از شهر و به صورت غیرقانونی این کار را انجام می هند.

* باید با تخلف ها برخورد شود
مدیرکل استاندارد خراسان شمالی هم در این باره با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بر واحدهایی که به صورت غیرمجاز نسبت به توزیع ال.پی.جی مبادرت دارند نظارت داشته باشد گفت: باید با این فعالیت های غیرمجاز برخورد شود.
فهیمه مهمان نواز اظهار داشت: این واحدها، خارج از پروانه ای که دریافت کرده اند، نسبت به پر کردن سیلندر مبادرت دارند و باید جلوی آن گرفته شود.
وی افزود: هشدارها در این زمینه داده شده است و با توجه به اینکه شاهد حادثه های انفجار در این واحدها بوده ایم باید فکر اساسی برای جلوگیری از این واحدهای ناایمن اندیشه شود.
مهمان نواز اظهار داشت: نظارت بر این واحدها، وظیفه استاندارد نیست اما اگر دستگاه ها، خواستار کمک ما باشند، آمادگی داریم تا در کار مشترک برای ساماندهی این واحدها اقدام شود.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد خراسان شمالی هم گفت: در این استان هفت جایگاه ال.پی.جی، از شرکت نفت مجوز دارند که در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان هستند.
احسان طاهری اظهار داشت: بر اساس قانون، استاندارد نظارت بر این جایگاه ها را بر عهده دارد اما واحدهای صنفی که در بیرون و حاشیه شهر نسبت به پر کردن سیلندرها مبادرت دارند، مشمول استاندارد نبوده و استانداردی برای آن تعریف نشده است.
وی با بیان اینکه استاندارد اجباری برای ال.پی.جی تعریف نشده است و ما نمی توانیم بر فعالیت آنان نظارت داشته باشیم گفت: جایگاه های عرضه گاز ال.پی.جی که پروانه بهره برداری معتبر از دستگاه های صادر کننده مجوز به خصوص شرکت نفت دارند تحت پوشش استاندارد هستند.
در این میان، مردم همچنان نگران فعالیت ال.پی.جی ها هستند و تعلل در ساماندهی آنان می تواند زمینه ساز بروز حادثه های جبران ناپذیر باشد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.