از این رو این روز را روز طبیعت خوانده اند ولی متاسفانه برخی در همین روز نیز با طبیعت نامهربانی می کنند که گواه این ادعا رفتاری است که با طبیعت دارند.
اگر در غروب این روز و یا روز چهاردهم فروردین سری به جنگل‌ها، پارک‌ها و یا فضای سبز اطراف شهرها بزنیم خواهیم دید که طبیعت بی زبان، دچار چه بی مهری هایی شده و هر انسان منصفی به این نتیجه می رسد که 13 فروردین هر روزی می‌تواند باشد مگر روز طبیعت.
همه می دانیم این روزها حال دل مردم به علت همدردی با هموطنان آسیب دیده از سیل گرفته و ابری است، اما با این وجود برای اجرای این رسم باستان عده زیادی از خانه ها و شهرها خارج شده و ا ین روز را در بوستان ها و تفرجگاه های مختلف می گذرانند.
یکی از کارهایی که در این روز انجام می شود، به همراه بردن سبزه های نوروزی و سپردن آن به طبیعت و رها کردن آن در آب است که همین امر خود موجب آلودگی طبیعت می شود و به همین دلیل شهرداری بجنورد نقاطی را تعیین کرده است تا سبزه های عید همشهریان را جمع آوری کند و به مردم نیز توصیه می شود از رها کردن سبزه های عید خودداری کنند.
این نقاط در مبادی ورودی و خروجی بوستان های باباامان و بش قارداش، ورودی بوستان دوبرار و خروجی شهر به سمت تهران و جنب پلیس راه مستقر است.
هم چنین همزمان با روز طبیعت 7 هزار کیسه زباله در مبادی ورودی شهرها، بوستانها و مکان های تفریحی، شهرستان های این استان توزیع شد و مدیرکل محیط زیست استان از آزاد بودن تردد مردم به پارک های ملی و مناطق حفاظت شده خبر داد.
علی اصغر مطهری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مهمترین صدماتی که مردم به طبیعت وارد می کنند ریختن زباله و نایلون در آن است.
وی افزود: در واقع با توزیع کیسه زباله بین مردم از آنها درخواست می کنیم زباله های خود را در طبیعت رها نکنند و به ویژه زباله های غیرقابل بازیافت را جمع آوری کرده و با خود برگردانند.
مطهری با بیان اینکه مردم می توانند در این روز از پنج منطقه حفاظت شده، سه پارک ملی و یک پناهگاه حیات‌وحش استان دیدن کنند، افزود: تردد مردم به این نقاط آزاد است به جز مناطق امن که زیستگاه گونه های خاصی از گیاهان و حیات و وحش هستند و در هر یک از این مناطق یک منطقه امن نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه در این روز محیط بانان محیط زیست نیز در کنار مردم هستند، تصریح کرد: شهروندان از بردن وسایل آتش‌زا به داخل بوستان های ملی و حفاظت شده، قطع شاخه‌های درختان برای آتش و تخریب طبیعت پرهیز کنند و در صورت افروختن آتش، هنگام ترک محل از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.
بیایید روز طبیعت با طبیعت مهربان باشیم و رد پایی از زباله و آسیب در طبیعت به جا نگذاریم و بلای طبیعت و جان خود نشویم.
استان خراسان شمالی دارای 21 روستا و منطقه گردشگری و هدف گردشگری و سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، 5 منطقه حفاظت‌شده سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، پناهگاه حیات وحش میاندشت است.
این استان در مسیر تردد مسافران استان های شمالی به خراسان رضوی قرار دارد و هر سال میلیون ها مسافر از آن عبور می کنند.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.