به گزارش ایرنا سیر و سیاحت در طبیعت و طبیعت گردی از الگوهای جذاب گردشگری است که می تواند فرصت تماشای مناظر مختلف خدادادی نظیر کوه، جنگل، بیابان، ساحل، حیات وحش و غیره را برای هر گردشگری ممکن سازد.
چشم اندازهای طبیعی با دارا بودن ویژگی زیبایی شناختی لازم جاذبه های فرهنگی و اقلیمی را به نمایش می گذارند.
در این میان با سفر به سیستان و بلوچستان می توان اقلیم های مختلف طبیعی را به یکباره تجربه کرد به گونه ای تفتان با هوای کوهستانی، اقیانوس در سواحل مکران با نسیم خنکای مدیترانه ای، جنگل های حرا با طبیعتی بکر و جذاب و بیابان لوت با کویری شنی و گرم فرصت های جذابی را برای علاقمندان به طبیعت فراهم می کنند.
گونه های جانوری و گیاهی سیستان و بلوچستان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شنی و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان هستند که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.
منابع دریایی و شیلاتی، وجود آثار طبیعی - ملی، تالاب های شور و شیرین، دریاچه ها، جنگل، کوه هایی با چشم انداز خاص و غارهای طبیعی که می تواند سیستان و بلوچستان را به قطب گردشگری و توسعه اکوتوریسم در کشور و منطقه تبدیل کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: از مهمترین فرصت‌های فرا روی توسعه زیست محیطی استان از منظر محیط ‌زیست طبیعی می توان به وجود آثار طبیعی ملی، جنگل های ارزشمند، تالاب های شور و شیرین، رودخانه ها، دریاچه ها، کوههایی با چشم انداز خاص و غارهای طبیعی اشاره کرد که می تواند منطقه را به قطب گردشگری و توسعه اکوتوریسم در کشور تبدیل کند.
مجید پورمردان افزود: وجود پتانسیل های قوی اجتماعی در سیستان و بلوچستان برای حفاظت از منابع طبیعی و امکان مشارکت عمومی برای حفاظت از مناطق، وجود موزه تاریخ طبیعی و امکان گسترش و توسعه فضاهای شبیه سازی شده با پیش بینی محل های وسیع تر، مکان ایجاد فضاهای مصنوعی با هدف احیا و تکثیر گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده، وجود گونه های با ارزش گیاهی و جانوری و نگرش خاص جوامع محلی به موضوعات محیط زیست و حفظ گونه های جانوری با ارزش از دیگر ظرفیت ها در این حوزه است.
وی با اشاره به فرصت های پیش روی محیط زیست دریایی گفت: وجود جوامع گسترده مرجانی و امکان ایجاد سایت های حفاظتی بین المللی، وجود جنگلهای مانگرو و زیستگاههای مهم و منحصر بفرد، تعیین منطقه ای به عنوان ذخیره گاه زیست کره، وجود قابلیت های زیستی برای توسعه سطح حفاظت و ساخت پایگاه دریایی، وجود جوامع محلی با اعتقادات سنتی مطلوب و جلب مشارکت این جوامع در راستای حفاظت از زیستگاههای ساحلی از مهمترین ظرفیت های این بخش است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین فرصت هایی برای توسعه زیست محیطی از منظر محیط زیست انسانی نظیر همجواری استان با کشورهای همچون افغانستان و پاکستان و بازار مناسب آنها برای توسعه صنعتی وجود دارد.
وی افزود: منابع دریایی و شیلاتی از دیگر امکانات توسعه صنعتی سیستان و بلوچستان است که می تواند زمینه ساز ایجاد گسترش صنایع شیلاتی و صنایع دریایی در جنوب استان شوند.
پور مردان بیان کرد: همچنین در سیستان و بلوچستان زمینه گسترش صنایع تبدیلی وابسته به محصولات کشاورزی از جمله بسته بندی خرما و صنایع وابسته، تولیدات خوراک دام از ضایعات و هسته خرما وجود دارد.
وی وجود جوامع مرجانی با ارزش، جنگل های منحصر بفرد مانگرو، انواع گونه های جانوری اعم از انواع خزندگان، ماهی ها، پستانداران دریایی، کرانه های سنگی، مصب رودخانه های دائمی و دارا بودن خورهای کوچک و بزرگ، انواع زیستگاههای گلی، مصبی، علف های دریایی و مرجانی، عدم وجود سکوهای نفتی و فعالیت های اکتشاف زیر دریا را از مهمترین نقاط قوت محیط زیست دریایی سیستان و بلوچستان برشمرد که می تواند زمینه ساز جذب توریسم و توسعه منطقه شود.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.