این پژوهشگر، متولد یکم شهریور 1310 است او که در خانواده ای ادب دوست پا به عرصه نهاد در چهار سالگی قرآن را در مکتب خانه آموخت و پس از طی مراحل تحصیلی مقدماتی در اسفراین وارد دوران متوسطه در دبیرستان اسرا سبزوار شد و سپس برای ادامه تحصیلات متوسطه به تهران رفت.
شاهد در سال 1347 تحصیلات خود را در رشته درام شناسی (هنرهای درماتیک یا هنرهای نمایشی ) در دانشگاه تهران اداممه داد و در سال 51 فارغ التحصیل شد.
او از جوانی به شعر و ادبیات علاقه داشت و در سال 1345اشعارش در مجله هلال و انجمن باغ صیانت به چاپ رساند و مجموعه اشعارش در کتاب دیوان شاهد جمع آوری شده است.
استاد احمد شاهد صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصل نامه سراسری مهرگان اسفراین و همچنین صاحب امتیاز و مدیر انتشارات آستوئن بود.
تاریخ آستوئن اشکانی، دیوان شاهد، سرگذشت عشق، سیری در زندگی سربداران، سیری در سکه های شاهان ایران، تذکره شاعران اسفراین، توصیف گویش رویینی و منتخب الاشعار از آثار ارزشمند این چهره ماندگار است.
نخستین پلاک ملی ماندگار خراسان شمالی به پاس سال ها تلاش این چهره ماندگار در حوزه ادبیات و فرهنگ به او تعلق گرفت و بر در منزلش نصب شد.
این چهره ادب و فرهنگ استان در چهارم تیر ماه 97 در سن 87 چشم از جهان فرو بست.
در تیرماه 96 نیز همزمان با روز قلم برای پاسداشت و تجلیل ازیک عمر تلاش این چهره فرهیخته فرهنگی و ادبی خراسان شمالی همایشی با حضور مسئولان و فرهنگ دوستان استان و کشور در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد و از دیگر سو به رسم قدرشناسی از زحمات و تلاش های این چهره ماندگار فرهنگی، ادبی و هنری استان انجمن ادبی اسفراین به نام انجمن ادبی استاد شاهد نام گذاری شد.
شهرستان اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد و کردزبانان اصلی‌ترین ساکنین شهر اسفراین هستند.
ب/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.