به گزارش ایرنا؛ محمدعلی شجاعی روز شنبه در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان با تاکید بر تعامل دستگاه ها، اظهار داشت: اگر کار در حوزه های مختلف استان همدلانه نباشد، مشکلات حل نمی شود.
وی افزود: باید در اجرای طرح ها جنبه های مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و حتی کسب و کار مردم دیده شود وگرنه کارها، علیرغم تلاش بسیار مورد پذیرش و رضایت مردم واقع نخواهد شد.‌
شجاعی با تاکید بر لزوم توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، گفت: توسعه شبکه، ضمن کاهش از شمار سفرها از تعداد تلفات کاسته و هزینه کمتری نیز نسبت به طرح های ایمن سازی راه ها دارد.

* طرح جامع حمل و نقل تا نیمه بهار تدوین شود
شجاعی با بیان اینکه، تحلیل آمارها باید چراغ راهی برای ارائه راهکار درست جمعی باشد، گفت: حداکثر تا 15 اردیبهشت ماه باید طرح جامعی در حوزه های مختلف درگیر حوزه حمل و نقل تهیه و نظر محکم کارشناسی در این خصوص داده شود.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با تاکید بر ضرورت توجه مدیران به محتوای جلسات، گفت: ما حق خطا نداریم بلکه باید با کار جمعی میزان خطا را به حداقل برسانیم تا امور در مسیر درست قرار گیرد.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اجرای پیاده راه در بسیاری کشورهای دنیا برای کاهش تردد و ایجاد یک محیط گرم دورهمی برای مردم، اظهار داشت: باید این نقاط به درستی و کارشناسی شده در نظر گرفته شود تا محلی برای گردش مردم باشد و از آن لذت ببرند.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردم در انجام امور، گفت: هر چه بیشتر مردم پای کارها باشند طرح ها پخته تر و بهتر انجام می شود.
شجاعی، استفاده از فناوری نوین در اجرای طرح ها را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: به صورت سنتی نمی توان کارها را پیش برد زیرا که از زمان افزایش نیرو برای انجام کارها خیلی گذشته است.
وی اظهار داشت: برای کنترل ترافیک باید به اجبار به سراغ پایش تصویری و دوربین های کنترل سرعت و سایر مسائل فناوری روز رفت تا کارها با دقت و سرعت بیشتر و نیروی کمتر انجام شود.
استاندار خراسان شمالی گفت: باید برآورد لازم برای دوربین ها و نقاط پرحادثه و اعتبارات مورد نیاز صورت گیرد تا در 2 مرحله این کار جمع شود و از این طریق هیچ متخلفی ایمن نباشد و بداند که پایش می شود.
شجاعی بر اجرای درست امور برای کاهش تلفات در نوروز امسال تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف استان برنامه جامع کاهش تصادفات رانندگی است که تا حالا اجرا نشده است.

* واژگونی خودروها علت یابی شود
وی با بیان اینکه باید تحلیل درستی روی علت واژگونی ها با توجه به آمار بالای آن صورت گیرد، افزود: باید آسیب شناسی درستی نیز روی زمان رسیدگی و انتقال مصدومان به بیمارستان صورت گیرد که چرا آسیب 30 درصدی مصدوم در حادثه، به وضعیت بسیار بدتری در زمان تحویل به پزشک تبدیل می شود.
شجاعی خاطرنشان کرد: هم اینک در استان در هوشمندسازی شهرها و شهر الکترونیک بسیار عقب هستیم در حالی که این امر می تواند بسیار کمک کننده باشد و بنابراین باید در حد توانمندی و زیرساخت ها خدمات شهری را هوشمند کنیم.
وی همچنین بر کشیک بیمه ها در ایام نوروز تاکید و بیان کرد: در بجنورد، به عنوان مرکز استان، باید چند اقدام اساسی و زیرساختی انجام شود تا شاکله لازم برای معرفی خراسان شمالی را داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با تاکید بر انجام کارهای مطالعاتی برای تغییر معابر، گفت: باید پیوست ترافیکی برای هر گونه تغییر در سیاست های طرح جامع تفصیلی لحاظ شود و در غیر این صورت اگر این تغییرها منتج به گره ترافیکی شود، با مجریان آن برخورد می شود.
رضا رجب زاده در خصوص ایجاد پیاده راه در مرکز شهر بجنورد نیز افزود: پیاده محور کردن به این معنا نیست که با همان ترافیک موجود و حجم خودرو، خیابانی را به پیاده راه تبدیل کنیم و عملا تغییری در فرهنگ عبور و مرور ایجاد نشود.
وی اظهار داشت: هم اکنون در تمام کشورهای دنیا عبور و مرور به هسته مرکزی شهرها با هزینه بالایی انجام می شود در حالی که هدف از اجرای این طرح آن است که مردم فرهنگ پیاده محوری را مقدم به فرهنگ خودرومحوری بدانند.
رجب زاده گفت: باید حتما در کنار کار سخت افزاری فعالیت نرم افزاری و فرهنگ سازی نیز صورت گیرد تا این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود.
وی یادآور شد: بررسی الگوهای رفتاری مردم بجنورد در 10 سال گذشته نشان می دهد که علیرغم مسیرهای کوتاه، عادت رفتاری مردم تغییر کرده و بنابراین اگر شهرداری ها بستر لازم برای حرکت ایمن در پیاده روها و مسیر دوچرخه را ایجاد کنند این فرهنگ در بین مردم نهادینه می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: هم اینک در شهرهای استان علیرغم مسیرهای کوتاه باز هم به شدت درگیر ترافیک هستیم و برنامه مشخصی نیز برای بهبود این وضعیت نداریم.
وی با تاکید بر حمایت استانداری از اجرای طرحهای این حوزه، گفت: این در حالی است که با توجه به عرض کم خیابان ها و محدودیت عبور و مرور، تردد اتوبوس در بسیاری از معابر امکانپذیر نیست.
رجب زاده اظهار داشت: اگر مسیری در شهر برای پیاده راه انتخاب شود شاید در ابتدای کار با مقاومت هایی همراه باشد ولی با مشاهده امنیت و رفاه و رونق کسب و کار، اقبال بیشتری را برای راه اندازی چنین مسیرهایی درپی خواهد داشت.
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این نشست با بیان اینکه حل مشکل حجم زیاد مسافر و نقاط پرحادثه نیازمند هم افزایی است، گفت: کشیک بیمه ها در ایام نوروز و اطلاع رسانی آنها به مجموعه راهداری، پلیس و مقام قضایی یک ضرورت است.
مسلم محمدیاران به کشیک تمام قضات در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: متاسفانه در بخش تصادفات خسارتی در استان از ظرفیت قانون استفاده نمی شود به طوری که حجم زیادی از پرونده های زیر 60 میلیون ریال در حوزه تصادفات خسارتی در شورای حل اختلاف موجود است.
وی با بیان اینکه از سال آینده به هیچ وجه این پرونده ها در شورا پذیرفته نمی شود، دقت نظر بیشتر در تصادفات صوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: این تصادفات واقعیتی است که در تمام کشور وجود دارد و باید توجه لازم توسط دستگاه های ذیربط و بیمه ها صورت گیرد.
محمدیاران اظهار داشت: هم اینک وضعیت پایش تصویری تصادفات و دوربین ها در استان به ویژه در محور بجنورد - جنگل گلستان ضعیف است که لازم است کار اساسی در این رابطه صورت گیرد.
وی گفت: در بحث اصلاح نقاط حادثه خیز نیز لازم است کارهای بیشتری صورت گیرد هر چند در بحث توقفگاه و شانه خاکی مسیر جنگل گلستان نیز اقدامات خوبی انجام شده ولی نیاز به توسعه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز از راه اندازی خیابان غذا با 18 غرفه و 2 سیاه چادر در مقابل آیینه خانه مفخم از 28 اسفند امسال تا 14 فروردین ماه سال آینده خبر داد.
حبیب یزدان پناه، عرضه غذاهای سنتی، نوشیدنی، دمنوش های گیاهی، آش، نوروزگاه، هنرهای خیابانی و رویدادهای فرهنگی و ورزشی و عکاسخانه با پوشش محلی را از جمله برنامه های این طرح دانست.
در این نشست در خصوص راههای کاهش تصادفات، راه اندازی پیاده راه در بجنورد و تبدیل میدان کارگر به چهارراه برای کاهش ترافیک بحث و تبادل نظر شد.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.