حبیب یزدان پناه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هم اکنون 6 موزه فعال به مساحت 10 هزار و 150 مترمربع در استان وجود دارد.
وی افزود: دو موزه نیز در شهرهای آشخانه و اسفراین با مساحت یکهزار و 500 مترمربع در دست ساخت است.
موزه های خراسان شمالی شامل عمارت مفخم موزه باستان شناسی و مردم شناسی، آیینه خانه مفخم موزه اسناد و نسخ خطی، حمام قدیمی جاجرم موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم و موزه قلعه جلال الدین گرمه است.
این مسئول با بیان اینکه 621 اثر استان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است گفت: از مجموع این تعداد 509 اثر تاریخی، 42 اثر طبیعی، 70 اثر ناملوس و تعداد 11 اثر نیز ثبت جهانی شده است.
وی اظهار داشت: امسال 29 اثر تاریخی در سطح استان شناسایی شد که از این تعداد 27 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد؛ از این تعداد 18 اثر تاریخی و 9 اثر ناملموس است.
یزدان پناه افزود: تعداد 6 اثر منقول تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده که این تعداد در انتظار ارسال شماره ثبت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: امسال کاوش و گمانه زنی سه محوطه با اعتباری به مبلغ یک میلیارد و 450 میلیون ریال شامل محوطه ریوی، ارک نادری و تپه معصوم زاده انجام شد.
وی گفت: انجام فصل 6 کاوش بین المللی باستان شناسی در ریوی تپه مانه و سملقان توسط باستان شناسای آلمانی، انجام فصل 2 کاوش باستان شناسی هیات مشترک ایرانی و چینی در ارگ نادری شیروان از جمله اقدامات این اداره کل است.
وی انجام 23 پرونده تعیین حریم شده که برای اخذ شمار ثبتی به سازمان مرکزی ارسال شده، تعداد 700 اثر مستندسازی شده در موزه، تعداد یک پایگاه میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی فعال در شهر تاریخی بلقیس از دیگر اقدمات این سازمان در این مدت ذکر کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی مجموع میزان هزینه کرد این سازمان را 27 میلیارد و 716 میلیون ریال عنون کرد و افزود: از این میزان مبلغ هفت میلیارد و 225 میلیون ریال اعتبارات تملک استانی و ملی و 20 میلیارد و 491 میلیون ریال اعتبارات هزینه ای استانی و ملی است.
یزدان پناه اظهار داشت: امسال 103 هزار و 400 عدد انواع تبلیغات فرهنگی در راستای معرفی توانمندی جاذبه های گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی استان انجام شده است.
استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و هرساله پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) عبوری است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.