مجید گریوانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این برنامه بر اساس طرح ظرفیت سازی ستاد بحران در سیلاب ها که تابستان امسال در ژاپن مطرح شد، تدوین و راهکارهای میدانی مهار سیلاب بجنورد با حضور کارشناسان بررسی و برنامه مدونی تهیه شد.
به گزارش ایرنا مرکز خراسان شمالی به عنوان پایلوت طرح ظرفیت سازی ستاد بحران در سیلاب ها به ژاپن معرفی شده بود که مخاطرات سیلاب این شهر در کلاس های بین المللی ستاد بحران ژاپن در مدت یک ماه بررسی شد.
گریوانی گفت: شرکت در این دوره آموزشی، گام بزرگی در مدیریت بحران استان و کشور خواهد بود به طوری که هفت نماینده کشور پس از شرکت در دوره های آموزشی و فراگرفتن موارد، تجربه ها و آموزه ها را به سایر شهرداران کشور منتقل خواهند کرد.
وی با اشاره به کاسه ای بودن شهر بجنورد به دلیل قرار گرفتن در میان چندین کوه، افزود: این شهر هم اینک با وجود 13 حوضه آبریز و رودخانه تنها یک راه خروجی رودخانه اترک را دارد که اگر این مسیر که از «پلنگ دره» می گذرد بر اثر هر حادثه ای بسته شود آب سیلاب پس زده و و تمام شهر بجنورد را فرامی گیرد.
وی اظهار داشت: هم اینک خراسان شمالی با مشکل کم آبی ناشی از خشکسالی مواجه است ولی با توجه به اینکه به طور معمول سیلاب دوره بازگشت دارد اگر این امر اتفاق بیفتد مشکلات بسیاری را برای مرکز استان به وجود خواهد آورد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد با اشاره به انجام اقداماتی توسط شرکت آب منطقه ای برای مهار سیلاب، گفت: در این طرح ایجاد شاه جو در مسیر روستاهای جنوب تا شرق بجنورد شامل درصوفیان، گریوان، فیروزه و بش قارداش در حال انجام است.
وی افزود: در این طرح تمام حریم بستر رودخانه های این مسیر آزادسازی و عرض رودخانه پاک سازی می شود که هم اینک حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
گریوانی اظهار داشت: در صورت تکمیل این شاه جو، سیلاب های مسیر رودخانه فیروزه و درصوفیان از آن خارج می شود تا مشکلی برای شهر به وجود نیاید.
وی یادآور شد: طرح دوم مهار سیلاب نیز از مسیر کال پسته و در منطقه دوبرار انجام می شود که تمام کمربند جنوب و غرب و شمال شهر را پوشش می دهد و از پل روگذر کمربند شمالی شهر به دره وصل می شود.
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: با بهسازی کال پسته، مشکل جاری شدن سیلاب در محدوده گلستان شهر بجنورد نیز مرتفع می شود.
وی با بیان اینکه این طرح هنوز کامل نیست و بررسی های لازم در حال انجام است، گفت: در صورت اجرای کامل این 2 طرح دیگر مشکلی از ناحیه سیلاب در شهر بجنورد نخواهیم داشت.
عضو کمیته مدیریت بحران شهرداری بجنورد اظهار داشت: هم اکنون با کوچکترین بارندگی تمام شهر بجنورد را آب فرامی گیرد که مشکلات بسیاری برای شهر به وجود می آورد.
به گزارش ایرنا؛ تابستان امسال در قالب کلاس های بین المللی ستاد بحران که در کشور ژاپن برگزار شد شهر زنجان به عنوان پایلوت طرح ظرفیت سازی بحران در برف و بوران، کرمانشاه در زمینه زلزله و بجنورد در زمینه سیلاب به عنوان پایلوت انتخاب شدند.
سیلاب یکی از مخاطرات همیشگی مرکز استان خراسان شمالی بوده و اردیبهشت ماه سال 91 به دنبال بارندگی های رگباری و آبگرفتگی در هسته مرکزی شهر بجنورد، یک مادر و کودک جان خود را از دست دادند.
بجنورد مرکز خراسان شمالی 210 هزار نفر جمعیت دارد.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.