به گزارش ایرنا، رانندگان شب و روز و در گرما و سرما بخاطر عشق به این حرفه فعالیت دارند اما این روزها در تامین مخارج خانواده مانده اند و می گویند مسئولان حمایت لازم را از این قشر ندارند.
یکی از رانندگان که خود را علی ریحانی معرفی کرد، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هزینه کامل بیمه‌ را خودم پرداخت می‌کنم و از مسئولان انتظار می رود به علت سختی شغل رانندگی آن را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور محسوب کنند.
وی گفت: با وجود سختی‌های مداوم و طولانی که تحمل می‌کنیم هیچ سختی کاری برای ما محسوب نمی‌شود.
یک راننده دیگر گفت: سختی کار این حرفه برای همگان روشن است با زیرپوشش قرار دادن این حرفه جزو مشاغل سخت و زیان آور آنها را برای ادامه کار امیدوار کنند.
محمد ایزانلو افزود: رانندگان زیربنای اقتصادی کشور هستند بنابراین باید به مشکلات آنها در همه زمینه بویژه وضعیت بیمه ای رسیدگی کنند.
وی گفت: قرار بود رانندگان را در اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی و در راستای اعمال سن بازنشستگی مبنی بر 25 سال سابقه و 55 سال سن بازنشسته شوند اما هنوز این مطالبه عملی نشده است.
رئیس تامین اجتماعی شعبه شیروان گفت: هم اکنون رانندگان زیر پوشش این بیمه به خاطر لحاظ نشدن سختی کار مشاغل زیان آور در بیمه خود گلایه مند هستند.
محمد جهانی اظهار داشت: رانندگان این شهرستان خواستار حمایت مسئولان از مشاغل سخت و زیان آورند و گلایه مندند با توجه به اینکه اکثر وقت خود را در جاده ها هستند و شغل بسیار سختی دارند اما بیمه آنان جزو مشاغل سخت قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه رانندگان جدید از سال 97، بیمه آزاد پرداخت می کنند و مشمول کمک دولت برای آنان حذف شده است گفت: این خود به دغدغه بسیاری از آنان تبدیل شده که باعث بی انگیزه شدن آنان و یا تاخیر در پرداخت بیمه هایشان شده است.
جهانی با اشاره به اینکه رانندگانی که مشمول کمک دولت هستند 13.5 درصد حق بیمه را خود و 13.5 درصد را دولت پرداخت می کند افزود: آن تعداد که مشمول کمک دولت هستند ماهانه 2 میلیون و 300 هزار رالو و رانندگان جدید سال 97 که بیمه آنان آزاد است ماهانه چهار میلیون و 600 هزار رالم حق بیمه پرداخت می کنند.
رئیس تامین اجتماعی شعبه شیروان تعداد کل رانندگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی این شهرستان را 2 هزار و 700 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد هزار نفر به مرحله بازنشستگی رسیده اند و 500 نفر بازنشسته ،مستمری بگیر ، فوت و از کارافتاده و مابقی هم در مرحله پرداخت چندین ساله بیمه خود هستند.
جهانی با بیان اینکه رانندگان با 30 سال سابقه کار بازنشسته می شوند افزود: اگر به سن 60 سالگی برسند با 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه هم بازنشسته می شوند و کسانی هم هستند که در سن 60 سالگی فقط 7 سال پرداخت کرده و چندین سال است حق بیمه را پرداخت نکردند که در این صورت اگر حق بیمه 3 سال را یکجا پرداخت کنند با 10 روز حقوق از مزایای بیمه برخوردار می شوند.
به گفته رئیس تامین اجتماعی شعبه شیروان تعداد کل بیمه شدگان اصلی در این شهرستان 21 هزار و 575 نفر می باشد که 38.2 درصد جمعیت شیروان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و از خدمات آن برخوردارند.
مهندس علی اصغر بدیعی مقدم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم درباره گلایه های رانندگان از سختی کار گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به دنبال این است که سختی کار مشمول رانندگان باشد و در این باره منتظر تصویب و موافقت مجلس شورای اسلامی هستیم.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.