به گزارش ایرنا، محمدعلی شجاعی روز شنبه در آیین آغاز به کار نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: در دو یا سه دهه اخر گام های خوبی برای توسعه اقدامات پژوهشی انجام شده است و در مقایسه با دهه 70، که پژوهش جایگاه مناسبی نداشت، توجه ها به تحقیق و پژوهش بیشتر شده است.
وی افزود: اما هنوز فاصله زیادی با کشورهای رشد یافته داریم و باید تلاش های بیشتری در این زمینه انجام شود.
وی کمبود اعتبار را از مشکلات حوزه پژوهش عنوان کرد و گفت: یکی از شاخص های توسعه، میزان اعتباری است که برای پژوهش منظور می شود.
شجاعی اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که محور اصلی تحقیق و پژوهش هستند سهم کمی از اعتبارات دارند.
وی با اشاره به اینکه میزان اعتبار اختصاص یافته و نحوه توزیع آن دو عامل مهم در امر پژوهش است گفت: برای اینکه با همین اعتبار اندک به نتیجه برسیم باید پژوهش ها کاربردی شود.
استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: دانشگاه باید به پژوهش اصرار داشته باشد و مدیران دستگاه های اجرایی هم پژوهش را نیاز بدانند.
وی با اشاره به نقش پژوهش در اقتصادی شدن کارها گفت: به ازای هر واحد پول که در پژوهش سرمایه گذاری می شود، 30 واحد پول برداشت می شود و چه تابلویی رهنماتر از این که نشان دهد اعتبار در مسیر علم صرف شود.
استاندار خراسان شمالی بر لزوم برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: دفتر ارتباط با صنعت سال ها است که در دانشگاه ها ایجاد شده است اما نقش آن به خوبی ایفا نشده است.
جانشین ستاد هفته پژوهش در خراسان شمالی هم در این آیین گفت: برنامه های هفته پژوهش امسال با شعار ' پژوهش هوشمند، فناوری ارزش آفرین در خدمات تولید ملی ' پیگیری می شود و هدف از آن، ترویج فرهنگ پژوهش و ارتقای جایگاه آن است.
احمد محقر اظهار داشت: برگزاری جشنواره دانشجویی و جشنواره دانش آموزی از جمله برنامه های هفته پژوهش است که در آیین اختتامیه، از برگزیدگان آن در کنار سایر منتخبان تجلیل می شود.
دبیر اجرایی نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار استان هم از راه اندازی صندوق پژوهش استان خبر داد و گفت: تلاش داریم تا این صندوق امسال راه اندزی شود.
مهران گرمه ای اظهار داشت: این صندوق با رویکرد حمایت مالی از پژوهشگران راه اندازی می شود.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: سرمایه گذار بخش خصوص بیش از 50 درصد اعتبارات و دولت مابقی را تامین می کند.
وی خاطرنشان کرد: فرآیندهای ایجاد این صندوق انجام شده است و امید می رود امسال آغاز به کار کند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان شمالی در 75 غرفه در محل دانشگاه پیام نور واحد بجنورد آغاز به کار کرده است و در آن دستاوردهای 35 دستگاه اجرایی، مرکز علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه در طول هفته پژوهش از ساعت 9 تا 19 برای حضور علاقمندان دایر است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.