به گزارش ایرنا؛ محمدرضا برومند روز پنجشنبه در همایش اشتغال و کارآفرینی در صنعت ورزش در بجنورد با بیان اینکه مساله اشتغال در کشور از حالت یک چالش به بحران تبدیل شده است، اظهار داشت: این مساله بویژه در بین دانش آموختگان دانشگاهی پررنگ تر است.
وی افزود: بر اساس آمارها افزون بر 100 هزار دلار برای تربیت یک دانش آموخته مقطع کارشناسی در کشور هزینه می شود که اگر نتوانیم از آنها خوب استفاده کنیم ثروت سوزی کرده ایم.
برومند ثروت اصلی را کارآفرینی دانست و اظهار داشت: هم اینک دنیا از سرمایه دانش آموختگان استفاده می کند که نشان می دهد به سمت کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده از ناحیه منابع انسانی رفته است.

*11رصد نرخ رسمی بیکاری در کشور
وی با تاکید بر استفاده بهینه از دانش آموختگان دانشگاهی برای پرهیز از سرمایه سوزی، گفت: بر اساس آمار رسمی نرخ بیکاری در کشور 11 درصد اعلام شده که آمار غیررسمی تا 20 درصد هم برآورد شده است.
وی افزود: این در حالی است که نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی نیز دو برابر نرخ بیکاری عمومی است و آمارها بالاتر از 40 درصد بیکاری در این بخش را نشان می دهد.
رئیس انجمن کارآفرینی ورزش دانشگاهی کشور با بیان اینکه آمار مشخصی از تعداد دانش آموختگان تربیت بدنی نداریم، اظهار داشت: مطالعات انجام گرفته این میزان را 36 درصد برآورد کرده است.

*نبود نگاه اکوسیستمی به مساله اشتغال
وی با تاکید بر اینکه وجود حتی یک بیکار نیز برای ما خوشایند نیست، علت عدم موفقیت برنامه های اشتغال در کشور را در نبود نگاه بوم سازگان «اکوسیستمی» به مساله دانست و گفت: متاسفانه در طول سال های گذشته هیچ گاه نگاه جامع به مساله اشتغال نداشته ایم
برومند با اشاره به فعالیت 18 هزار و 800 باشگاه ورزشی در سطح کشور، اظهار داشت: باید تعامل بازیگران اصلی اشتغال در ورزش کشور را بیش از پیش فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه در 40 سال گذشته هیچ گاه وزارت بهداشت و ورزش در کنار هم نبودند، افزود: در حالی که موفقیت این دو در گرو تعامل و همکاری با هم است.
وی با تاکید بر پرهیز از نگاه بخشی به مساله اشتغال، گفت: بیکاری مساله ای پیچیده است که به یک باره حل نمی شود و لازم است نگاه سیستمی به آن داشته باشیم و دستگاه های مختلف پای کار آیند تا پیوندهای حیاتی تقویت شود و همانند چرخ دنده های یک موتور هماهنگ با هم عمل کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به انجام کارهای مطالعاتی توسعه اشتغال در بخش ورزش کشور در وزارت ورزش و جوانان، گفت: بخش ورزش در کشور ما ظرفیت های بسیار زیادی دارد که می توان به خوبی از آن در جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی استفاده کرد.
وی یادآور شد: اتحادیه اروپا هر سه سال یک بار در بالاترین سطح همه کشورها را دور هم جمع می کند تا برای اشتغال در بخش ورزش راهبرد تعریف کند ولی در کشور ما حتی یک برگ و یک سند هم برای توسعه اشتغال ورزشی نداریم.
برومند با بیان اینکه برای توسعه اشتغال در بخش ورزش نیازمند نگاه فرابخشی هستیم، گفت: در 10 سال گذشته 72 هزار نفر در رشته تربیت بدنی دانش آموخته شدند که تنها جذب دولتی به تعداد 15 هزار و 900 نفر در آموزش و پرورش بوده است.
برومند بیشترین دانش آموختگان این رشته را در تهران، خراسان رضوی و مازندان اعلام کرد و گفت: در خراسان شمالی نیز 100 دانش آموخته رشته تربیت بدنی وجود دارد.
وی افزود: این در حالی است که هم اینک 65 هزار نفر نیز در رشته تربیت بدنی در حال تحصیل هستند.

*کارآفرینی، کلید برون رفت از بیکاری
دبیر کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان از کارآفرینی به عنوان کلید برون رفت از مساله بیکاری در کشور یاد کرد و افزود: دنیا در سال گذشته به این سمت رفته و سرمایه گذاری کرده و الان از منافع آن استفاده می کند.
برومند با بیان اینکه در دنیا چیزی به اسم بیکاری برای متخصصان ورزشی نداریم، گفت: دولتمردان کشورهای مختلف درک کرده اند که هر دلاری که در حوزه فعالیت های بدنی هزینه می کنند باعث صرفه جویی در بسیاری هزینه های کلان می شود.
وی افزود: در حال حاضر بیماری قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر در کشور ما است و 40 درصد ایرانیان نیز چاق هستند که می توان از این ظرفیت برای اشتغال و کارآفرینی و کسب درآمد استفاده کرد.
وی یادآور شد: ایران هم اینک جوانترین کشور دنیا است در حالی که بر اساس آمارهای سازمان ملل، کشور ما رتبه نخست را در آمادگی برای مواجهه با پدیده سالمندی دارد که نشان می دهد در چند سال آینده سالمندترین کشور خواهد بود.
رئیس انجمن کارآفرینی ورزش دانشگاهی کشور با بیان اینکه در دنیا دو هزار عنوان شغل مرتبط با ورزش وجود دارد، اظهار داشت: در ایران تا الان 9 هزار شغل ایجاد شده است.
وی افزود: همچنین 50 فدراسیون فعال در رده های مختلف در کشور داریم که نیازمند حداقل یک روانشناس ورزشی هستند ولی با وجود نیاز فراوان، حتی یک روانشناس ورزشی هم در کشور نداریم.
وی اظهار داشت: تمامی این موارد نشان دهنده اهمیت ورزش و اشتغال و کارآفرینی در این حوزه است که توجه بیشتر مسئولان امر و فعالان مربوطه را می طلبد.
این همایش با حضور فعالان حوزه کارآفرینی و اشتغال و دانشجویان و دانش آموزان در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.